تهویه مطبوع چیست؟

نصب سیستم تهویه

 

اگر بخواهیم تهویه مطلوب را توضیح دهیم می توان گفت به طور کلی عملياتی را که روی هوای محيط صورت مي گیرد تا شرايط هوا برای زيستن مساعد و راحت شود را تهويه مطبوع می گويند. اين عمليات به صورت دستی يا به صورت خودکار با دستگاه های تهويه مطبوع که از نوع سرمايشی و گرمايشی است انجام مي شود.تهويه مطبوع يا هوارسانی دلپذير يا هوايش دلپذير شاخه ای از مهندسی مکانيک است.

وظيفه اين عمليات يا سيستم، به وجود آوردن محيطی مطلوب برای رفاه انسان و يا ديگر موجودات زنده و نگهداری محصول يا فرآيند خاصی که احتياج به تهويه مطبوع دارد، است. برای انجام چنين عملياتی بايد از دستگاهی يا دستگاه هايی با ظرفيت و امکانات مناسب نصب و در طی سال کنترل گردد.

ظرفيت دستگاه يا دستگاه ها با حداکثر بار لحظه ای واقعی تعيين می گردد و نوع کنترل نيز با توجه به شرايطی که بايد در طی مدت اعمال پيک بار و بار جزئی تأمين شود، مشخص می شود. تخمين بار بايد به روش دقيق و کارشناسی شده انجام شود ولی گاهی يا به عبارتی اکثرا با روش های سرانگشتی و غير کارشناسی انجام می شود. دقت در تخمين بار يکی از عوامل بهينه سازی مصرف انرژی است.

تهويه مطبوع به طور کلی شامل:

سرمايش، گرمايش، رطوبت زائی و رطوبت زدائی و تصفيه هوا می باشد.

در اينجا به انواع سيستم های تهويه مطبوع به صورت مختصر اشاره می شود. تهويه مطبوع بايد بتواند سه فاکتور رطوبت، دما و سرعت جريان هوا را کنترل کند.

بر اساس نوع سيال می توان سيستم های تهويه مطبوع را به سه دسته تقسيم کرد:

  1. سيستم تمام هوا
  2. سيستم تمام آب
  3. سيستم های هوا – آب
تهویه مطبوع چیست؟
تهویه مطبوع چیست؟

سيستم تمام هوا:

اين سيستم تنها سيستمی است که می تواند يک عمليات تهويه مطبوع کامل را فراهم کند. مهمترين نقطه ضعف اين سيستم ها حجم زياد تجهيزات و کانال های انتقال هوا می باشد.موتورخانه اين سيستم ها به دستگاه های تهيه آبسرد (چيلر) و آبگرم (ديگ آبگرم) با تجهيزات مربوطه مجهز هستند و برای تهيه و ارسال هوای گرم يا سرد از دستگاه هايی به نام هواساز مرکزی استفاده می شود.

دستگاه هواساز دور از موتورخانه و در نزديکترين محل به فضا يا محيطی که بايد در آن تهويه صورت بگيرد در اتاقکی نصب می شود.

سيال حامل حرارت و برودت به داخل کويل دستگاه هواساز پمپ می شود و هوايی که توسط فن با سرعت از روی اين کويل عبور می کند سرد يا گرم شده و به وسيله کانالهای هوای سقفی به داخل فضاهای تهويه شونده توزيع می شود.

قابل ذکر است که هوای عبوری از روی کويل تصفيه فيزيکی شده و رطوبت زنی يا رطوبت گيری می شود و بعد به داخل فضاها ارسال می شود.

سيستم تمام آب:

اين سيستم ها نمی توانند ميزان رطوبت هوا را تغيير دهند اما به لحاظ حجم کم تأسيسات و همچنين هزينه کم راه اندازی و نگهداری، بر ساير سيستم ها مزيت دارند. در اين سيستم سيال ناقل حرارت و برودت آب می باشد.

آب در موتور خانه در دستگاه های حرارتی مانند ديگ بخار يا ديگ آبگرم، گرم می شوند و برای گرمايش ساختمان در فصول سرد مورد استفاده قرار می گيرد.برای فصول گرم مثل تابستان در موتورخانه از چيلر يا آبسرد کن برای تهيه آب سرد استفاده می شود و برای سرمايش ساختمان از اين آب سرد استفاده می گردد.

آبگرم و آبسرد تهيه شده به داخل کويل های مبدل حرارتی اتاق ها مثل (فن کویل) ارسال می شود.

فن متعلق به اين دستگاه هوا را از روی کويل عبور داده و باعث گرمايش يا سرمايش اتاق های داخلی ساختمان می گردد.

سيستم هوا – آب:

نحوه عملکرد سيستم هوا – آب يا به عبارتی دستگاه هوا شوی (ايرواشر) بدين صورت است که آب شهری توسط يک پمپ به سيستم لوله کشی و توزيع آب دستگاه ايرواشر منتقل می شود.سپس توسط نازل های تعبيه شده در ايرواشر سيستم آب با فشار بالا و به صورت افشانه بر روی تشتک انتهايی دستگاه پاشيده می شود.

اين عمل به افزايش انتقال حرارت بين آب و هوا کمک کرده و باعث می شود

به کمک فن گريز از مرکز (سانتريفوژ) که در جلوی ايرواشر قرار دارد هوای خنک و مرطوب به وسيله ايرواشر ايجاد شود. يکی از مزايای اين دستگاه تصفيه و شسته شدن هوا توسط آب می باشد.

انواع سیستم های تهویه مطبوع
فروشگاه تهویه مطبوع
تهویه مطبوع چیست
انواع تهویه مطبوع مورد استفاده در ساختمان ها و مکانیزم آنها
کاربردهای تهویه مطبوع
تاریخچه تهویه مطبوع
عکس تهویه مطبوع
قیمت سیستم تهویه مطبوع خانگی
راه اندازی سیستم تهویه مطبوع در آشپزخانه
نصب تهویه مطبوع در پارکینگ
سیستم تهویه مطبوع در تهران
ساخت سیستم تهویه مطبوع با قیمت ارزان
نصب تهویه مطبوع با تیم مجرب
عرضه سیستم تهویه مطبوع برای آشپزخانه
راه اندازی سیستم تهویه مطبوع برای ادارات
کیفیت بالا
قیمت ارزان
مشاوره با کارشناسان حرفه ای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *