دریچه تهویه مشبک چیست؟ این دریچه هواکش تعادل فشار لازم را حفظ می‌کنند تا آب جریان یابد. این مقاله کوتاه درباره دریچه تهویه مشبک است که معمولاً در ساختمان‌های مدرن یافت می‌شود و فرآیند حذف گرما از فضای داخلی، کمک به خنک کردن هوا و کنترل رطوبت را بر عهده دارد.

دریچه تهویه مشبک چیست؟

به طور کلی، تهویه مطبوع می‌تواند وضعیت هوا را معمولاً در داخل یک ساختمان یا تأسیسات، تغییر ‌دهد. این اصلاح یا “تهویه مطبوع” می‌تواند به گرمایش، سرمایش، کنترل رطوبت، تمیز کردن، تهویه یا گردش هوا اشاره داشته باشد. با این حال، معمولاً اکثر مردم وقتی به “تهویه مطبوع” فکر می‌کنند، به یک سیستم مکانیکی یا مصنوعی اشاره خواهندکرد که به خنک کردن و کنترل رطوبت داخلی هوا کمک می‌کند. در زمینه خدمات ساختمان، یک سیستم کامل خدمات ساختمانی که گرمایش فضا، تهویه مکانیکی و تهویه مطبوع را ارائه می‌دهد، معمولاً به عنوان HVAC (گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع) نیز نامیده می‌شود.

کنترل دما و رطوبت هوا به کمک دریچه تهویه مشبک

تهویه مطبوع را می‌توان در هر محیطی که نیاز به کاهش دمای هوای داخلی و کنترل رطوبت برای ایجاد محیط زندگی یا کاری راحت تر باشد، استفاده کرد. این فرآیند کنترل رطوبت و هوای داخلی معمولا برای ایجاد یک محیط راحت‌تر استفاده می‌شود، اگرچه عموما برای کنترل دما و رطوبت در ساختمان‌هایی که تجهیزات الکترونیکی حساس به گرما تولید می‌کنند، از جمله سرورهای رایانه، ژنراتورهای برق و … استفاده می‌شود؛ اما برای محافظت از اسناد کاغذی با ارزش و عتیقه جات نیز کاربرد دارند.

تجهیزات تهویه مطبوع معمولاً از یک فن برای توزیع یکنواخت هوای خنک در سراسر اتاق یا فضای بسته مانند دفتر استفاده می‌کنند تا آسایش حرارتی و کیفیت هوای داخلی را برای ساکنین بهبود بخشد. بسیاری از واحدهای تهویه مطبوع بر پایه سیستم‌های مبرد الکتریکی ساخته شده‌اند و در اشکال و اندازه‌های مختلف از واحدهای جمع و جور که می‌توانند برای خنک کردن یک اتاق کوچک یا دفتر استفاده شوند.

محل ورودی‌های هوا

محل مناسب ورودی هوای بیرون می‌تواند انسداد جریان هوا و ورودی هوای آلوده را به حداقل برساند. قسمت پایین ورودی هوا باید حداقل 8 اینچ بالاتر از سطوح افقی (به طور کلی از سطح زمین یا سقف) باشد تا از انسداد برگ‌ها یا برف جلوگیری شود. در مناطق شمالی، به دلیل عمق بیشتر برف و بارش‌ها، ممکن است به جداسازی بیشتری نیاز باشد.

در دریچه تهویه مشبک، توری‌های محافظ ورودی هوا باید ضد پرندگان و جوندگان باشد تا از نشستن، خمیده شدن و لانه سازی جلوگیری شود. زباله‌های پرندگان و سایر آفات (به عنوان مثال، موش‌ها) می‌توانند عملکرد صحیح سیستم تهویه مطبوع را مختل کنند، رشد میکروبی را افزایش دهند و باعث بیماری‌های انسانی شوند.

صفحات ورودی باید برای بازرسی و تمیز کردن در دسترس باشند. متاسفانه در برخی ساختمان‌ها مقدار ناکافی هوای تهویه اغلب نتیجه گرفتگی صفحه‌های ورودی است که برای بازرسی و تمیز کردن قابل دسترس نیستند. علاوه بر موارد گفته شده، همه صفحه‌ها باید به راحتی برای تمیز کردن قابل جدا شدن باشند.

دریچه تهویه مشبک؛ فیلتر هوا

علاوه بر گرد و غبار اتمسفر، ذرات معلق در هوا می‌توانند شامل گرده، ‌هاگ‌های کپک (قارچ)، شوره حیوانات، پروتئین‌های حشرات، آفت کش‌ها، سرب و باکتری‌ها و ویروس‌های عفونی باشند. طراحان می‌توانند ویژگی‌هایی را در سیستم تهویه ادغام کنند که مزایایی را برای ساکنان ساختمان و همچنین کارایی و طول عمر سیستم تهویه مطبوع فراهم می‌کند. علاوه بر این، این ویژگی‌ها می‌تواند نیاز به تمیز کردن گران قیمت کانال‌های کاری و واحدهای هواساز را کاهش دهد.

فیلترهای هوا باید دارای امتیاز ارزش رتبه بندی کارایی (MERV) بین 8 تا 13 باشند. هر چه امتیاز بالاتر باشد، حفاظت از تجهیزات و ساکنان ساختمان بهتر است. تعویض پیش فیلترها معمولاً آسان و ارزان خواهدبود و مقدار قابل توجهی از ذرات موجود در هوا را جذب می‌کند و در نتیجه عمر مفید فیلترهای اصلی گران قیمت را افزایش می‌دهد.

تمیز کردن هوا از آلاینده‌های گازی

موثرترین وسیله برای کاهش قرار گرفتن ساکنان در معرض گازها و آلاینده‌ها، مدیریت و کنترل منابع بالقوه آلودگی است. فیلترهایی برای حذف گازها و آلاینده‌های آلی فرار از هوای تهویه در دسترس هستند. با این حال، به دلیل هزینه و نیازهای تعمیر و نگهداری، این سیستم‌ها به طور کلی در ساختمان‌ها یا مجتمع‌های معمولی استفاده نمی شوند.

دریچه تهویه مشبک و کنترل رطوبت

رطوبت کنترل نشده در داخل خانه می‌تواند آسیب عمده ای به ساختار ساختمان و همچنین اثاثیه و مصالحی مانند کف، دیوار و سقف وارد کند. رطوبت کنترل نشده همچنین قادر خواهدبود باعث رشد کپک شود که نه تنها به تأسیسات ساختمان آسیب می‌رساند، بلکه می‌تواند منجر به مشکلات بهداشتی و عملکردی برای کودکان و بزرگسالان شود.

علل اولیه مشکلات رطوبت داخلی در ساختمان جدید عبارتند از:

  • استفاده از مصالح ساختمانی که قبل از بسته شدن کامل ساختمان به طور مکرر یا عمیق خیس شده اند
  • کنترل ضعیف باران و برف، در نتیجه نشتی سقف
  • حفره‌های ساختمانی مرطوب
  • هوای مملو از رطوبت در فضای باز وارد ساختمان می‌شود
  • تراکم در سطوح خنک

کنترل ورود رطوبت به ساختمان‌ها و جلوگیری از تراکم در محافظت از ساختمان‌ها در برابر قالب و سایر مشکلات مربوط به رطوبت، از جمله آسیب به اجزای ساختمان، حیاتی است.

توزیع هوا و عایق کانال

کثیفی و رطوبت نباید در سیستم‌های کانالی وجود داشته باشد و باید برای جلوگیری از رشد کپک کنترل گردد؛ با این حال، همیشه نمی توان اطمینان داد که مجاری بدون خاک و رطوبت باقی می‌مانند. در بسیاری از مدارس موجود، کانال‌های ورق فلزی و همچنین آنهایی که از محصولات عایق ساخته شده یا اندود شده اند، اغلب به کپک آلوده می‌گردند زیرا کثیفی و رطوبت راه خود را به سیستم پیدا کرده است.

اگر سیستم تهویه مطبوع به درستی طراحی، ساخته، نصب، راه اندازی و نگهداری شود، این سیستم‌های کانالی عمر بیشتری نسبت به سیستم‌های کانالی ساخته شده از ورق فلز یا هر ماده دیگری دارند.

به عنوان یک استراتژی ثانویه، طراحان باید با بررسی محصولات عایق موجود در بازار که پتانسیل نفوذ رطوبت به مواد عایق را به حداقل می‌رسانند، روش‌هایی را برای کاهش احتمال بروز مشکلات بعدی به دلیل آلودگی رطوبتی پیش‌بینی‌نشده در نظر بگیرند. اینها شامل تکنیک‌هایی است که توسط تولیدکنندگان عایق برای رفع نگرانی‌های مربوط به رطوبت ایجاد شده‌اند.

اگر تخته یا پوشش داخلی کانال را برای کنترل حرارتی و/یا صوتی مشخص می‌کنید، حتماً احتمال ورود رطوبت کنترل نشده به کانال را در طول عمر سیستم در نظر بگیرید. محصولاتی را انتخاب کنید که پتانسیل حفظ رطوبت را در صورت آلودگی پیش بینی نشده سیستم کانال به حداقل برسانند و اطمینان حاصل کنید که تمام سیستم‌های کانال به درستی ساخته و نصب شده اند.

کانال‌های هوا ورق فلزی را چربی زدایی کنید. ورق فولادی مورد استفاده برای ساخت کانال‌ها دارای یک پوشش نازک نفتی یا روغنی خواهدبود که در درجه اول برای جلوگیری از خوردگی در طول حمل و نقل و ذخیره سازی فولاد طراحی شده است. این پوشش امکان دارد ذرات کثیفی را به دام بیندازد، برخی افراد بوی آن را ناپسند می‌دانند و نگرانی‌هایی وجود دارد که انتشارات از پوشش ممکن است بر افراد مبتلا به آسم یا آلرژی تأثیر بگذارد. استفاده از دریچه تهویه مشبک یک راه حل این خواهدبود و شما می‌توانید پوشش را از مجرا با استفاده از یک ماده تمیزکننده ملایم مانند مایع ظرفشویی خانگی جدا کنید.

انواع توزیع هوا

تقریباً همه ساختمان‌ها در حال حاضر از روش نصب دریچه تهویه برای توزیع و رقیق کردن هوا در فضای اشغال شده استفاده می‌کنند. مناطق استفاده ویژه مانند آزمایشگاه‌های علمی، فروشگاه‌های فنی حرفه‌ای، کافه تریا و استخرهای سرپوشیده دارای کدهای نظارتی، دارای تجهیزات تهویه با هوای بیرون و الزامات فشار منفی با توجه به فضاهای مجاور هستند.

مناطق کمتر شناخته شده در مدارس که در آن استفاده از دریچه تهویه ویژه مطلوب است، کمدهای سرایدار، اتاق‌های کپی/کار و مکان‌های آماده‌سازی هنرهای صنایع دستی هستند که این مناطق باید تحت فشار منفی نسبت به فضاهای مجاور نگهداری شوند.

از دریچه تهویه مشبک برای برای اتاق‌های کپی/کار استفاده کنید. بهتر است مشخص شود که ساختمان چه نوع تجهیزات و فعالیت‌هایی را برای این اتاق در نظر دارد و تهویه ویژه برای منابع آلاینده متمرکز را تامین کند.

اکثر سازندگان دستگاه کپی می‌توانند یک کیت هواکش اختیاری ارائه کنند که معمولاً یک اتصال پلاستیکی ساده است که به یک قطعه کانال انعطاف پذیر با قطر 3 یا 4 اینچ اجازه می‌دهد بین دستگاه کپی و یک فن اگزوز متصل شود. این کار بخش زیادی از گرما، ذرات، ازن و سایر آلاینده‌ها را جذب می‌کند و قبل از پخش شدن در سرتاسر اتاق کار، آن‌ها را در فضای باز تخلیه خواهدکرد.

طراحی  دریچه تهویه مشبک برای عملیات و نگهداری کارآمد

اطمینان حاصل کنید که تمام اجزای سیستم، از جمله واحدهای انتقال هوا، کنترل‌ها و فن‌های تهویه به راحتی در دسترس هستند.  برای اطمینان از اینکه عملکرد و نگهداری صحیح اجزای سیستم تهویه مطبوع انجام خواهد شد، بسیار مهم است که طراح قطعات را به راحتی در دسترس قرار دهد.

سیستم‌های دریچه تهویه مشبک چگونه کار می‌کند؟ انواع مختلفی از سیستم‌های تهویه مطبوع بسته به متراژ ساختمان وجود دارد، اما همه آنها دارای هدف و عملکرد اولیه یکسان هستند و بر اساس اصول یکسانی کار می‌کنند.

نقش اصلی سیستم تهویه مطبوع ارائه یک محیط داخلی راحت است. این کار را با جذب هوای تازه از خارج، مخلوط کردن آن با هوای داخل ساختمان، تهویه کردن آن به نوعی (مانند گرم کردن، خنک کردن یا رطوبت زدایی آن) و توزیع آن در سراسر ساختمان انجام می‌دهد. برای کاهش دما، سیستم‌های خنک‌کننده (AC در HVAC) هوا را از روی کویل‌هایی که حاوی مایع خنک‌کننده‌ای به نام مبرد هستند، مانند فریون، آب یا مخلوط گلیکول عبور می‌دهند. این فرآیند تهویه مطبوع همچنین رطوبت را از هوا حذف و رطوبت زدایی را فراهم می‌کند.

فاکتورهای عملکرد دریچه تهویه مشبک

منبع هوا

بدیهی است که منبع ورودی هوای سیستم شما بر عملکرد کلی آن تأثیر می‌گذارد و همیشه در صورت وجود مشکل کیفیت هوا، ابتدا باید بررسی شود. هنگامی که هوا از بیرون کشیده می‌شود، شرایط محیطی مانند دما و رطوبت نیز بر کیفیت هوای شما تأثیر می‌گذارد. اگر ساختمان در آب و هوای خشک قرار دارد، هوای مطبوع می‌تواند باعث خشکی بیش از حد آن شود، در حالی که اگر ساختمان شما واقع در آب و هوای مرطوب است، یک سیستم HVAC با طراحی ضعیف می‌تواند یک محیط سرد و خشک ایجاد کند.

جغرافیا و محیط اطراف باید در نظر گرفته شود و راه حل‌ها بر اساس عواملی از جمله آب و هوا، منطقه، موقعیت شهری یا روستایی و اینکه آیا در یک محله مسکونی یا صنعتی واقع شده است، متفاوت خواهد بود.

اندازه سیستم

اندازه سیستم بر توانایی دریچه تهویه مشبک برای کنترل حجم هوای ساختمان و ارائه تهویه کافی و همچنین سرمایش و گرمایش تأثیر می‌گذارد. علاوه بر گران بودن و ناکارآمد بودن، یک سیستم بزرگ به طور مکرر راه اندازی و خاموش می‌شود، که می‌تواند باعث ایجاد دماهای ناهموار گردد، زیرا هوا به اندازه یک سیستم با اندازه مناسب گردش نمی‌کند.

سطوح رطوبت نامناسب نیز یک عامل خطر برای خود ساختمان است. هوای خیلی خشک به دلیل جرقه ناشی از الکتریسیته ساکن می‌تواند در محیط‌های صنعتی خطر آتش سوزی ایجاد کند و علاوه بر آن، رطوبت بیش از حد می‌تواند مشکلاتی را در رشد کپک ایجاد نماید.

نگهداری

وقتی دریچه تهویه مطبوع شما رطوبت هوا را از بین می‌برد، آن رطوبت را در جای دیگری، به طور معمول در تابه‌های تخلیه، رسوب می‌دهد. اینها به خطوط تخلیه متصل می‌شوند که با گذشت زمان ممکن است مسدود شده و باعث شوند که آب به داخل ظرف تخلیه برگردد. اگر تابه شما به درستی نگهداری نشود، پر از آب راکد خواهدشد که می‌تواند مشکلاتی مانند کپک و بو ایجاد کند و یا ممکن است سرریز شده و باعث آسیب آب گردد. رطوبت و تجمع مواد آلی روی کویل‌های خنک کننده نیز منجر به مشکلات قالب خواهدشد که به راحتی با تمیز کردن برنامه ریزی شده معمول قابل اجتناب است. تعمیر و نگهداری مناسب باعث می‌شود سیستم دریچه تهویه مشبک شما به خوبی کار کند.

کلام آخر

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که یک سیستم دریچه تهویه مشبک با اندازه مناسب و نگهداری خوب برای تضمین کیفیت هوای مطبوع در ساختمان شما حیاتی است. اگر در یکی از ساختمان‌های خود با مشکل کیفیت هوای داخلی مواجه هستید، می‌توانید همین الان با یکی از تیم‌های حرفه‌ای ما درباره آن صحبت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *