امروزه وجود عناصر مختلف در تأسیسات ساختمانی به‌ویژه در سیستم راه‌اندازی انتقال جریان هوا سبب گردید دیگر محدودیتی جهت راه‌اندازی این سیستم به وجود نیاید. وجود لوله خرطومی و یا لوله فلکسیبل انتقال هوا در تأسیسات ساختمان سبب گردیده تا شما در هر شرایطی بتوانید به‌راحتی در کمترین زمان ممکن سیستم انتقال هوا را نصب و راه‌اندازی نمایید.

شاید بارها برای شما پیش‌آمده باشد که به دلیل کمبود فضا و یا وجود موانع مختلف هنگام نصب و راه‌اندازی کانال هوا با مشکلاتی روبرو شده باشید. اما وجود این دسته از کانال‌ها دیگر عاری از هرگونه محدودیتی خواهد بود. شما نیز اگر می‌خواهید برای ساختمان خود جهت راه‌اندازی سیستم کانال کشی هوا گزینه‌ای مناسب، آسان، سریع و از همه مقرون‌به‌صرفه را خریداری نمایید. قطعاً نصب کانال‌های لوله خرطومی یا فلکسیبل برای سیستم تهویه هوا مناسب‌ترین گزینه خواهند بود.

به‌ همین دلیل در ادامه این مطلب می‌خواهیم شما را با انواع لوله فلکسیبل انتقال هوا و مزایای آن‌ها آشنا کنیم. همچنین قیمت آن در مجموعه صدرا به ‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انواع لوله فلزی بل انتقال هوا آشنا خواهید شد. در ادامه با ما همراه باشید.

لوله فلکسیبل چیست؟

لوله فلکسیبل چیست؟

آسایش و آرامش موجود در محل کار و محل زندگی شما به ابزار و تجهیزاتی بستگی دارد که شما از آن استفاده می‌کنید. امروزه وجود تجهیزات و همچنین عناصر مختلف برای راه‌اندازی سیستم‌هایی همچون سیستم انتقال هوا سبب گردیده تا شما آرامش بیشتری نسبت‌به قبل در خانه و محیط خود حس کنید. درواقع سیستم انتقال هوا یکی از مهم‌ترین قسمت‌های تأسیسات در هر ساختمانی محسوب می‌شود.

ازجمله سیستم کانال کشی نیز از اجزای مهم این سیستم محسوب می‌شود. با استفاده از روش‌ها و کانال‌های مختلف می‌توانید سیستم کانال کشی را جهت انتقال هوا راه‌اندازی و نصب نمایید. یکی از انواع کانال‌های موجود جهت انتقال هوا در سیستم تهویه ساختمان، کانال‌های خرطومی یا لوله فلکسیبل انتقال هوا است. لوله‌های فلکسیبل در چند دهه اخیر از محبوبیت بسیار بالایی بهره‌مند شدند. چراکه تولید و عرضه این نوع لوله به بازار سبب گردید تا محدودیت‌های مکانی و حتی دسترسی جهت نصب و راه‌اندازی کانال‌های هوا دیگر وجود نداشته باشد.

درواقع لوله خرطومی هوا یا همان لوله‌های فلکسیبل با نام flexible air duct نیز شناخته شده‌اند. این لوله‌ها جهت انتقال هوای سرد و گرم از سیستم‌های تولیدکننده هوا به مناطق مختلف درون یک ساختمان کاربرد دارند. همان‌طور که از نام این نوع لوله‌ها پیداست از انعطاف‌پذیری و قابلیت ارتجاعی بسیار بالایی برخوردار هستند.

مزایا و همچنین ویژگی‌های متعددی که این کانال‌ها از آن برخوردار هستند سبب گردیده تا روزبه‌روز درخواست استفاده از آن‌ها افزایش پیدا کند. گروه صنعتی صدرا نیز در سال‌های اخیر توانسته‌اند با تولید انواع مختلفی از کانال‌ها فلکسیبل در زمینه تولید کانال‌های هوا بسیار موفق باشند.

انواع لوله فلکسیبل هوا

انواع لوله فلکسیبل هوا

کانال‌های فلکسیبل انتقال هوا دارای انواع مختلفی هستند. هر کدام از این لوله‌ها از متریال مختلفی ساخته‌شده است. همین تنوع سبب گردیده تا شما بتوانید از آن‌ها در مکان‌ها و شرایط مختلفی استفاده نمایید. همچنین ساختار خرطومی و شکل منسجم آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است و شما می‌توانید از آن‌ها نیز به‌عنوان جنبه‌های تزیینی در قسمت‌هایی که در مقابل دید قرار می‌گیرند استفاده نمایید. از جمله انواع مختلف کانال فلکسیبل عبارت‌اند از:

  • کانال فلکسیبل فویلی یا آلومینیومی
  • کانال فلکسیبل کومبی با پوشش pvc مشکی
  • کانال لوله فلکسیبل برزنتی
  • لوله فلکسیبل پیش عایق با عایق الاستومری
  • لوله فلکسیبل پیش عایق با پشم شیشه
  • لوله فلکسیبل خرطومی شفاف از جنس pvc
  • لوله فلکسیبل خرطومی PU
  • لوله فلکسیبل خرطومی مکش با لایه داخلی صیقلی
  • لوله فلکسیبل عایق پلی استر فشرده
  • لوله فلکسیبل با عایق پلی اتیلن
  • لوله فلکسیبل معدنی برزنتی و
  • لوله فلکسیبل خرطومی با دمای بالا
انال فلکسیبل فویلی یا آلومینیومی

انال فلکسیبل فویلی یا آلومینیومی

لوله خرطومی یا کانال فلکسیبل فویلی یا آلومینیومی انتقال هوا از کمترین وزن ممکن برخورداراند. لوله فلکسیبل آلومینیومی بسیار سبک و دارای مقاومت بالایی در مقابل رطوبت و خوردگی است. همچنین این لوله‌ها در مقابل اشعه‌های مختلف نور خورشید بسیار مقاوم هستند. لوله‌های فلکسیبل آلومینیومی دارای قابلیت فشردگی بالایی هستند.

به‌ همین دلیل به ‌راحتی تا خواهند شد و دارای حملی بسیار آسان هستند. از نظر قیمت نیز هزینه این لوله‌های آلومینیومی به نسبت کانال‌های گالوانیزه بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. ساختار این دسته از لوله‌های خرطومی از ۲ لایه فویل آلومینیومی، ۱ لایه پلی استر و فنر فولادی شکل مابین این ۲ لایه تشکیل شده‌است.

این لوله‌ها در قطرهای مختلف ۱۰ الی ۴۰ پنج‌سانتی‌متری توسط صدرا تولید می‌گردد که در شاخه‌های ۱۰ متری بسته‌بندی و روانه بازار می‌شوند. از این دسته لوله‌های آلومینیومی می‌توان جهت مسیرهای رفت‌وبرگشت کانال‌های هوا برای انتقال هوای سرد، هوای گرم، سرویس بهداشتی و … در ساختمان‌های مختلف مسکونی، تجاری، اداری و … استفاده نمایید.

کانال فلکس بل کومبی

کانال فلکس بل کومبی

کانال‌های فلکسیبل کومبی جهت انتقال هوا یکی از پرکاربردترین و رایج‌ترین کانال‌های لوله خرطومی محسوب می‌شوند. از این دسته کانال‌ها در مسیرهای رفت‌وبرگشت هوا پشت دریچه‌های مکنده یا دمنده، رابط باکس‌ها و انتقال هوا استفاده می‌شود. این دسته از کانال‌های خرطومی نیز دارای انعطاف‌پذیری، استحکام و طول عمر بسیار بالایی هستند.

مقاومت بسیار بالای این دسته از کانال‌های خرطومی در مقابل وزن سبک آن‌ها بسیار قابل‌توجه است. همچنین این دسته از کانال‌های خرطومی در مقابل رطوبت و محیط‌های اسیدی بسیار مقاوم‌اند. این کانال‌ها نیز دارای فشردگی بالایی هستند و در بسته‌های ۱۰ متری و کم‌حجم توسط مجموعه صدرا تولید و به بازار عرضه می‌شوند. نصب آن‌ها بسیار سریع و آسان است که سبب افزایش محبوبیت آن در میان مصرف‌کنندگان شده‌است.

به ‌همین دلیل شما می‌توانید از کانال‌های فلکسیبل انتقال هوای کومبی در مکان‌ها و ساختمان‌های مختلف همچون تجاری، اداری، ورزشی و غیره استفاده نمایید. این کانال‌های خرطومی نیز دارای ۱ لایه آلومینیومی، ۱ لایه آستر از نوع pvc و فنرهای فولادی تشکیل شده‌است. کانال‌های کومبی در قطرهای ۱۰ الی ۴۰ سانتی‌متری طراحی و ساخته شده‌اند.

لوله فلکسیبل برزنتی

لوله فلکسیبل برزنتی

لوله فلکسیبل برزنتی نیز همان‌طوری‌که از نام آن پیداست از الیاف پلی استر و پارچه‌های برزنتی ساخته‌شده است. این دسته از لوله‌ها نیز از استحکام کششی بالایی برخوردار هستند. از طرفی به نسبت کانال‌های فلکسیبل قبلی بسیار مقاوم‌تر هستند. لوله‌های خرطومی برزنتی در قطرهای ۵ الی ۶۰ سانتی‌متری و در شاخه‌های ۵ و ۶ متری تولید و به بازار عرضه می‌شود.

نحوه نصب و راه‌اندازی این دسته از کانال‌ها نیز بسیار ساده و آسان است و در مدت زمان کمی قابل‌اجرا خواهد بود. از این دسته از کانال‌ها نیز جهت انتقال هوای گرم و سرد و همچنین گازهای خورنده و بخارات اسیدی به ‌راحتی استفاده خواهد شد.

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری

درواقع کانال‌های فلکسیبل یا خرطومی هوا با برخورداری از عایق الاستومری ازجمله باکیفیت‌ترین کانال‌های خرطومی محسوب می‌شوند. این دسته از کانال‌های فلکسیبل با بهره‌گیری از بالاترین تکنولوژی و دانش روز دنیا ساخته‌شده است. به ‌همین دلیل دارای تأییدیه سازمان استاندارد و مراکز تحقیقات وزارت مسکن و شهرسازی است.

در مقابل برخی دیگر از لوله‌های فلکسیبل انتقال هوا که دارای عایق‌های مختلفی مانند پشم شیشه یا پلی استر هستند. می‌توانند تأثیرات منفی بر محیط‌زیست و سلامت انسان جهت انتقال هوا وارد نمایند. اما کانال‌های فلکسیبل با عایق الاستومری دارای بالاترین میزان استاندارد سلامتی هستند. ساختار این دسته از کانال‌ها یکپارچه و از انعطاف‌پذیری بسیار بالایی برخوردارند. عایق الاستومری در این دسته از لوله‌های خرطومی دارای ضریب حرارتی پایین و همچنین از انتقال حرارت دما، رطوبت و … به محیط موردنظر جلوگیری خواهند کرد.

از این دست کانال‌ها نیز می‌توان جهت انتقال هوای سرد و گرم در مسیرهای رفت‌وبرگشت استفاده نمود. همچنین ازآن‌جاکه کانال‌های فلکسیبل با عایق الاستومری به ‌عنوان یک کانال هوای تمیز معرفی‌شده‌اند؛ از بروز هرگونه حساسیت و آلرژی جلوگیری خواهند کرد. ازاین‌رو می‌توان در مکان‌های حساس همچون بیمارستان‌ها و برای افرادی که دارای آلرژی‌های خاصی هستند نیز استفاده نمود.

این کانال‌ها دارای ساختاری ۳ لایه هستند. لایه داخلی آلومینیوم لمینیت شده با مفتول فلزی، لایه میانی عایق الاستومر که دارای ضخامت ۳۰ میلی‌متری و لایه بیرونی نیز دارای آلومینیوم لمینت شده‌ی ضخیم است که از مقاومت بالایی در مقابل ضربات و خوردگی برخوردار است.

از جمله مهم‌ترین مزیت عایق الاستومر به نسبت عایق‌های دیگر همچون پشم شیشه؛ استاندارد بودن آن‌ها از نظر عوارض و آلودگی محیط زیستی است. از طرفی عایق‌های پشم شیشه به‌مرور زمان دچار خوردگی خواهند شد و از بین می‌روند. اما عایق‌های الاستومری هیچ‌گونه نشتی هوا نیز ندارند و از طول عمر بالایی برخوردارند.

لوله فلکسیبل مکشی و خرطومی مکش

لوله فلکسیبل مکشی و خرطومی مکش

این دسته از لوله‌های فلکسیبل از جنس pvc نرم هستند که در مابین آن‌ها به‌جای فنرهای فولادی از pvc استفاده شده است. pvc سخت استخوان‌بندی و ساختار اسکلتی این دسته از لوله‌های خرطومی را تشکیل داده است. سطح داخلی آن‌ها صاف و صیقلی است. به‌ همین دلیل اغلب از آن‌ها برای مکش استفاده می‌شوند. این نوع از لوله خرطومی برای مکش مواد ریزگرد و غبار چوب نیز کاربرد خواهند داشت.

همچنین در سیستم تهویه هوای مکان‌های تجاری، اداری، مسکونی به‌ویژه آزمایشگاه‌ها و مکان‌های بهداشتی نیز استفاده خواهند شد. کانال خرطومی مکش در قطر های ۴ الی ۲۵ سانتی‌متری و شاخه‌های ۶ متری تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

کانال فلکسیبل PU

کانال فلکسیبل PU

کانال فلکسیبل PU یا همان پلی اورتان نرم دارای ساختاری با فنرهای فولادی هستند. این دسته از کانال‌ها بسیار شبیه کانال‌های فلکسیبل pvc هستند. با این تفاوت که کانال‌های PU از مقاومت بالاتری برخوردارند. همچنین بازه دمایی آن‌ها بیشتر است. به ‌همین دلیل از کاربردهای بیشتری برخوردار خواهند بود.برای مثال از آن‌ها جهت انتقال هوای گرم نیز استفاده خواهد شد.

از این دسته کانال‌های فلکسیبل نیز در مکش و تخلیه مواد ساینده، گرد و غبار، گرانول و … استفاده می‌شود. کانال فلکسیبل PU در مقابل پارگی و ساییدگی بسیار مقاوم‌اند و در ضخامت‌های مختلفی نیز تولید و عرضه می‌شوند.

کانال فلکسیبل نسوز

کانال فلکسیبل نسوز

کانال‌های نسوز نیز همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست دارای ماهیت نسوز هستند. این خاصیت به دلیل استفاده از پارچه فایبرگلاس و روکش سیلیکونی به وجود آمده است. این دسته از کانال‌های فلکسیبل برای بخارات گازی و انتقال هواهایی با دمای بسیار بالا استفاده می‌شود.

لوله فلکسیبل خرطومی آلومینیومی

لوله فلکسیبل خرطومی آلومینیومی

این دسته از لوله خرطومی‌ها نیز با ضخامت ۱۱۰ الی ۱۴۰ میکرونی ساخته‌شده‌اند. لوله خرطومی آلومینیومی برای تخلیه دود و بخارات پرحرارت در ساختمان‌های مختلف استفاده می‌شود. بازه‌ی دمایی تحملی این دسته از کانال‌ها مابین منفی ۲۰ درجه تا مثبت ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد است. این دسته از کانال‌ها از ا انعطاف‌پذیری بالا و همچنین وزن بسیار سبکی برخوردار هستند. همچنین به‌ راحتی بسته‌بندی و قابل حمل و بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند.

لوله فلکسیبل برزنتی معدنی

لوله فلکسیبل برزنتی معدنی

لوله‌های فلکسیبل برزنتی معدنی از جنس الیاف برزنتی دارای روکش pvc هستند. این دسته از کانال‌ها با استفاده از نوارهای گالوانیزه تقویت شده‌اند. از کانال‌های برزنتی معدنی جهت انتقال غبار، الیاف و پودر برای بخارات گازی در معادن و تونل‌های مترو استفاده می‌گردد. همچنین از این دسته کانال‌ها در صنعت خودروسازی هوافضا و صنایع معدنی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مهم‌ترین مزیت کانال‌های فلکسیبل برزنتی معدنی می‌توان به ساختار بسیار مستحکم، انعطاف‌پذیری بالا و وزن سبک آن‌ها اشاره نمود.

کانال فلکسیبل با عایق پلی استر

کانال فلکسیبل با عایق پلی استر

کانال‌های فلکسیبل دارای عایق پلی استر نیز یکی دیگر از کانال‌های خرطومی محسوب می‌شوند که از ۳ لایه مختلف تشکیل شده‌است. لایه داخلی فویل آلومینیومی، لایه میانی عایق پلی استر و لایه بیرونی نیز مجدداً از فویل آلومینیوم لمینیت شده ساخته‌شده است. مهم‌ترین مشخصه این دسته از کانال‌های فلکسیبل مقاومت آن‌ها در مقابل رطوبت است. به ‌همین دلیل در مکان‌هایی که دارای رطوبت بالایی هستند می‌توان به ‌راحتی از آنها استفاده نمایید. قابلیت فشردگی این دسته از کانال‌ها بسیار بالا و از وزن بسیار کمی برخوردارند. به‌ همین دلیل به ‌راحتی قابل‌حمل و دارای نصبی سریع و آسان هستند.

 

قیمت لوله فلکسیبل انتقال هوا

قیمت لوله فلکسیبل انتقال هوا

همان‌طوری که می‌دانید در سال‌های اخیر کانال‌های لوله خرطومی و لوله فلکسیبل جهت انتقال هوا در سیستم تهویه مطبوع ساختمان‌های مختلف بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در مرحله اول می‌توان گفت که قیمت کانال‌های فلکسیبل به نسبت کانال‌های فلزی فولادی و گالوانیزه بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. اما معیارهای مختلفی در تعیین قیمت نهایی این کانال‌ها نیز وجود دارد.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد کانال فلکسیبل و یا لوله‌های خرطومی دارای انواع مختلفی هستند. هر کدام از آن‌ها از متریال‌ها و روش‌های گوناگونی ساخته شده‌اند. به ‌همین دلیل هرکدام از این لوله‌ها دارای قیمت‌های متفاوت و متناسب با کیفیت و نوع آن هستند. در نهایت قیمت نهایی آن‌ها به نسبت متراژ و به‌ازای هر یک متر از لوله خرطومی تعیین خواهد شد.

همچنین قطر لوله‌های فلکسیبل متفاوت است و قیمت نهایی آن‌ها به ازای هر ۱ متر برای هر کدام از آن‌ها متناسب با قطرهای مختلف متفاوت خواهد بود. شما نیز می‌توانید جهت اطلاع از جدیدترین قیمت‌های روز انواع لوله فلکسیبل جهت انتقال هوا به درگاه اینترنتی مجموعه صدرا مراجعه نمایید. شما با مشاوره رایگان و مشاهده نمونه کارها و انواع لوله‌های خرطومی تولید شده توسط این مجموعه می‌توانید با قیمت انواع لوله فلکسیبل آشنا شوید.

مزایای لوله‌های فلکسیبل

مزایای لوله‌های فلکسیبل

لوله‌های فلکسیبل دارای مزیت‌های بی‌شماری به نسبت کانال‌ها و لوله‌های انتقال هوایی دیگر هستند. ازجمله این مزایا عبارت‌اند از:

  • دارای انعطاف‌پذیری بسیار بالایی هستند. همین امر سبب گردیده تا شما در مکان‌هایی که قادر به نصب لوله‌های مکعبی و مربعی‌شکل گالوانیزه نخواهید بود. به ‌راحتی از کانال‌های فلکسیبل استفاده نمایید.
  • همچنین کانال‌های فلکسیبل دارای خاصیت کاهش مصرف انرژی بدلیل کاهش فشار استاتیکی هستند.
  • کاهش انتقال صدا به دلیل عایق‌های موجود در اطراف این کانال‌ها یکی دیگر از مزایای مهم آن‌ها محسوب می‌شود.
  • قابل‌استفاده در فشار هوای مثبت و منفی
  • دارای طول عمر طولانی تا ۵۰ سال
  • دارای روش نصب راحت و آسان و همچنین سریع
  • قابل نصب و قرارگیری در سقف‌های کاذب به حالت‌های عمودی و افقی
  • عدم ایجاد مقاومت در مسیر انتقال جریان هوا
  • سبک بودن آن‌ها که سبب حمل آسان آن‌ها می‌گردد.
  • تنوع بسیار بالا در طراحی آن‌ها
  • قابل‌استفاده در محیط‌های بسته و روباز
  • بسیار مقرون به‌صرفه به نسبت کانال‌های فلزی
خرید آسان لوله فلکسیبل

خرید آسان لوله فلکسیبل

اگر شما نیز می‌خواهید جهت انتقال هوا و سیستم تهویه ساختمان موردنظر خود از کانال‌هایی به‌صرفه با طول عمر بالا و مزایای بسیار بهره‌مند شوید. لوله فلکسیبل تولیدشده توسط مجموعه صدرا پیشنهاد ما به شماست. درواقع مجموعه فنی و تولیدی صدرا با تولید انواع لوله‌های قابل‌انعطاف هدایت هوا از جنس pvc یکی از تولیدنندگان باکیفیت محسوب می‌شوند. شما می‌توانید انواع مختلف لوله فلکسیبل را از مجموعه صدرا خریداری نمایید.

همچنین قبل‌از خرید می‌توانید با دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان این مجموعه مناسب‌ترین نوع لوله خرطومی را متناسب با نیاز و محل نصب انتخاب و سپس خریداری نمایید. ناگفته نماند تمامی قیمت‌های ارائه‌شده در این مجموعه بسیار معقول و متناسب با قیمت روز بازار است.

مجموعه صدرا به ‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انواع لوله خرطومی در کشور می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب و به‌صرفه برای شما عزیزان باشد.

لوله خرطومی، لوله فلکسیبل انتقال هوا

در نهایت

لوله‌های مختلفی جهت کانال کشی هوا و انتقال هوای گرم‌وسرد در سیستم‌های تهویه ساختمان موجود هستند. انواع لوله فلکسیبل هوا به عنوان مسیر و معبری آسان، مقرون‌به‌صرفه با مزایایی بسیار معرفی شده‌اند. با این حال شما می‌توانید با خرید و نصب آن به راحتی جهت انتقال هوای سرد و گرم به‌صورت رفت و برگشتی استفاده نمایید. همان‌طور‌که اشاره شد لوله‌های فلکسیبل دارای انواع مختلفی هستند. از آن‌ها در ساختمان‌های مختلف مسکونی و غیرمسکونی استفاده خواهد شد.

در این مطلب تلاش نمودیم تا شما را با انواع لوله فلکسیبل انتقال هوا و مزایای آن‌ها آشنا نماییم. امیدواریم که از مطالعه این مطلب لذت کافی برده باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *