ساخت انواع کانال تهویه

امروزه اجرا و ساخت انواع کانال تهویه در ساختمان‌ها و خانه‌های مختلف با نقش مهمی که دارند در تأمین و انتقال هوای مطبوع و همچنین کیفیت هوای داخلی بسیار حائز اهمیت هستند. درواقع کانال تهویه همان‌طور که از نام آن پیداست کانال، مجراها و یا گذرگاه‌هایی هستند که هوای خروجی شامل هوای گرم و یا سرد را از منبع ایجادکننده هوا به محل موردنظر انتقال می‌دهند.

ازآن‌جاکه این کانال‌ها بخش بسیار مهمی از انتقال هوای مطبوع در محیط موردنظر را بر عهده دارند ازاین‌رو ساخت انواع کانال تهویه و همچنین کیفیت آن بسیار حائز اهمیت است. برخلاف تصور اشتباه بسیاری از افراد هنگام خرید و اجرای سیستم تهویه، به دستگاه تولید کننده هوا توجه خواهند کرد.  درحالی‌که کانال‌های تهویه و انتقال هوا بیشتر از سیستم ایجادکننده‌ی هوا نقش خواهند داشت. به ‌همین دلیل در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با یکی از تولیدکنندگان معتبر ساخت انواع کانال تهویه و همچنین انواع کانال تهویه آشنا کنیم.

ماهیت و کاربرد انواع کانال تهویه

به‌ همین دلیل کانال‌کشی و کانال‌سازی سیستم تهویه با طراحی و محاسبه دقیق بیش‌از قبل مورد توجه قرار گرفته است. درواقع اصطلاح کانال یا داکت به سازه‌هایی گفته می‌شوند که جهت انتقال هوا از دستگاه‌های تولیدکننده هوایی مطبوع مانند هواسازها، اسپلیت، دستگاه‌های فن‌کویل، کولرها و انواع فن‌های مختلف دمنده و مکنده به یک نقطه‌ی موردنظر استفاده می‌شوند.

امروزه در ساختمان‌هایی مانند ساختمان‌های صنعتی، تجاری، آشپزخانه‌های صنعتی، سوله های بزرگ و مکان‌های عمومی مانند بیمارستان‌ها، هتل‌ها و… ایجاد تهویه مطبوع و همچنین سیستم کانال کشی تهویه آن بسیار حائز اهمیت است. چراکه در این مکان‌ها ایجاد تهویه و هوای مطبوع و همچنین خارج نمودن هوای نامناسب از محیط بسیار قابل‌توجه است.

شما می‌توانید با کانال‌کشی تهویه از این دستگاه‌ها به تمام نقاط مختلف ساختمان هوای مطبوع را در محیط ایجاد کنید.

اهمیت طراحی و ترسیم دقیق انواع کانال تهویه

همان‌طوری‌که در بالا اشاره شد کانال‌های تهویه مطبوع هوا در ساختمان‌ها امروزه بسیار حائز اهمیت هستند. به این اندازه که، اجرای صحیح این سیستم تهویه به یکی از وظایف مجریان پروژه‌های ساختمانی تبدیل شده است. ازاین‌رو این افراد باید با داشتن اطلاعات کامل و دقیق نسبت‌به طراحی، ترسیم و اجرای انواع کانال تهویه در ساختمان موردنظر اقدام نمایند. چراکه یک محاسبه اشتباه و وجود فقط یک اشتباه کوچک می‌تواند هزینه‌های بسیاری را به‌دنبال داشته باشد.

ازآن‌جایی‌که طراحی و ساخت انواع کانال تهویه به ‌صورت مستقیم با با سیستم‌های تولیدکننده هوایی مطبوع ساختمان در ارتباط هستند یکی از مهم‌ترین مباحث تأسیسات ساختمان به شمار می‌آیند. ازاین‌رو طراحی و ساخت انواع کانال تهویه باید توسط یک کارشناس متخصص و باتجربه کافی در این زمینه انجام بگیرد. چراکه عواملی همچون اجرا، افت اصطکاکی، سرعت هوای تولیدشده، سطح صدا، نشتی و انتقال حرارت از جمله مواردی است که باید در طراحی و ساخت آن بسیار مورد توجه قرار گیرند.

درحال‌حاضر شرکت‌ها و تولیدکنندگان بسیاری در سطح کشور اقدام به طراحی و ساخت انواع کانال تهویه نموده‌اند. ازجمله یکی از معتبرترین تولیدکنندگان ساخت انواع کانال تهویه می‌توان به شرکت کانال‌سازی و مجموعه صدرا اشاره نمود. این مجموعه با تولید و ساخت انواع کانال‌های تهویه مطبوع صنعتی و همچنین تولید انواع ملزومات مورد نیاز جهت اجرای آن‌ها توانسته فعالیت خود را با بالاترین کیفیت تا به امروز ادامه دهد. در ادامه با انواع کانال تهویه توسط مجموعه صدرا آشنا خواهید شد.

انواع کانال تهویه

کانال‌های تهویه همان‌طوری که می‌دانید برای انتقال هوا از منبع تولیدکننده به محیط موردنظر استفاده می‌شوند. این کانال‌ها از نظر دسته‌بندی از لحاظ ظاهری و از لحاظ جنس به ۲ دسته مختلف تقسیم‌بندی خواهند شد. انواع کانال تهویه براساس شکل ظاهری به ۲ دسته

  • کانال‌های چهارگوش به‌صورت مربع و مستطیل
  • و کانال‌های گرد تقسیم‌بندی می‌شوند.

تقسیم‌بندی کانال‌های تهویه ازنظر جنس نیز عبارت‌اند از:

  • کانال‌های گالوانیزه
  • کانال‌های آلومینیومی
  • کانال‌های پلاستیکی
  • کانال‌های پیش عایق
  • کانال‌های فلکسیبل و
  • کانال‌های پارچه‌ای که در ادامه به شرح هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت.

کانال‌های تهویه گالوانیزه

ساخت انواع کانال تهویه با استفاده از ورق گالوانیزه به عنوان متریال اولیه یکی از قدیمی‌ترین کانال‌های تهویه محسوب می‌شوند. این کانال‌ها به دلیل استحکام، شکل‌گیری آسان و تنوع بالا در سایزبندی یکی از محبوب‌ترین کانال‌های تهویه نیز محسوب شوند. از طرفی این کانال‌ها امروزه با به وجود آمدن انواع دیگری از کانال‌های تهویه بدلیل بالا بودن وزن و همچنین مشکلات بسیار در هنگام نصب سنتی محسوب خواهند شد. از جمله این مشکلات عبارتند از: نیاز به بست و آویز فراوان، همچنین زمان طولانی نصب و اجرای آن.

کانال‌های تهویه گالوانیزه معمولاً با استفاده از ورق‌های گالوانیزه با ضخامت 0.6، 0.8، ۱ و ۲ میلی‌متری ساخته می‌شوند. این ورق‌ها در مقابل رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار نیستند و به‌همین دلیل از در محیط‌ها و مناطق مرطوب و شرجی بسیار کاربردی نخواهند بود. کانال‌های گالوانیزه مقرون‌به‌صرفه و ارزان‌تر از کانال‌های دیگر هستند.

کانال‌های تهویه پیش عایق

یکی دیگر از انواع کانال‌های تهویه ساخته‌شده توسط مجموعه صدرا کانال‌های پیش عایق هستند. این کانال‌ها همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست دارای عایق‌هایی ازپیش‌ساخته شده به دور کانال هستند. کانال‌های پیش عایق اغلب به ‌صورت چهارگوش مربع و یا مستطیلی ساخته می‌شوند. کانال‌های پیش عایق با عایق شدن و استفاده از  فوم پلی اورتان ضخیم به‌دور ورق‌های آلومینیوم ساخته می‌شوند.

ژلی اوتان عایق بسیار مناسبی برای رطوبت و برودت موجود در کانال است. این کانال‌ها همچنین بدلیل وجود فوم پلی اورتان در مقابل اشعه UV مقاوم و یک عایق صوتی خوب محسوب می‌شوند. از جمله دیگر مزایای این نوع کانال‌های تهویه می‌توان به وزن بسیار کم آن‌ها، سرعت نصب بالا، عایق صدا و لرزش، ضد حریق و ضد قارچ و باکتری بودن آن اشاره نمود.

کانال‌های تهویه منعطف

کانال‌های منعطف یا فلکسیبل یکی دیگر از انواع کانال‌های تهویه هستند که به آن لوله‌های خرطومی، کانال خرطومی، لوله انعطاف‌پذیر و یا کانال فنری نیز گفته می‌شود. این کانال‌ها امروز به دلیل کاربردهای بسیار، در میان مردم رایج هستند. در واقع با ساخت کانال فلکسیبل می‌توان گفت که رقیب جدی برای کانال‌های گالوانیزه در بازار به وجود آمد.

ازجمله نصب سریع آن، سبک بودن، انبارداری آسان جای‌گیری کم و حمل‌ونقل راحت ازجمله دلایل محبوبیت‌ این نوع کانال محسوب می‌شوند. این کانال‌ها با انعطاف‌پذیری که دارد به‌راحتی در هر مکانی می‌توان متناسب با شکل و زوایای موجود آن را نصب و اجرا نمود. حتی در مسیرها و مکان‌هایی که نمی‌توان از کانال‌های چهارگوش استفاده نمود می‌توان به‌راحتی کانال‌های فلکسیبل یا منعطف را جایگزین کرد. سطح این نوع کانال صاف و صیقلی است و با یک آستر آلومینیومی مقاوم در مقابل ضربات پارگی و رطوبت بسیار پوشانده شده است.

کانال‌های پارچه‌ای

در واقع کانال‌های پارچه‌ای امروزه یکی از جدیدترین و مهم‌ترین انواع کانال تهویه محسوب می‌شوند. امروز این دسته از کانال‌های تهویه با برخورداری از کاربردهای فراوان، بسیار گسترش پیدا کرده است. ازجمله مهم‌ترین مزایای استفاده و ساخت انواع کانال تهویه با استفاده از پارچه‌های خاص عبارت‌اند از:

  • سهولت در نصب و انتقال هوا
  • نظافت آسان کانال
  • وزن بسیار کم آن‌ها در مقایسه با تمامی انواع کانال‌های تهویه
  • رنگ‌بندی و شکل‌های بسیار متنوع
  • صدای نویز بسیار کم و حتی ناچیز
  • ضد حریق بودن
  • توزیع یکنواخت هوا در کل محیط موردنظر و
  • هزینه نصب و حمل‌ونقل بسیار پایین و مقرون‌به‌صرفه

از این نوع کانال‌های تهویه در صنعت ساختمان‌سازی و در تأسیسات مکانیکی علاوه‌بر انتقال هوای سرد و گرم از دستگاه‌های هواساز، می‌توان از آن‌ها به ‌عنوان تهویه، جهت خارج نمودن دود و یا زباله برای محیط استفاده نمود.

کانال‌های پلاستیکی

یکی دیگر از انواع کانال‌های تهویه کانال‌های پلاستیکی هستند که اغلب برای انتقال هوای کولر استفاده می‌شوند. این کانال‌ها نیز دارای وزنی سبک، مقرون‌به‌صرفه، سرعت نصب بالا و عایق حرارتی هستند.

اهمیت و مزایای کانال‌های تهویه باکیفیت

همان‌طوری که پیش‌تر اشاره شد کانال‌های تهویه بخش مهم و بزرگی از سیستم انتقال تهویه ساختمان‌ها هستند. ازاین‌رو طراحی اصولی و کیفیت بالای آن‌ها می‌تواند در نتیجه در میزان تهویه و ایجاد هوای مطبوع در محیط بسیار تأثیرگذار باشد. از جمله مزایای ۱ سیستم کانال کشی تهویه مناسب در محیط عبارت‌اند از:

افزایش صرفه‌جویی

چراکه با نصب اصولی و صحیح کانال‌ها و طراحی مناسب آن‌ها همچنین انتخاب جنس مناسب کانال متناسب با محیط موردنظر می‌توان به‌ صورت چشمگیری در هزینه‌های مصرفی تأثیرگذار بود. عایق کاری و یا وجود نشتی و شکاف در مجراهای اتصال کانال کشی تهویه می‌تواند مقدار بسیاری از انرژی و هوای ایجاد شده را هدر دهد.

درنهایت می‌تواند برای شما بسیار هزینه‌بردار باشد و سوخت مصرفی را افزایش دهد. در مقابل نصب و ساخت انواع کانال تهویه توسط مجموعه‌ای باتجربه و حرفه‌ای مانند مجموعه صدرا می‌تواند در کاهش و جبران هزینه‌های مصرفی سوخت بسیار مؤثر باشد. ناگفته نماند که بهبود کیفیت هوای محیط یکی دیگر از مزایای کانال کشی اصولی توسط مجموعه صدرا خواهد بود.

آسایش منزل را با صدرا تجربه کنید

اگر هنوز با وجود روشن بودن سیستم سرمایش و گرمایش خانه، دمای اتاق‌ها و نقاط مختلف محیط یکسان نیستند؛ به احتمال زیاد کانال‌کشی شما دارای ضعف اجرایی و طراحی است. ازاین‌رو انتخاب مجموعه موردنظر و همچنین کارشناسان زبده در طراحی اصولی تا اجرای مناسب و استاندارد کانال‌های تهویه بسیار حائز اهمیت است. چراکه چنین انتخابی می‌تواند در تهویه و ایجاد دمای یکسان در خانه و ساختمان شما بسیار تأثیرگذار باشد.

نصب و اجرای صحیح و همچنین استفاده از کانال‌های باکیفیت در تولید هوای مطبوع و کیفیت آن بسیار مؤثر است. درنتیجه با هوایی مطبوع و تازه می‌توانید آسایش و آرامش را در خانه خود ایجاد نمایید. مجموعه صدرا با سال‌ها تجربه در زمینه ساخت انواع کانال تهویه توانسته‌اند به مجموعه‌ای حرفه‌ای در این زمینه تبدیل شوند.

این شرکت به‌عنوان ساخت انواع کانال تهویه تا اجرای آن‌ها از جمله یکی از مجموعه‌های تولیدکننده هستند که همواره بالاترین رتبه رضایت‌بخشی از طرف مصرف‌کنندگان را دریافت نموده‌اند. شما نیز می‌توانید جهت ساخت و اجرای انواع کانال تهویه برای محیط مورد نظر به مجموعه صدرا مراجعه و با مشاهده نمونه کارها و دریافت مشاوره رایگان از این مجموعه از محصولات باکیفیت و معتبر آن‌ها بهره‌مند شوید.