طراحی،-ساخت-و-نصب-انواع-دمپرهای-صنعتی-در-صدرا

طراحی، ساخت و نصب انواع دمپرهای صنعتی در صدرا

دمپرهای صنعتی چه کاربردی در صنایع مختلف دارند؟ ارتباط این دمپرها با ایمنی و سلامت افراد در کارگاه‌های صنعتی چیست؟ آیا دمپرها در متعادل‌کردن هوای مطبوع ساختمان‌های صنعتی تأثیر گذارند؟ساختمان‌ها و کارگاه‌های صنعتی به دلیل استفاده از متریال خام و ماشین‌آلات به سیستم تهویه و هوارسانی مناسبی نیاز دارند. دمپرهای صنعتی بخش مهمی از تهویه‌مطبوع چنین مکان‌هایی محسوب می‌شوند. جریان هوای مطبوع برای افراد در کارگاه‌های صنعتی بسیار حائز اهمیت است. برای مثال اگر در فصول مختلف چنین فضاهایی دچار تناقض دمایی گردد؛ یا این‌که تغییرات دمایی در نقاط مختلف ساختمان رخ دهد. همه این‌ها به این معنی است که ساختمان موردنظر به دمپر نیاز دارد. یا این‌که دمپر دچار نقص فنی گردیده است. حال سؤال پیش می‌آید که دمپرهای صنعتی دارای چه ساختاری هستند؟ انواع دمپر صنعتی برای تهویه‌مطبوع چه نام دارند و در چه قسمت‌هایی قرار می‌گیرند؟ این‌ها تماماً سؤالاتی هستند که در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی آن‌ها بپردازیم.

دمپر صنعتی چیست؟

دمپرها نوعی صفحات فلزی با پره‌های موازی به صورت عمودی یا افقی هستند. پره‌ها به عنوان دریچه‌های دمپر عمل خواهند کرد و از قابلیت باز و بسته‌شدن برخوردارند. به همین دلیل در صورت نصب دمپر در هر مکانی با باز و بسته‌شدن دریچه‌ها دارای قابلیت تنظیم جریان هوا و دمای محیط است. دمپرها دارای انواع مختلفی هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها دمپر صنعتی نام دارد. دمپرهای صنعتی همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست در کارخانه، ساختمان‌ها و کارگاه‌های صنعتی قابل‌نصب هستند. دمپر صنعتی در ابتدایی‌ترین حالت ممکن خود برای کنترل جریان هوا در محیط‌هایی که از فشار پایینی برخوردارند استفاده می‌شوند.

دمپرها بخش مهمی از سیستم تهویه‌مطبوع محسوب می‌شوند. علاوه بر تهویه و تنظیم دمای محیط از آلودگی هوا در محیط موردنظر نیز جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل آنها را به‌نوعی کنترل‌کننده آلودگی هوا نیز تعریف خواهند کرد. دمپرها انواع مختلفی دارند که بر اساس کاربرد، شکل ظاهری و جنس به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. با استفاده از تنظیم دریچه‌های دمپر به‌راحتی می‌توان میزان هوای ورودی و خروجی به یک محیط را کنترل کرد. در ادامه با انواع دمپرهای صنعتی و کاربرد آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

دمپر-صنعتی-چیست
0:00
0:00

کاربرد و اهمیت استفاده از دمپرهای صنعتی

در کارگاه‌ها و ساختمان‌های صنعتی با سوخت مواد اولیه و استفاده از ماشین‌آلات، آلودگی‌های بسیاری در محیط بوجود می‌آید. پخش گاز و دودهای ناشی از ماشین‌آلات صنعتی می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد. بااین‌حال تصور کنید تمامی این دود و آلودگی‌های مضر درون محیط موردنظر باقی بماند. در حالت دوم ممکن است در فصول مختلف توزیع یا تهویه هوای سردوگرم به‌درستی انجام نگردد. در این صورت در برخی از کارگاه‌های صنعتی برخی از محصولات به دلیل تناقضات دمایی دچار خرابی خواهند شد. حتی مهم‌تر از آن سلامت افراد در چنین محیط‌هایی به شدن به خطر می‌افتد. خلاصه کلام این‌که دمپرهای صنعتی یک هدف حیاتی و ضروری در صنایع مختلف هستند. درواقع دمپرها بخش جدایی‌ناپذیر سیستم‌های تهویه‌مطبوع هوا محسوب می‌شوند؛ به‌خصوص اگر درمورد کنترل جریان هوا در ساختمان‌های صنعتی باشد.

تنظیم حجم هوا

مهم‌ترین وظیفه و کاربرد دمپرهای صنعتی تنظیم میزان هوای ورودی و خروجی به محیط موردنظر است. شما با باز و بسته کردن و تنظیم دریچه‌های آن می‌توانید حجم هوای ورودی و یا خروجی را به‌راحتی کنترل نمایید.

تنظیم جهت هوا

یکی دیگر از کاربردهای دمپرها به دلیل وجود پره‌ها و دریچه‌های موازی، کنترل و تنظیم جهت جریان هوا است. شما می‌توانید با تغییر و تنظیم زاویه پره‌های دمپر به‌راحتی جهت جریان هوا را به سمت موردنظر خود هدایت کنید.

قطع ورودی یا خروجی

حتی شما می‌توانید با بستن دریچه‌ها و پره‌های دمپر به‌راحتی جریان ورودی و خروجی هوا را به طور کامل قطع نمایید. وجود این دریچه‌ها از ورود حشرات، گردوغبار و ذرات ریز به داخل محیط جلوگیری می‌کند.

تهویه هوای نامطبوع

برای تهویه هوای یک محیط علاوه بر ورود هوای مطبوع باید هوای آلوده و کثیف نیز از آن خارج گردد. به همین دلیل یکی دیگر از وظایف و کاربردهای دمپرهای صنعتی خارج‌کردن هوای آلوده و مکش آن به بیرون است. به این صورت به‌راحتی هوای نامطبوع ناشی از ماشین‌آلات صنعتی از محیط خارج و هوای تازه و مطبوع وارد می‌شود‌.

تهویه-هوای-نامطبوع

یکنواخت کردن دما

درنهایت تنظیم‌کردن دما و یک دما کردن دمای محیط یکی از مهم‌ترین کاربردها و مزایای دمپر صنعتی محسوب می‌شود. با ارسال جریان هوای گرم و سرد به‌صورت یکنواخت سبب تعادل دمایی در تمام نقاط آن خواهد شد.

مصرف بهینه انرژی

دمپرها با کنترل جریان هوا، محدودکردن و جلوگیری از خروج آن سبب جلوگیری از اتلاف انرژی خواهند شد. درنهایت هزینه‌های مصرفی انرژی را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. با استفاده از دمپرهای صنعتی با مصرف بهینه‌ انرژی هزینه‌های مربوط به سیستم تهویه‌مطبوع به حداقل خود خواهد رسید.

استفاده اختصاصی

دمپرها این امکان را به شما خواهند داد که بدون تداخل و یا تغییر دمای محیط‌های دیگر دمای محیط موردنظر را تغییر دهید. به‌عنوان‌مثال بدون تغییر دمایی کل ساختمان می‌توانید دمای یک اتاق را تغییر دهید.

معرفی انواع دمپر صنعتی صدرا

همان‌طور که اشاره شد دمپرهای صنعتی بر اساس مشخصه‌های فنی، کاربردی و ظاهری دارای دسته‌بندی‌های مختلفی هستند. برای مثال دمپرهای صنعتی را می‌توان از نظر:

  • کاربرد

  • محل و موقعیت نصب

  • نحوه استفاده

  • نوع سیستم هدیت و کنترل دمپر

  • جنس متریال استفاده‌شده در ساخت آن‌ها

در دسته‌بندی‌های مختلفی قرارداد. بااین‌وجود شاید در ظاهر، دمپرها شباهت بسیاری با یکدیگر داشته باشند؛ اما هرکدام از آنها دارای کاربردهای منحصربه‌فردی هستند. همه آنها درنهایت منجر به تهویه‌مطبوع هوا، یکنواختی دما و افزایش ایمنی و سلامت افراد در محیط موردنظر خواهند شد. ازجمله انواع دمپرهای صنعتی تولیدشده توسط صدرا به شرح زیر هستند.

  • انواع دمپرهای سرمایشی و گرمایشی

  • دمپرهای تهویه هوا

  • دمپرهای خروجی، ورودی و جعبه‌ای

  • دمپرهای دستی یا اتوماتیک

  • دمپرهای چهارگوش صنعتی دارای پره‌های موازی یا متقابل

  • دمپرهای گرد صنعتی دارای پره‌های موازی یا متقابل

  • دمپرهای ضدحریق

  • دمپرهای بادی

  • دمپرهای پروانه‌ای و

  • دمپرهای مابین کانالی

معرفی-انواع-دمپرهای-صنعتی
دمپرهای-تهویه-مطبوع

دمپرهای تهویه مطبوع

در نوعی دیگر از انواع دمپرهای صنعتی دمپرهای قابل‌استفاده برای تهویه هوای مطبوع کارگاه‌های صنعتی قرار دارند. محیط‌های صنعتی علاوه بر ورودی هوای مطبوع و تازه به یک خروجی برای خروج هوای نامطبوع نیازمند است. ازین رو از این نوع دمپرها به‌عنوان تهویه هوا در این فرایندهای صنعتی استفاده می‌شود.

دمپرهای دستی

همان‌طور که نام‌برده شد یکی دیگر از دسته‌بندی دمپرهای صنعتی تقسیم‌بندی آن‌ها از لحاظ نحوه کنترل است. این نوع دسته‌بندی شامل دمپرهای دستی و اتوماتیک خواهند شد. در دمپرهای دستی کنترل به‌صورت دستی صورت می‌گیرد. در این روش از دسته‌ای که در قسمت بیرونی دمپر برای باز و بسته کردن دریچه‌ها قرار گرفته استفاده می‌شود. تیغه‌ها و پره‌های دمپرهای دستی به‌صورت موازی ساخته شده‌اند. با چرخاندن دستة موردنظر شما می‌توانید این دریچه‌ها را باز و بسته یا زاویه خروجی هوا را تنظیم کنید. دمپرهای دستی بر اساس میزان هوای ورودی یا خروجی قابل تنظیم هستند. شما باید بر اساس تغییرات دمایی در فصول مختلف سال نسبت به تنظیم‌کردن دمپر به صورت دستی اقدام کنید.

دمپرهای-دستی
دمپر-اتوماتیک

دمپرهای اتوماتیک

در مقابل دمپرهای دستی، دمپرهای اتوماتیک قرارگرفته‌اند. این نوع نیازی به کنترل دستی و یا سالیانه نخواهند داشت. این دسته از دمپرهای صنعتی با استفاده از موتورهای الکتریکی که در پشت هواکش تعبیه شده‌اند کنترل خواهند شد. تیغه‌های این دمپر بلافاصله با روشن‌شدن فن هواکش‌ها باز و با خاموش‌شدن آن نیز به طور کامل بسته می‌شود. درب‌های اتوماتیک با ساختار ویژه از ورود حشرات، پرندگان و ذرات گردوغبار نیز جلوگیری می‌کنند. باز و بسته‌شدن و تغییر زاویه پره‌های دمپر با استفاده از سیستم موتور الکتریکی تنظیم خواهد شد.

دمپرهای ضدحریق

احتمال آتش‌سوزی و احتراق در کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی بسیار بیشتر از ساختمان‌های مسکونی و اداری است. بنابراین، نصب دمپرهای ضدحریق در این محیط‌ها علاوه بر تهویه هوای مطبوع در کنترل آتش و دود تأثیرگذار خواهد بود. دمپرهای ضدحریق به‌عنوان دمپرهای آتش‌نشانی نیز معروف هستند. این دمپرها سبب کاهش خطرات جانی و مالی در محیط موردنظر می‌گردند. در صورت هرگونه آتش‌سوزی و یا انتشار دود محرک‌های الکتریکی درون دمپرهای ضدحریق فعال خواهند شد. با فعال‌شدن آن‌ها بلافاصله تمامی دریچه‌ها به طور کامل بسته و خروجی و ورودی را مسدود خواهند کرد. درنهایت از افزایش شدید دما، انتقال دود و آتش به محیط‌های جلوگیری خواهند کرد.

ناگفته نماند که دمپرهای ضدحریق از آلیاژ فلزات خاصی ساخته می‌شود تا در برابر افزایش دما و آتش مقاوم باشند.

دمپرهای-ضدحریق
دمپرهای-مابین-کانالی

دمپرهای مابین کانالی

دمپرهای مابین کانالی نیز همان‌طور که از نامشان پیداست در قسمت‌های مختلف درون کانال‌های تهویه هوا نصب می‌شوند. این دمپرها صرفاً جهت عبور جریان هوا استفاده می‌گردند. از این دمپرها به‌عنوان کنترل‌کننده جریان هوا در سیستم‌هایی که قابلیت دسترسی و تنظیم آن‌ها به‌راحتی وجود ندارد استفاده می‌گردد. دمپرهای مابین کانالی هم به‌صورت دستی و هم اتوماتیک قابل‌اجرا هستند.

دمپرهای پروانه‌ای

دمپرهای پروانه‌ای در حقیقت به دلیل وجود باله‌های پروانه‌ای شکل درون ساختار دمپر نام‌گذاری شده‌اند. این دمپرها در پشت دریچه‌های تهویه هوای گرد نصب خواهند شد. دمپرهای پروانه‌ای مقدار جریان هوا و انتقال هوا را در کانال‌های دمنده و مکنده (رفت‌وبرگشت) کنترل خواهند کرد. این دسته از دمپرهای صنعتی ازجمله رایج‌ترین و پرکاربردترین دمپرها در صنایع مختلف محسوب می‌شوند. آنها علاوه بر کنترل جریان و میزان هوای ورودی و خروجی از ورود ذرات، گردوغبار و حشرات نیز جلوگیری می‌کنند.

دمپرهای-پروانه‌ای

سیستم بازشونده تیغه دمپرها

در یکی دیگر از دسته‌بندی انواع دمپرها، نحوه باز و بسته‌شدن و میزان‌باز و بسته‌شدن پره‌های دمپر حائز اهمیت است. برای مثال در سیستم‌هایی که به کنترل میزان و حجم هوای ورودی و خروجی نیاز دارند از دمپرهای تنظیم کننده استفاده می‌شود. این دمپرها شامل تیغه‌هایی هستند که در جهات مختلف قرار گرفته است. با تنظیم تیغه‌ها می‌توان زاوبه دریچه‌ها و هوا را تعیین کرد. در نقطه مقابل این دسته از دمپرهای صنعتی میراگرهایی با قابلیت باز و بسته‌شدن کامل وجود دارند. 

درسیستم‌هایی که به طور کامل نیاز به باز شدن یا بسته‌شدن دریچه‌های دمپر وجود دارد، استفاده می‌شود. در این نوع دمپرها سیستم‌های کنترلی تعبیه شده دریچه‌ها را به طور کامل باز یا کاملاً بسته نگه خواهد داشت. این نوع دمپرها قابلیت جهت‌دهی یا باز و بسته‌شدن و کنترل حجم هوای ورودی و خروجی را نخواهند داشت.  از جمله دسته‌بندی‌های جزئی دیگر که بر اساس کاربردها و نوع تیغه دمپرها می‌توان نام برد عبارت‌اند از:

  • دمپرهای وزنی که بر اساس نیروی جاذبه عمل خواهند کرد.

  • ماکرو دمپرها که دمپرهای بسیار بزرگ نام دارد.

  • میکرو دمپرها به‌عنوان دمپرهای بسیار کوچک استفاده می‌شوند.

  • دمپرهای ضد انفجار ساخته‌شده از استیل‌هایی با ضخامت ۵ میلی‌متر

  • دمپرهای دیافراگمی

  • دمپرهای لوور که دارای تیغه‌های ثابتی هستند.                                                          

سیستم-بازشونده-تیغه-دمپرها

درنهایت تمامی دمپرهای ذکر شده بر اساس موقعیت، محل نصب و انتظاراتی که از آن‌ها خواهید داشت نصب می‌شوند. ازاین‌رو شناخت کامل با انواع دمپرهای صنعتی و کاربردهای آن‌ها در انتخاب صحیح آنها بسیار اهمیت دارد. انتخاب صحیح دمپر موردنیاز می‌تواند راندمان و بازدهی سیستم تهویه‌مطبوع را به طور چشمگیری افزایش دهد. مجموعه صدرا به‌عنوان تولیدکننده علاوه بر ساخت، فروش و نصب دمپرها مشاوره قبل از فروش را نیز به‌صورت رایگان ارائه می‌دهد. شما با دریافت مشاوره از کارشناسان این مجموعه می‌توانید با درمیان‌گذاشتن نیازهای خود مناسب‌ترین دمپر را انتخاب نمایید.

جنس انواع دمپرهای صنعتی

باتوجه‌به نوع، کاربرد و محل نصب متریال به‌کاررفته در ساخت دمپرها نیز می‌توانند متفاوت باشند. ازجمله مهم‌ترین و رایج‌ترین متریال به‌کاررفته در ساخت انواع دمپرها می‌توان به ورق‌های گالوانیزه، استیل و فولاد ضدزنگ اشاره نمود. همچنین ضخامت ورق‌های مورداستفاده بنابر نوع کاربرد و شرایط مکانی متفاوت خواهد بود. برای مثال در ساخت دمپرهایی که از لحاظ مقاومت‌دمایی بسیار حائز اهمیت هستند از فولادهای ضدزنگ با ضخامت‌های بالا استفاده می‌شود. به طور معمول برای ساخت قاب‌ها، تیغه، قطعات و عناصر انتقال‌دهنده، پیچ و مهره‌ها نیز می‌توان از فولاد ضدزنگ استفاده نمود.از فولاد گالوانیزه برای ساخت قاب‌ها، پایه، تیغه‌ها، گوشه‌های بسته و اتصالات نیز استفاده می‌شود.

قیمت دمپر صنعتی در صدرا

همان‌طور که مطالعه نمودید دمپرهای صنعتی دارای ساختار و کاربردهای یکسانی نیستند. به‌عبارت‌دیگر دمپر صنعتی دارای انواع مختلفی از لحاظ ساختار، کاربرد، جنس و ابعاد هستند. ازاین‌رو قیمت آن‌ها به‌عنوان کالاهای سفارشی شده بر اساس نوع، طرح و ابعاد توسط صدرا متغیر خواهد بود.

  • فاکتورهای مهمی از جمله جنس ورق بکار رفته در ساخت آن

  • نوع طراحی دمپر

  • ابعاد دمپر

  • تعداد دمپرها

  • جنس بدنه

  • دستمزد

درنهایت به‌عنوان فاکتورهای مهم در قیمت نهایی دمپر تأثیرگذارند. دمپرها باوجود نوسانات موجود در بازار و قیمت متریال اولیه به‌خصوص ورق‌های فلزی از قیمت‌های ثابتی برخوردار نخواهند بود. ازاین‌رو شما می‌توانید برای استعلام قیمت روزانه و مناسب با کارشناسان صدرا تماس حاصل فرمایید.

قیمت-دمپرهای-صنعتی-در-صدرا

ساخت دمپر صنعتی در صدرا

صنعت دمپرسازی نیازمند تخصص، مهارت، تجربه و از همه مهم‌تر تجهیزات به‌روز و مجهزی است. ازطرفی دیگر همان‌طور که می‌دانید نصب دمپرهای صنعتی در چنین محیط‌هایی در کیفیت تولید و سلامت افراد بسیار تأثیرگذار است. تولیدکنندگان بسیاری به‌عنوان سازنده دمپرهای صنعتی خانگی و غیره در کشور وجود دارند.

ساخت-دمپرهای-صنعتی-در-صدرا

مجموعه صدرا با بهره‌مندی از فرمولی منحصربه‌فرد، به‌کارگیری افراد باتجربه و متریال باکیفیت همواره دمپرهایی باکیفیت  را ارائه می‌دهد. از جمله مهم‌ترین مشخصه‌ها و ویژگی‌های دمپرهای صنعتی ساخته‌شده توسط صدرا عبارت‌اند از:

  • برخورداری از استحکام زیاد

  • تنوع در انواع دمپرهای صنعتی

  • ارائه خدماتی مقرون‌به‌صرفه

  • ساخت و نصب دمپرها با کمترین آسیب به محیط‌زیست

  • امکان استفاده از دمپرهای صدرا در فضاهای مختلف در بخش‌های صنعتی

  • خودداری از مقاومت بالا در مقابل خوردگی ضربات و دماهای مختلف

گروه تولیدی صدرا باتکیه‌بر فناوری‌های روز دنیا از جمله بهترین دمپرهای صنعتی را با بالاترین میزان کیفیت به شما ارائه خواهد داد. شما می‌توانید مشاوره پیش از خرید دمپرهای صنعتی را از تیم صدرا دریافت نمایید.

درنهایت

استفاده از دمپرها در ساختمان‌های صنعتی برای تهویه هوا و کنترل جریان هوا در ایجاد هوایی پاکیزه بسیار تأثیرگذار است. درواقع دمپرهای صنعتی برای عملکرد و کارایی بهینه مصرف انرژی و راندمان سیستم‌های تهویه‌مطبوع طراحی شده‌اند. انواع مختلفی از دمپرهای صنعتی وجود دارند که هرکدام از آن‌ها با فرایندهای متفاوتی از یکدیگر سبب تهویه‌مطبوع محیط خواهند شد. صدرا به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان باتجربه در عرصه تولید انواع دمپرهای صنعتی می‌تواند مناسب‌ترین و باکیفیت‌ترین گزینه برای شما باشد.

نمونه انواع دمپرهای صنعتی تولید شده توسط صدرا