طراحی،-ساخت-و-اجرای-انواع-فلاشینگ-نما

طراحی، ساخت و اجرای انواع فلاشینگ نما

امروزه ظاهر نمای ساختمان از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. تا جایی که از متریال‌ها و مصالح مختلف برای جلوگیری از کثیف‌شدن آنها نیز استفاده می‌شود. فلاشینگ نما ازجمله متریال‌هایی است که علاوه بر مزایای عملی و کاربردی ظاهر متفاوتی به نمای ساختمان خواهد بخشید. معماری مدرن درواقع استفاده بهینه و کاربردی از متریال و مصالح گوناگون است. شاید در نگاه اول فلاشینگ نما ورق‌های فلزی در اطراف و لبه دیوارها به نظر بیایند. درواقع کاربردها و مزایای بسیاری در نصب این ورق‌های فلزی نهفته است. فلاشینگ‌های نما باتوجه‌به محل استفاده بسیار متنوع هستند. این ورق‌های فلزی جدا از جنبه زیبایی تمامی عیوب نما را خواهند پوشید. از قسمت‌های پوشیده شده تا بندبند دیوارهای نما محافظت خواهند کرد. حال راز این همه محبوبیت و مزایا در چیست؟ متریال اولیه ساخت فلاشینگ‌های نما چیست؟ در چه قسمت‌هایی از ساختمان و نما قابل‌استفاده هستند؟ همه اینها سؤالاتی هستند که در ادامه به تفسیر آنها خواهیم پرداخت.

فلاشینگ نما چیست؟

پس از ساخت یک ساختمان، قسمت بیرونی آن به طور مستقیم با عوامل محیطی مانند آب برف‌وباران در ارتباط است. باوجود استفاده از هر نوع مصالحی همواره درزهایی در لابه‌لای دیوارها یا قسمت‌های اتصالی وجود خواهد داشت. آب برف‌وباران نیز به‌راحتی از این منافذ می‌توانند به قسمت‌های زیرین یا حتی داخلی ساختمان نفوذ کنند. همچنین ارتباط مستقیم آب باران با نما و ترکیب با آلاینده‌های موجود در هوا می‌تواند ظاهر نما را تغییر دهد. در تعریفی دیگر فلاشینگ نما ورق‌های فلزی در اشکال مختلفی هستند که در لبه قسمت‌های خارجی نمای ساختمان استفاده می‌شود. این ورق‌های فلزی از ورود آب میان درزها و لابه‌لای دیوارها به‌شدت جلوگیری خواهند کرد. ازجمله قسمت‌های نمای ساختمان می‌توان به لبه دیوارها، پنجره‌ها و پشت‌بام اشاره نمود. این ورق‌های کاربردی در دو حوزه طراحی نما (زیبایی شاختی) و نگهداری از نمای بیرونی ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرند. درنهایت برای جلوگیری از نفوذ آب و جلوگیری از کثیف‌شدن نما می‌توانید از انواع فلاشینگ نما استفاده نمایید.

0:00
0:00

انواع فلاشینگ نما از نظر شکل

فلاشینگ نما بر اساس کاربرد و مکان مورداستفاده دارای انواع مختلفی است. همین امر سبب گردیده تا محدودیتی در استفاده از این ورق‌های فولادی وجود نداشته باشد. به طور خلاصه انواع فلاشینگ نما از نظر رنگ، طرح، ساختار و جنس به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. درواقع محدودیتی در ساخت فلاشینگ نما وجو  د ندارد. شما می‌توانید بر اساس محل اجرا، نوع و طرح دلخواه انواع فلاشینگ را از مجموعه صدرا بخواهید تا ساخته شود. رایج‌ترین انواع فلاشینگ نما عبارت‌اند از:

  • فلاشینگ‌های یو U شکل

  • فلاشینگ‌های مدل نبشی

  • فلاشینگ‌های سه پله‌ای

  • فلاشینگ‌های تاج شکل

فلاشینگ u شکل

فلاشینگ یو شکل به دلیل شکل‌دهی این ورق‌ها به شکل U نام‌گذاری شده است. این ورق‌های فولادی دارای زوایای ۹۰ درجه هستند. لبه‌های این مدل فلاشینگ در قسمت بالایی به‌صورت موازی روی‌هم قرار گرفته‌اند و لبه‌های پایین زوایای قائم تشکیل داده‌اند. فلاشینگ‌های یو شکل از پرکاربردترین و رایج‌ترین فلاشینگ‌های  نما در بازار محسوب می‌شوند این فلاشینگ‌ها بیشترین تقاضا را به خود اختصاص داده‌اند. نحوه خم‌شدگی و موازی بودن لبه‌های بالایی این فلاشینگ از خم شدن و ایجاد موج درون نما جلوگیری خواهد کرد. از فلاشینگ‌های U شکل می‌توان در سقف و دیوارهای نما استفاده نمود. این فلاشینگ‌های به ساختار یو شکل دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی هستند. شما می‌توانید فلاشینگ‌های یو شکل را در هر ابعاد و رنگی از تولیدی صدرا بخواهید.

فلاشینگ نبشی شکل

به‌طورقطع اگر حیطه کاری شما در زمینه ساختمان‌سازی باشد، قطعات نبشی را به‌خوبی می‌شناسید. این دسته از فلاشینگ‌های نما دقیقاً ساختار و ظاهری شبیه به نبشی دارند. فلاشینگ نمای نبشی شکل به شکل L ساخته می‌شود. به این صورت که لبه‌های آن بنا بر جایگاه مورداستفاده به داخل یا بیرون نیز خم خواهند شد. این خم‌شدگی سبب اتصال آسان و حتی ایمن آنها می‌گردد. فلاشینگ‌های نبشی شکل توسط صدرا در هر ابعاد، طول، رنگ و ضخامتی که نیاز داشته باشید ساخته می‌شوند. از مهم‌ترین کاربردهای فلاشینگ نبشی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده در محل اتصال یا تلاقی دیوارها

  • محل اتصال دیوار به سقف

  • پوشش‌دهی بین درزهای سقف یا دیوارها چه در قسمت داخلی چه خارجی

فلاشینگ سه پله

فلاشینگ‌های سه پله به نام فلاشینگ‌های Z شکل نیز نامیده می‌شوند. این دسته از فلاشینگ‌ها همانند فلاشینگ‌های نبشی شکل هستند. اما با این تفاوت که مرحله‌ای دیگر از خمیدگی ۹۰ درجه در آن ادامه خواهد داشت. یعنی فلاشینگ‌های سه پله از دو فلاشینگ L شکل به‌هم‌چسبیده ساخته شده است. لبه‌های آن نیز از دو طرف بنا بر محل استفاده به سمت داخل یا بیرون خم شده‌اند. این خمیدگی نصب آنها را محکم‌تر و آسان‌تر خواهد کرد. همین ساختار ظاهری سبب گردیده تا علاوه بر پوشش‌دهی درزها به‌عنوان مسیر انتقال آب سقف نیز استفاده شود. این فلاشینگ‌ها برای پوشش‌دهی سقف، لبه‌های دیوار و ساندویچ پانل‌ها گزینه بسیار مناسبی هستند. علاوه بر این موارد، به‌عنوان یک مسیر برای انتقال آب برف‌وباران نیز بسیار کاربردی هستند. یعنی دارای دو نقش یکی جلوگیری از نفوذ آب و دیگری آبریز و انتقال جریان آب در بیرون هستند.

فلاشینگ تاج شکل

فلاشینگ‌ها تاج شکل به دلیل عدم محدودیت در ساختار و کاربردشان بسیار محبوب هستند. این دسته از فلاشینگ‌های نما بر اساس محل استفاده در زوایا و درجات شیبی مختلفی طراحی می‌شوند. از فلاشینگ نمای تاج شکل اغلب در سقف‌های شیب‌دار در محل اتصال سقف‌ها استفاده می‌شود. فلاشینگ‌های تاج شکل دارای ساختار سه‌بخشی به نام‌های لایه رویی، فوم درزگیر و لایه زیرین هستند. این ساختار از نفوذ هرگونه آب یا رطوبت به داخل جلوگیری خواهد کرد.

انواع فلاشینگ نما از نظر محل اجرا و کاربرد

یکی از مهم‌ترین مزایای فلاشینگ‌های نما استفاده از آنها در هر نقطه‌ای از نمای خارجی ساختمان است. ازجمله محل‌های قابل اجرای فلاشینگ نما عبارت‌اند از:

  • پنجره

  • روی دیوارها

  • سقف

  • پشت‌بام

  • شیروانی

  • ساندویچ پانل‌ها

  • ورق‌کاری

  • شیروانی‌های هلال داخل

فلاشینگ پنجره

پنجره‌ها می‌توانند شامل درزهای کوچکی باشند که به‌راحتی آب یا رطوبت را از خود عبور دهند. از طرفی استفاده از فلاشینگ نما برای پنجره‌ها از کثیف‌شدن آنها در فصول بارانی جلوگیری خواهد کرد. فلاشینگ‌های پنجره در قسمت‌هایی همچون لبه یا قرنیزهای آن استفاده می‌شود. اجرای این نوع فلاشینگ علاوه بر افزایش خاصیت آب‌بندی پنجره‌ها سبب افزایش زیبایی ظاهری نما نیز می‌شود. فلاشینگ‌های پنجره علاوه بر نفوذ آب برف‌وباران از تابش نور مستقیم آفتاب نیز جلوگیری می‌کنند. شما می‌توانید فلاشینگ‌های پنجره را با ضخامت و ابعاد مختلفی سفارش دهید. با نصب این دسته از فلاشینگ‌های نما از لکه‌دار شدن پنجره‌ها و پاک کردم مداوم آن خلاص خواهید شد.

فلاشینگ دیوار

در صورت استفاده از ساندویچ پانل‌ها یا ورق‌های گالوانیزه در نمای ساختمان یا ساخت دیوارها، محل اتصالات آن نمایان است. ازاین‌رو از لحاظ ظاهری پوشاندن این درزها و جلوگیری از نفوذ آب می‌توان از فلاشینگ‌های نما استفاده نمود. برای مثال در محل تقاطع دیوارها و تقاطع دیوراها با سقف می توان از انواع فلاشینگ‌های دیوار استفاده نمود. از جمله رایج‌ترین فلاشینگ‌های دیوار می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فلاشینگ دیوارهای ساختمان

  • دیوار انبارها

  • کارخانه‌ها

  • کارگاه‌های صنعتی

  • سالن‌های ورزشی

  • جان‌پناه و دور پشت‌بام

فلاشینگ پشت‌بام

پشت‌بام ازجمله قسمت‌هایی است که بیشترین تماس مستقیم را با آب برف‌وباران دارد. ازاین‌رو آب برف‌وباران می‌تواند در مدت کوتاهی به قسمت‌های داخلی ساختمان نفوذ کند. اما امروزه خوشبختانه استفاده کاربردی از مصالح مختلفی همچون فلاشینگ‌ها از این رویداد جلوگیری خواهد کرد.

فلاشینگ سقف

فلاشینگ‌های سقف نیز اغلب برای سقف‌های شیروانی پرکاربرد هستند. از این دسته از فلاشینگ‌ها در هر قسمتی از سقف که دارای اتصال یا درز هستند استفاده می‌گردد. در ساخت فلاشینگ‌های سقف اغلب از ورق‌های نازکی استفاده می‌شود.

انواع فلاشینگ از نظر جنس ورق

فلاشینگ‌های نما از ورق‌های فلزی ساخته می‌شوند. ازآنجاکه این ورق‌ها به طور مداوم در معرض عوامل محیطی هستند باید از مقاومت و طول عمر بالایی برخوردار باشند. بااین‌وجود چه عنصری بهتر از فلز. رایج‌ترین ورق‌های فلزی برای ساخت فلاشینگ نما عبارت‌اند از:

  • ورق‌های سیاه روغنی

  • ورق‌های آلومینیومی

  • ورق‌های گالوانیزه

  • ورق‌های مسی

  • ورق‌های آهنی

هرکدام از این ورق‌های فلزی دارای ظاهر، کیفیت، طول عمر و مهم‌تر از همه قیمت‌های متفاوتی هستند. برای مثال ورق‌های گالوانیزه از به‌صرفه‌ترین فلاشینگ‌های نما محسوب می‌شوند. اما در مقابل از جلا و جذابیت ظاهری چندانی برخوردار نیستند. ورق‌های مسی نیز از گران‌قیمت‌ترین فلاشینگ‌ها محسوب می‌شوند. پس از ورق‌های مسی ورق‌های آلومینیومی بسیار موردتوجه هستند. این ورق‌ها به نسبت کیفیت و مقاومت بالایی که دارند به‌صرفه‌تر خواهند بود. ورق‌های آلومینیومی بسیار شفاف‌اند و ظاهر جذابی به نما خواهند بخشید.

رنگ‌پذیری فلاشینگ نما

فلاشینگ‌های نما از ورق‌های فولادی و فلزات مختلفی ساخته می‌شوند. در این صوت رنگ اغلب آنها با احتساب نوع آلیاژ مورداستفاده شبیه هم خواهند بود. همگی آنها اغلب به رنگ نقره‌ای با درصدهای شفافیت مختلفی دیده می‌شوند. برای مثال ورق‌های سیاه به دلیل تولید آن در دماهای بسیار بالا، دارای ظاهری مات هستند. ورق‌های آلومینیومی یا استیل ظاهر شفاف‌تری دارند. بااین‌وجود برخی از افراد دوستدارند که رنگ فلاشینگ نما را با رنگ نمای ساختمان هماهنگ یا ست کنند. مثلاً در صورت استفاده از فلاشینگ‌ها در سازه‌های ساندویچ پانلی به دلیل رنگی بودن آنها، بهتر است هماهنگ باشند. برای رنگ‌دهی و پوشش رنگی فلاشینگ‌های نما از رنگ‌های کوره‌ای یا همان رنگ‌های صنعتی استفاده می‌کنند. این صفحات به طور مداوم در معرض نور آفتاب یا برف‌وباران هستند. درنتیجه باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند. رنگ‌های کوره‌ای در برابر تابش نور آفتاب، رطوبت و حتی ضربات از مقاومت بالایی برخوردارند. هماهنگ بودن رنگ این اتصالات با نمای اصلی زیبایی نما را دوچندان خواهد کرد.

اجرا فلاشینگ نما

در مجموعه صدرا صفرتاصد طراحی تا اجرای فلاشینگ نما ارائه می‌گردد. پس از طراحی و ساخت فلاشینگ نما نوبت به اجرا و نصب آن خواهد رسید. نصب فلاشینگ‌های نما و انتخاب صحیح آنها بسیار حائز اهمیت است. قبل از نصب باید باتوجه‌به زاویه و مکان نصب آنها فلاشینگ مناسب انتخاب شود. همان‌طور که اشاره شد از فلاشینگ‌های نما در قسمت‌های مختلف سقف، دیوار و درب و پنجره‌ها استفاده می‌شود. انتخاب ضخامت مناسب بنا بر محل نصب از نکات مهم اجرای فلاشینگ نماست که باید موردتوجه تیم اجرایی قرار بگیرد. برای مثال برای نواحی بارانی و شرجی باید از فلاشینگ‌هایی با ضخامت بیشتر استفاده گردد. انتخاب صحیح فلاشینگ‌ها می‌تواند در هزینه‌های خرید تا اجرای آن صرفه‌جویی کند. از مهم‌ترین نکات و مراحل نصب و اجرای انواع فلاشینگ نما توسط صدرا عبارت‌اند از:

  • قبل از اجرا و نصب هرکدام از فلاشینگ‌های نما باید زیرسازی نما به‌صورت اصولی اجرا شود. استفاده از مصالحی همچون سیمان می‌تواند زمینه‌ای بسیار مستحکم و درعین‌حال صاف را برای اجرای فلاشینگ‌ها ارائه دهد.

  • در صورت نصب فلاشینگ‌ها در مناطق بادخیز یا در ارتفاعات باید از زیرسازی فولادی برای نصب فلاشینگ‌ها استفاده نمود. برای مثال در چنین شرایطی نبشی یا قوطی‌های فولادی نصب می‌شوند.

  • میزان فاصله فلاشینگ‌ها با دیوار باید ۳ الی ۵ سانتی‌متر باشد.

  • انتخاب رنگ مناسب و هماهنگ فلاشینگ‌ها با نمای ساختمان بسیار مهم است. چراکه هماهنگی بیشتری با نما ایجاد خواهد کرد.

  • مجموعه صدرا برای نصب مستحکم و مقاوم فلاشینگ‌ها از پیچ یا پرچ‌های مخصوص این کار استفاده می‌کنند.

  • در صورت استفاده از چند ورق متوالی در یک قسمت باید ورق‌ها به‌صورت جداگانه به همدیگر نیز جوش شوند.

  • پس از نصب ورق‌های فلاشینگ باید برای پر کردن درزهای بین اتصالات آن از چسب یا فوم‌های عایق استفاده گردد.

  • برای جلوگیری از نفوذ آب به سمت داخل عموماً لبه‌های خارجی فلاشینگ‌ها را به بیرون خم خواهند کرد. این امر از نفوذ هر مقدار آب به زیر ورق‌ها جلوگیری می‌کند.

  • در صورت نصب فلاشینگ‌های لبه دیور باید ورق‌های فلاشینگ از لبه دیوارها بیشتر باشد. با این کار در صورت بارندگی آب برف‌وباران روی دیوار و نما سرازیر نخواهد شد.

  • در صورت نصب فلاشینگ‌ها در قسمت‌هایی از پشت‌بام، پنجره یا بالکن‌ها باید شیب ملایمی به زیرساز داده شود.

مزایای فلاشینگ نما

باتوجه‌به مطالب فوق می‌توانید مزایا و کاربردهای بسیار فلاشینگ نما را درک کنید. درحقیقت تمامی کاربردهای فلاشینگ نما به‌نوعی مزایای آن نیز محسوب می‌شوند. ازجمله مهم‌ترین مشخصه و کاربرد فلاشینگ‌ها جلوگیری از نفوذ آب به لایه‌های زیرین نما یا داخل ساختمان است. همین ویژگی از مهم‌ترین مزایای فلاشینگ نما نیز محسوب می‌شود. از دیگر مزایای فلاشینگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • پوشاندن درزها، اتصالات مربوط به نما یا دیوارها

  • افزایش زیبایی ظاهری نما

  • افزایش ارزش مادی نمای ساختمان

  • افزایش طول عمر نما و ساختمان

  • جلوگیری از پیچیدن باد در داخل ساختمان بخصوص در سازه‌های بزرگ مانند سوله‌های صنعتی

  • افزایش مقاومت و استحکام سازه

  • نونوار کردن نمای ساختمان با کمترین هزینه

  • امکان اجرای صفحات به‌صورت افقی و عمودی بر اساس محل اجرا

قیمت فلاشینگ نما

همان‌طور که مطالعه نمودید فلاشینگ‌های نما از لحاظ ظاهری و ساختاری بسیار متفاوت‌اند. ازاین‌رو قیمت نهایی فلاشینگ‌های اجرا شده به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد.  در مرحله اول انتخاب محل اجرا و نصب فلاشینگ نما تعیین‌کننده عوامل دیگر خواهند بود.

 شما باید ابتدا مشخص کنید که برای چه قسمتی از نمای بیرونی ساختمان به اجرای این ورق‌های فلزی نیاز دارید. سپس نوبت به جنس و انتخاب ورق فلزی در ساخت آن خواهد رسید. همان‌طور که اشاره شد فلاشینگ‌های نما از انواع ورق‌های آلومینیومی، گالوانیزه و… ساخته می‌شوند. قیمت هر کدام از این ورق‌ها بر اساس قیمت روز و هر یک مترمربع تعیین خواهد شد. هرچه به ورق بیشتری نیاز داشته باشید، یا فلزات گران قیمتی را انتخاب کنید به طبع هزینه آنها افزایش می‌یابد. مدل طراحی و شکل ساخته شده فلاشینگ‌ها نیز ازجمله پارامترهای تعیین‌کننده قیمت فلاشینگ نما هستند. ابعاد و ضخامت فلاشینگ‌ها در مصرف میزان متریال نیز مؤثر هستند. به همین دلیل به‌عنوان یکی دیگر از پارامترهای تأثیرگذار در قیمت فلاشینگ نما معرفی شده‌اند. از دیگر عوامل تأثیرگذار در قمت نهایی اجرای فلاشینگ نما عبارت‌اند از:

  • دستمزد اجرای فلاشینگ توسط تیم صدرا

  • وجود پوشش‌های رنگی یا عدم آن

  • عرض و طول فلاشینگ‌ها

اجرای انواع فلاشینگ توسط صدرا

اگر مشغول ساخت ساختمان جدیدی هستید چه به‌عنوان صاحبخانه و چه به‌عنوان یک معمار. یا اینکه می‌خواهید نمای ساختمان خود را نونوار کنید. همچنین اگر می‌خواهید طول عمر نمای ساختمان خود را افزایش دهید. یا اینکه خاصیت عایق‌بندی نمای اجرا شده را افزایش دهید. همه این موارد در کاربردهای فلاشینگ نما نهفته است. شاید این ورق‌های خم شده در ظاهر ساده به نظر بیایند؛ اما دارای کاربردها و اهمیت فراوانی هستند. مجموعه تولیدی و اجرایی صدرا تولیدکننده انواع فلاشینگ‌های نما هستند. صدرا طراحی، ساخت و اجرای انواع فلاشینگ را به شما ارائه خواهد داد.   دقت در ظرافت اجرای کار بسیار مهم است. این مجموعه با تیمی بسیار حرفه‌ای همواره با بالاترین دقت و مختصات فلاشینگ‌های نما را طراحی و اجرا خواهند کرد.

گروه صنعتی صدرا با برخورداری از کادری مجرب با استفاده از به‌روزترین تجهیزات خدمات خود را ارائه می‌دهند. صدرا علاوه بر اجرای فلاشینگ، صفرتاصد ساخت خدمات مربوط به انواع تهویه و کانال‌های هوا را نیز ارائه می‌دهد. از مهم‌ترین خدمات مجموعه صدرا عبارت‌اند از:

  • طراحی، ساخت و اجرای انواع کانال‌های تهویه

  • طراحی، ساخت و اجرای انواع کانال کولر

  • طراحی، ساخت و اجرای انواع لوله‌های دودکش

  • طراحی، ساخت و اجرای انواع دریچه‌های تنظیم هوا

  • طراحی، ساخت و اجرای انواع سیستم‌های تهویه‌مطبوع

لازم به ذکر است که تیم اجرایی در ساخت و کیفیت اجرای کار بسیار مهم است. چراکه نصب غیراصولی این صفحات با نبود آن تفاوت چندانی نخواهد داشت. برای مثال نصب غیراصولی و عایق‌بندی نامناسب سبب نفوذ آب به سازه اصلی خواهد شد. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر کاری اگر تصمیم به اجرای فلاشینگ نموده‌اید سری به درگاه اینترنتی صدرا بزنید.

مزایای اجرای فلاشینگ نما توسط صدرا

درصورت سپردن پروژه اجرایی فلاشینگ ساختمان خود به صدرا از کیفیت متریال اولیه تا اجرای آن مطمئن خواهید بود. صدرا با استفاده از باکیفیت‌ترین ورق‌های فلزی و روش‌های روز دنیا انواع مختلف فلاشینگ‌ها را خواهند ساخت.

 پروسه ساخت و اجرای فلاشینگ نما توسط صدرا به شرح زیر است:

  1. ارائه مشاوره رایگان به مشتریان

  2. بررسی دقیق محل اجرای فلاشینگ‌ها

  3. اندازه‌گیری و تعیین مختصات دقیق اندازه، ابعاد و تعداد فلاشینگ‌ها

  4. طراحی انواع فلاشینگ‌ها بر اساس شرایط و ویژگی‌های نما

  5. ساخت فلاشینگ‌های موردنیاز با استفاده از ورق انتخابی شما بر اساس میزان بودجه

  6. اجرا و نصب اصولی فلاشینگ‌ها با روش‌های حرفه‌ای

  7. اجرای سریع و دقیق در کمترین زمان ممکن

  8. ارائه قیمت‌های معقول و مناسب

  9. کنترل پروژه از ساخت تا اجرای حرفه‌ای

  10. هماهنگی و مدیریت حرفه‌ای

نمونه کارهای فلاشینگ نما اجرا شده توسط تهویه صدرا