امروزه در ساختمان‌سازی مدرن سیستم تمام هوا ، در ساختمان‌ها از نقاط عطف سیستم‌های مکانیکی محسوب می‌شوند. این سیستم‌ها می‌توانند آسایش حرارتی را برای ساکنین آن ساختمان فراهم کنند. سیستم تمام هوای ساختمان همان‌طوری‌که از اسم آن پیداست وظیفه سرمایش، گرمایش، رطوبت زنی و هوای مطبوع مورد نیاز برای ساختمان شما را تأمین خواهد کرد.

شما با نصب و اجرای یک سیستم تمام هوا درون ساختمان خود دیگر نیازی به سیستم‌های سرمایشی یا گرمایشی به ‌صورت مجزا نخواهید داشت؛ چراکه با نصب این سیستم شما با یک تیر چند نشان را خواهید زد و به هر قسمت و هر فضایی که شما نیاز داشته باشید می‌توانید حرارت و هوای آن را به صورت تنظیم نمایید. اگر شما نیز می‌خواهید که درون ساختمان همواره هوای مطبوعی داشته باشید و به ‌راحتی تنظیم دما و هوای مطبوع نقاط مختلف ساختمان را کنترل کنید؛ می‌توانید با راه‌اندازی یک سیستم تمام هوا به ‌آسانی به این هدف دست یابید.

ازآن‌جاکه سیستم تهویه هوا درون یک محیط یکی از کلی‌ترین تجهیزات محسوب می‌شود، می‌خواهیم در ادامه شما را با سیستم تمام هوا و نحوه تهویه مطبوع یک ساختمان و انواع آن آشنا کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

سیستم تمام هوا چیست؟

سیستم تمام هوا چیست؟

شاید با شنیدن سیستم تهویه مطبوع و یا سیستم هوا به یاد نصب و راه‌اندازی کولر در نقاط مختلف ساختمان و یا برای گرم کردن آن استفاده از تجهیزات گرمایشی بیفتید. اما درواقع امروزه در ساختمان سازی مدرن با وجود تجهیزاتی به ‌روز و پیشرفته شما دیگر نیازی به نصب و راه‌اندازی سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و یا تهویه مطبوع به ‌صورت مجزا نخواهید داشت. چراکه با وجود سیستم تمام هوا درون ساختمان شما به ‌صورت هم‌زمان می‌توانید تهویه هوا، سرمایش، گرمایش و حتی رطوبت ساختمان را تأمین و کنترل کنید.

سیستم تهویه تمام هوا، همان‌طوری‌که از نام آن پیداست سیستمی یک‌پارچه جهت تأمین رطوبت لازم، سرمایش، گرمایش و تهویه هوای مطبوع درون ساختمان‌ها و فضاهای مختلف اداری، تجاری، صنعتی، مسکونی، خدماتی و … است.

در این نوع سیستم تهویه هوا توسط یک دستگاه بزرگ مرکزی که معمولاً به آن هواساز گفته می‌شود هوای مطبوع ساخته می‌شود. سپس توسط کانال کشی به تمام نقاط مختلف ساختمان موردنظر هوای مطبوع و تهویه شده توزیع خواهد شد.

نحوه عملکرد سیستم تمام هوا

همان‌طور که اشاره شد سیستم تمام هوا فرآیند گرمایش، سرمایش و رطوبت لازم برای ایجاد هوایی مطبوع درون ساختمان مورد نظر را ایجاد خواهد کرد. حال می‌خواهیم در این قسمت شما را با نحوه فرآیند تولید هوا و یا رطوبت گیری محیط توسط سیستم تمام هوا آشنا کنیم.

فرایند گرمایش هوا در سیستم تمام هوا

فرایند گرمایش هوا در سیستم تمام هوا

همان طور که می‌دانید سیستم گرمایش هوا درون یک ساختمان به هوایی گرم با دمای بالا گفته می‌شود که در نقاط مختلف پخش خواهد گردید. حال در سیستم گرمایش موجود در هواساز تمام هوا درون ساختمان هوای گرم می‌تواند به ۳ شیوه تولید شود. از جمله ۳ روش اصلی برای تولید هوای مطبوع و گرم در سیستم یکپارچه تمام هوا عبارت‌اند از:

  • ایجاد هوای گرم با استفاده از گرمای تولید شده از بخار آب که از طریق دیگ بخار درون موتورخانه ایجاد خواهد شد.
  • هوای گرم ایجاد شده توسط آب گرم و یا سیالات گرم که درون دستگاه هواساز تولید می‌شود.
  • هوای گرم ایجادشده توسط نیروی الکتریکی که در آن از اختلاف درجه حرارت بین کفیل و هوای محیط استفاده می‌شود.

دستگاه هواساز مرکزی همانند یک کویل است که بخار گرم و یا آب گرم به درون آن هدایت می‌شود. در مرحله بعدی پس از تولید منبع گرما برای ایجاد هوای گرم، با به راه انداختن فن دستگاه هواساز، هوا به درون هواساز کشیده خواهد شد. سپس تماس این هوا با کویل دستگاه برخورد خواهد کرد و گرم می‌شود. هوای گرم ایجاد شده وارد سیستم کانال کشی ساختمان می‌شود و به سمت نقاط مورد نظر هدایت می‌گردد.

سیستم سرمایش هوا در سیستم تمام هوا

سیستم سرمایش هوا در سیستم تمام هوا

برای ایجاد هوای خنک و یا سیستم سرمایشی نیز توسط دستگاه سیستم تمام هوا روش‌های مختلفی همانند سیستم گرمایشی وجود دارد. به‌ذطورکلی برای تأمین سرمایش در این سیستم ۳ شیوه کلی وجود دارد.

جریان آب سرد

در روش اول سرمایش توسط آب سرد موجود در چیلر ایجاد می‌شود. در این روش آب سرد وارد سیستم کویل شده و سطح فلزی کویل را خنک خواهد کرد. سپس زمان کشیده شدن هوا به درون هواساز با برخورد هوا با این سطح سرد فلزی دمای هوا کاهش و اصطلاحاً خنک خواهد شد. پس از آن این هوا به سیستم کانال کشی هدایت و به نقاط موردنظر ساختمان ارسال می‌شو.

گاز فرئون

در روش دوم سیستم سرمایشی هواساز برای تولید هوای خنک به‌ جای استفاده از آب سرد که درون چیلر جاری می‌شود. از گاز فرئون استفاده می‌گردد. وجود این گاز درون دستگاه‌های مدرنی همچون VRF هوای سرد و خنک را تولید و درون کویل جاری می‌کنند. حال همانند مرحله قبل با کشیدن هوا به درون هواساز و برخورد با سیستم کویل عمل سرمایش هوا انجام می‌گیرد و از طریق کانال کشی به نقاط مختلف ساختمان توزیع می‌گردد.

پاشیدن مستقیم آب

در روش سوم برای تولید هوای سرد و سیستم سرمایشی استفاده از پاشش مستقیم آب درون جریان هوای درون هواساز رخ خواهد داد. در این روش با استفاده از گرمای نهان تبخیر آب با پاشیدن مستقیم آب در مسیر هوا سبب افزایش دمای هوای ایجاد شده خواهند شد. نحوه عملکرد این سیستم همانند کولرهای آبی است که با استفاده از ویژگی تبخیری کولرهای آبی، آب به درون جریان هوا پاشیده می‌شود و دیگر خبری از سرمایش هوا در سیستم کویل و یا سیستم‌های مدرن VRF وجود ندارد. این نوع سیستم هواساز سرمایشی ایرواشر یا زنت نیز نامیده می‌شوند. هوای ایجادشده توسط این روش مانند روش‌های قبلی نیز یکسان و یک دما هستند و هیچ تفاوتی بجز نحوه ایجاد دما با یکدیگر نخواهند داشت.

رطوبت زنی در سیستم تمام هوا

رطوبت زنی در سیستم تمام هوا

سیستم رطوبت زنی نیز یکی دیگر از قسمت‌های سیستم تمام هوا است که برای تنظیم رطوبت موجود درون محیط و یا ساختمان موردنظر تعبیه شده‌است. برای رطوبت زنی و ایجاد رطوبت کافی در محیط موردنظر درون سیستم‌های تهویه تمام هوا نیز روش‌های مختلفی وجود دارد. ازجمله عبارت‌اند از:

  • در روش اول با پاشیدن مستقیم آب به جریان هوای درحال گردش رطوبت مورد نیاز را درون هوای مطبوع ایجاد خواهند کرد. این روش موجب کاهش درجه حرارت و همچنین ثابت ماندن درجه رطوبت ایجادشده درون محیط خواهد شد.
  • در روش دوم با پاشش آب به درون جریان هوا درون دستگاه هواساز توسط نازل‌های مختلفی صورت می‌گیرد. این روش برخلاف روش قبلی آب به‌ صورت مستقیم وارد جریان هوا نخواهد شد. چراکه توسط چند نوع نازل برای جلوگیری از رسوب و وارد شدن ذرات درون آب درون جریان هوا آب را تصفیه خواهند کرد، سپس وارد جریان هوا خواهد شد.
  • در روش سوم نیز به ‌صورت مستقیم با تزریق بخار آب به درون سیستم جریان هوا سبب تولید و رطوبت مورد نیاز برای محیط موردنظر خواهند شد.

انواع سیستم تمام هوا

تا این قسمت از مطلب که مطالعه نمودید با سیستم تمام هوا و نحوه تولید هوای گرم و سرد توسط دستگاه تهویه تمام هوا آشنا شدید. حال می‌خواهیم شما را با انواع و یا ۲ گروه اصلی سیستم‌های تمام هوا آشنا کنیم. از جمله مهم‌ترین سیستم‌های تمام هوا عبارت‌اند از:

  • سیستم‌های ۱ کانالی
  • سیستم‌های ۲ یا چند کانالی
سیستم یک کاناله

سیستم یک کاناله

در سیستم‌های یک کانالی همان‌طوری‌که از نام آن پیداست سیستم تهویه هوا توسط یک کانال هدایت می‌شود. درون این یک کانال کویل‌های سرمایی و گرمایی به‌ صورت سری یعنی پشت‌سرهم نصب خواهند شد و در مسیر جریان هوا قرار می‌گیرند. شما با کنترل کردن این سیستم می‌توانید هوای گرم و یا سرد ایجاد نمایید.

سپس هوای سرد و یا گرم ایجادشده توسط یک سیستم کانال کشی بین تمام اتاق‌ها و نقاط مختلف ساختمان کانال‌کشی و توزیع خواهد شد. در این نوع سیستم تهویه تمام هوا، هوای سرد و گرم توسط یک سیستم کانال‌کشی منتقل خواهد شد.

سیستم چند کاناله

سیستم چند کاناله

این نوع سیستم کانال کشی هوایی نیز همان‌طوری‌که از نام آن پیداست توسط ۲ یا چند کانال مختلف هوا توزیع خواهد شد. به این‌گونه که کویل‌های سرمایی و گرمایی درون کانال اصلی هواساز به‌ صورت موازی و یا پشت‌سرهم نصب خواهند شد و در معرض جریان هوای اصلی هواساز قرار خواهد گرفت.

درنتیجه جهت تولید هوای گرم و یا سرد با فعال شدن کویل‌های سرد و گرم هوای سرد و گرم ایجاد می‌شود. درنهایت پس‌از تولید هوای سرد و گرم در خروجی کانال ۲ یا چند کاناله مجزا تعبیه‌شده که هوای گرم و سرد به‌ صورت مجزا از آن خارج می‌شود. در این نوع برای هر نوع هوایی مانند هوای گرم یا سرد کدام یک کانال مجزا تعبیه شده‌است.

یکی از مزایای این نوع کانال‌کشی این است که می‌توان برای ساختمان‌هایی که می‌خواهند مناطقی با دماهای متفاوت داشته باشند استفاده نمود. یعنی در ساختمان‌هایی که نیازهای دمایی متفاوت از هم دارند می‌توان با نصب این نوع کانال‌کشی می‌توان دمای هر محیط را به ‌صورت مجزا کنترل و هدایت نمود.

از جمله این نوع کانال‌کشی برای تهویه هوای مطبوع در ساختمان‌هایی همچون آزمایشگاه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌ها، دانشگاه‌ها، مکان‌های عمومی و پرتردد که نیاز است هر قسمتی از ساختمان دارای دمای متفاوت و مخصوصی باشد استفاده می‌گردد. در واقع این نوع سیستم تهویه هوا با کانال‌کشی با خروجی‌های ۲ یا چند کانال را می‌توان کانال‌کشی انحصاری نیز نامید.

مزایای استفاده از سیستم تمام هوا

مزایای استفاده از سیستم تمام هوا

هدف از راه‌اندازی و نصب یک سیستم تمام هوا درون یک ساختمان تولید هوای مطبوع درون ساختمان موردنظر بدون نیاز به سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مجزا است. حال شما باید بدانید که نصب این سیستم یکپارچه و کامل به‌جای نصب سیستم‌های مجزای سرمایشی و گرمایشی از مزایای بسیاری نیز برخوردار خواهد بود.

از جمله مزایای نصب و راه‌اندازی سیستم تمام هوا عبارتند از:

  • شما با نصب یک سیستم تمام هوا درون یک محیط دیگر نیازی به نصب سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی به‌ صورت مجزا درون نقاط مختلف ساختمان نخواهید داشت. درنتیجه تجهیزات مربوطه درون یک محیط نصب و راه‌اندازی خواهد شد. شما در صورت تعمیرات تخصصی آن بدون مراجعه و یا قرار گرفتن در مقابل چشم افراد مختلف می‌توانید به ‌راحتی آن را تعمیر و نگه‌داری نمایید. در مقابل صدا و ارتعاشات تولید شده به ‌دور از افراد خواهد بود.
  • با نصب این سیستم در یک مکان مجزا دور بودن تجهیزات الکتریکی، لوله‌کشی، فیلترها و حتی سیستم‌های ارتعاش دار از افراد باعث می‌شود که آرامش بیشتری در محیط ایجاد گردد. همچنین اثرات و خطرات زیان‌بار از افراد و تجهیزات و مبلمان ساختمان به‌دور حواهد بود.
  • با راه‌اندازی سیستم تمام هوا جهت تهویه ایجاد هوای مطبوع شما همواره از هوای تازه بهره خواهید برد.
  • درون این سیستم با وجود کویل‌های سرد و گرم به‌ صورت هم‌زمان می‌توان به ‌راحتی آن را از وضعیت تابستانی به زمستانی و یا بالعکس تغییر داد. چرا که با استفاده از سیستم‌های خودکار و کنترل از راه دور این حالت امکان پذیر خواهد بود.
  • قدرت انتخاب و انعطاف‌پذیری و همچنین کنترل رطوبت و دما در شرایط مختلف توسط این سیستم بسیار آسان است. به این‌گونه که شما می‌توانید در فصول متعدد سال به ‌صورت هم‌زمان از هوای سرد و گرم آن به ‌صورت هم‌زمان استفاده نمایید.
  • با استفاده از سیستم تمام هوا می‌توان از سیستم‌های بازیافت حرارت نوع هوا به هوایی دیگر استفاده نمود.
  • همچنین در مواردی که مقدار تخلیه هوا بیش‌ازحد معمول باشد استفاده از سیستم تمام هوا می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.
  • سیستم رطوبت زنی این نوع سیستم تهویه هوا در فصل زمستان نیز دارای سازگاری بالایی است.
  • مصرف بهینه و انرژی مناسب توسط سیستم تمام هوا نیز یکی دیگر از مزایای آن محسوب می‌شود. در سیستم تمام هوا با استفاده از ترموستات‌های هوشمند و خودکار می‌توان تا حدود زیادی از هزینه‌های مصرف برق صرفه‌جویی کرد و از هدر رفتن انرژی نیز جلوگیری نمود.

معایب سیستم تمام هوا

خوشبختانه باوجود مزایای بسیار این سیستم ایجاد هوایی مطبوع و تهویه هوا می‌توان گفت که از معایب خاصی برخوردار نیست. از جمله یکی از مهم‌ترین و شاید تنها معایب این سیستم نیازمندی به فضای بسیار جهت کانال کشی و نصب سیستم تهویه مرکزی آن است. به ‌همین دلیل اگر شما می‌خواهید سیستم تمام هوا را برای ساختمان خود راه‌اندازی نمایید باید فضای مفید کف را مقداری کاهش و ارتفاع ساختمان را افزایش دهید تا بتوانید به ‌راحتی کانال‌کشی آن را طراحی و نصب نمایید.

نصب و راه‌اندازی سیستم تمام هوا توسط تیم حرفه‌ای صدرا

نصب و راه‌اندازی سیستم تمام هوا توسط تیم حرفه‌ای صدرا

همان‌طور که مشاهده نمودید سیستم تمام هوا دارای چند سیستم مختلف رطوبت زنی، سرمایشی و گرمایشی مجزا درون یک سیستم کل است. ازاین‌رو می‌توان گفت نصب و راه‌اندازی آن کار هر کسی نیست. ازآن‌جایی‌که این سیستم از چند سیستم تهویه و تولید هوای مطبوع مجزا به ‌صورت یک واحد کلی ساخته می‌شود باید نصب، طراحی و راه‌اندازی آن را به یک تیم باتجربه و زبده در این زمینه سپرد.

مجموعه فنی صدرا با تولید انواع کانال‌های مختلف تهویه هوا و همچنین طراحی و راه‌اندازی سیستم تمام هوا می‌توانند خدماتی با کیفیت را در این زمینه به شما مشتریان عزیز ارائه دهند. مجموعه صدرا با چندین سال تجربه و همچنین وجود افراد متخصص و زبده در این زمینه یکی از شرکت‌های موفق و مورد تأیید مشتریان بوده‌اند.

مجموعه مهندسی و فنی صدرا با برخورداری از تجهیزاتی به‌روز و همچنین به‌کارگیری جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا تمامی پروژه‌های راه‌اندازی و نصب سیستم‌های تهویه و سیستم تمام هوا را برای شما طراحی و اجرا خواهند کرد. شما نیز اگر می‌خواهید سیستم تمام هوای با کیفیت را برای ساختمان خود راه‌اندازی نمایید مجموعه صدرا می‌تواند مناسب‌ترین و معقول‌ترین گزینه برای شما باشد.

هم‌اکنون می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین اطلاع از انواع سیستم‌های تهویه و سیستم تمام هوا، قیمت روز سیستم‌های تمام هوا، راه‌اندازی آن‌ها و همچنین دریافت مشاوره رایگان توسط مهندسین صدرا به درگاه اینترنتی این مجموعه مراجعه نمایید.

درنهایت

در این مطلب تلاش نمودیم تا شما را بااهمیت هوای مطبوع درون ساختمان و همچنین راه‌اندازی سیستم تمام هوا آشنا کنیم. با نصب چنین سیستم واحدی دیگر نیازی به نصب و راه‌اندازی سیستم‌های مجزا و اشغال فضاهای بیشتر و صرف هزینه‌های بیشتر برای سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی نخواهید داشت. همچنین مزایا و معایب سیستم تمام هوا به ‌همراه تیمی با تجربه جهت راه‌اندازی این سیستم را به شما معرفی نمودیم.

به‌خاطر داشته باشید خرید و نصب سیستم تمام هوای مطبوع یک تصمیم بلندمدت خواهد بود چراکه شما برای سالیان سال می‌توانید تولید هوای مطبوع ساختمان خود را با این سیستم تمام هوا تأمین نمایید. ازاین‌رو در انتخاب مجموعه و تیم نصب و اجرای سیستم تمام هوای ساختمان خود نهایت دقت را داشته باشید. امیدواریم که از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *