دودکش‌ها درواقع به عنوان مجراهایی برای انتقال و خارج کردن دود در هر خانه‌ای یافت می‌شوند. آشنایی کامل با انواع دودکش به نوبه خود می‌تواند یکی از اطلاعات سودمند در زندگی برای شما باشد. شناخت و آشنایی کامل با انواع این قطعات و لوله‌های کاربردی می‌تواند آگاهی شما را در انتخاب صحیح بالا ببرد. استفاده از دودکش در هر نوع ساختمانی دارای اهمیت بسیار بالایی است.

از طرفی امروزه به دلیل رعایت نکات ایمنی، توجه به استانداردها و نکات اصولی در نصب و انتخاب دودکش در ساختمان سازی از اهمیت و توجه بالایی برخوردار است. دودکش‌ها نیز همانند هر نوع مصالح و قطعات ساختمانی دیگر انواع مختلفی دارند. همچنین هر کدام از آن‌ها دارای اشکال، نوع، جنس و کاربردهای متفاوتی هستند. ازاین‌رو می‌خواهیم در ادامه شما را با انواع دودکش و راهنمای انتخاب و خرید دودکشی استاندارد آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ماهیت دودکش و تاریخچه استفاده از آن

ماهیت دودکش و تاریخچه استفاده از آن

دودکش همانطور که از نام آن مشخص است به لوله یا مجراهایی گفته می‌شود که جهت انتقال دود استفاده می‌شوند. درواقع دودکش‌ها کانال‌هایی از متریال‌های گوناگون‌اند که به عنوان رابط مابین تجهیزات گازسوز یا قابل احتراق و مجرای دودکش قرار می‌گیرند. با نصب کانال یا لوله‌های دودکش می‌توان به راحتی دود و گازهای مضر تولید شده را به بیرون از ساختمان هدایت نمود.

درواقع می‌توان گفت که اولین دودکش‌ها همگام با اولین خانه‌ها ساخته و استفاده شدند. در ابتدا انسان با ساخت خانه‌های اولیه و روشن کردن آتش اقدام به گرم نمودن خانه‌های خود می‌کردند. در این روش حلقه‌های آتش را در نزدیک سقف و عمدتاً وسط خانه قرار می‌دادند.

بعدها با مشکلات تنفسی و جمع شدن دود در خانه به فکر خارج نمودن آن افتادند. ابداع دودکش‌ها و خارج نمودن دود در ساخت و طراحی خانه‌ها تحولی عظیم ایجاد نمود. درواقع پیشرفت تجهیزات گرمایشی نیز روز به روز توانسته در طراحی و ساخت انواع مختلفی از دودکش‌ها مؤثر باشد.

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، دودکش‌ها دارای انواع مختلفی هستند. به این معنا شما می‌توانید انواع مختلفی از دودکش‌ها را با متریال‌های گوناون در طرح و اندازه‌های متفاوتی بیابید. اما انتخاب صحیح و استفاده درست از آنها حکم می‌کند تا ابتدا با انواع دودکش و کاربردهای آن آشنا شوید.

در این صورت می‌توانید مناسب‌ترین گزینه را برای هر نوع ساختمانی انتخاب کنید. انتخاب صحیح دودکش برای محیط مورد نظر می‌تواند بالاترین بازدهی را در محیط برای شما داشته باشد. به همین در ادامه می‌خواهیم شما را با انواع دودکش و ساختارهای آن آشنا کنیم.

معرفی انواع دودکش

معرفی انواع دودکش

در ظاهر شاید بررسی و استفاده از این کانال‌ها ساده بنظر برسد؛ اما عدم شناخت کافی با انواع دودکش می‌تواند به راحتی سلامتی شما را به خطر بیندازد. لوله‌های دودکش بنابر مکان و شرایطی که می‌خواهید از آنها استفاده نمایید دارای انواع مختلفی هستند. از جمله مهم‌ترین و رایج‌ترین انواع دودکش عبارتند از:

  • دودکش آکاردئونی
  • دودکش استیل
  • دودکش سیمانی
  • دودکش گالوانیزه
  • دودکش‌های دو جداره
  • دودکش PVC
دودکش آکاردئونی

دودکش آکاردئونی

لوله‌های آکاردئونی در واقع همان لوله‌های فلکسیبل هستند. این دسته از دودکش‌ها به دلیل ساختار فنری از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار هستند. عمدتاً این دودکش‌ها از ورق‌های آلومینیومی بسیار نازکی ساخته شده‌اند. به همین دلیل از وزن بسیار کم و قیمت مناسبی نیز برخورداند. اما در مقابل ضربا و وزن از مقاومت چندانی برخوردار نیستند. همچنین به علت ساختار نازکی که دارند جهت استفاده به عنوان دودکش تجهیزات دودزا می‌توانند در انتشار مونوکسیدکربن به محیط تأثیرگذار باشند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از این دسته دودکش‌ها بیشتر جهت انتقال هوا استفاده نمایید.

دودکش استیل

دودکش استیل

دودکش‌های استیل یکی دیگر از انواع کانال‌های دودکش محسوب می‌شوند. این دسته از دودکش ها نیز از جنس استیل ضدزنگ ساخته شده‌اند. ضخامت کانال‌ها نیز بسته به ضخامت ورق استیل بکار رفته در ساخت آن متفاوت خواهد بود. به طور معمول از کانال‌های استیل برای سیستم دودکش پکیج استفاده می‌شود.

از آنجا که لوله‌های دودکش به مرور زمان و قرارگرفتن در معرض گازهای متفاوت دچار پوسیدگی خواهند شد. می توان گفت که لوله‌های استیل از بهترین و ایمن‌ترین دودکش‌ها محسوب می‌شوند. چراکه این دسته از لوله‌ها کاملاً ضد زنگ و از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. پوسیدگی و سوراخ شدن در این دسته از لوله‌ها بسیار نادر است. از طرفی به دلیل خاصیت ضدزنگ بودن، از آنها می‌توان در محیط‌های مرطوب و باز نیز استفاده نمود.

دودکش سیمانی

دودکش سیمانی

دودکش‌های سیمانی امروزه از رایج‌ترین دودکش‌ها نیز محسوب می‌شوند. ساختار این لوله‌ها از سیمان و الیاف نسوز است. مقاومت این نوع کانال‌ها در مقابل گرما، حرارت و ضربات بسیار قابل توجه است. لوله‌های سیمانی کاملاً مورد تأیید مهندسان ساخت و ساز است. چراکه از اسانداردهای لازم به عنوان یک دودکش مناسب برخوردار است. از این نوع دودکش‌ها می توان برای لوله بخاری‌های خانگی، دودکش انواع شومینه، پکیج و همچنین موتورخانه‌های صنعتی و خانگی استفاده نمود.

همچنین لوله‌های سیمانی در انواع مختلف گرد و چهار گوش ساخته می‌شوند. این لوله‌ها به دلیل استفاده از الیاف آزبست کاملاً نسوز هستند. اتصال این دسته از دودکش‌ها به شکل نر و ماده ساخته شده است. به این معنا قسمت پایینی دودکش باید 30 سانتی متر درون اتصال لوله‌دیگر قرار بگیرد. پس از قرارگرفتن لوله‌ها درون هم باید دور آن نیز به طور کامل درزگیری شود.

دودکش گالوانیزه

دودکش گالوانیزه

یکی از قدیمی‌ترین و شناخته شده‌ترین دودکش‌ها همین دودکش‌های گالوانیزه هستند. این نوع دودکش‌ها از قدیم الایام تا به امروز از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بودند. امروزه نیز به عنوان رایج‌ترین و پرتقاضاترین دودکش‌ها بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

ورق‌های گالوانیزه دارای ضخامت‌های گوناگونی هستند. دودکش‌های ساخته شده نیز از ضخامت‌های متفاوتی برخوردارند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای لوله گالوانیزه عبارتند از:

  • استفاده برای دودکش بخاری
  • استفاده به عنوان لوله‌ی دودکش آبگرمکن
  • استفاده به عنوان دودکش برای انواع شومینه
  • استفاده برای دودکش و تهویه هوا به خصوص فضاهای باز
  • استفاده در محیط‌های صنعتی همچون کارخانه‌ها
  • استفاده برای شوفاژها و …
لوله دودکش دو جداره

لوله دودکش دو جداره

در مکان‌هایی که دارای محفظه احتراق بسته هستند، از دودکش‌های دوجداره استفاده خواهد شد. این نوع دودکش برای محصولات گازسوز استفاده می‌شود. ایمنی این دسته از لوله‌ها به دلیل ساختار دو جداره بودن بسیار بالاتر و بیشتر از سایر دودکش‌های دیگر است.

ساختار این نوع دودکش از دو لایه لوله در سایزهای مختلف درون همدیگر تشکیل شده است. به بیانی ساده‌تر دود مونوکسید کربن تولید شده حاصل از احتراق به وسیله لوله درونی که کوچکتر است به بیرون هدایت خواهد شد. اکسیژن مورد نیاز برای احتراق دستگاه موردنظر نیز توسط لوله بزگتر به داخل منتقل خواهد شد. از دودکش‌های دوجداره برای دودکش آبگرمن یا پکیج‌ها بیشتر استفاده خواهد شد.

دودکش pvc

دودکش pvc

دودکش‌های pvc نیز از جنس پلاستیک فشرده و مقاوم ساخته شده است. به همین دلیل محدودیت کاربردی برای استفاده از آن را ایجاد خواهد کرد. اغلب از این دسته دودکش برای پکیج‌ها استفاده می‌گردد.

خرید بهترین دودکش از مجموعه تولیدی صدرا

خرید بهترین دودکش از مجموعه تولیدی صدرا

مجموعه فنی صدرا با تولید انواع دودکش توانسته‌ است در تولید این محصولات در بازار فروش دودکش‌ها بدرخشند. شما می‌توانید تولید انواع لوله‌های دودکش با همه ورق‌های فلزی و آهنی را با ضخامت‌های مختلف در صدرا بیابید. طبق مطالب بالا لوله‌های دودکش گالوانیزه یکی از پرطرف‌دارترین و پرمصرف‌ترین لوله‌های دودکش در بازار محسوب می‌شوند. همچنین از کاربردهای بسیاری نیز برخوردارند.

به ‌همین دلیل مجموعه صدرا انواع مختلفی از لوله‌های بخاری و لوله‌های دودکش را با ورق‌های متفاوت تولید و به بازار عرضه می‌نماید. درواقع ساختار ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دسته از کانال‌های دودکش سبب گردیده تا از کاربردهای بسیار متفاوتی برخوردار باشند. به‌ همین دلیل هر روز بیشتر از قبل مورد توجه مهندسین ساختمان و ساخت‌وساز قرار گرفته‌اند. لوله‌ها و دودکش‌های گالوانیزه دارای انواع و اقسام مختلفی هستند. هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی است. ازجمله رایج‌ترین انواع مختلف لوله‌های دودکش گالوانیزه تولید شده توسط صدرا عبارت‌اند از:

  • لوله‌های دودکش بخاری گالوانیزه: این دسته از لوله‌ها مناسب برای دودکش بخاری‌های خانگی و صنعتی هستند. در قطر‌های ۱۰ الی ۱۵ سانتی‌متری تولید و روانه بازار می‌شوند.
  • لوله‌های گالوانیزه شومینه: این دسته از لوله‌های گالوانیزه نیز برای دودکشی انواع شومینه در قطر ۱۵ سانتی‌متر تولید می‌شود.
  • دودکش گالوانیزه شوفاژ: این دسته از دودکش‌ها از جنس گالوانیزه برای شوفاژهای خانگی مناسب هستند. دودکش گالوانیزه شوفاژ نیز در قطر ۲۰ سانتی‌متری تولید و عرضه می‌شوند.
  • لوله‌های گالوانیزه آب‌گرمکن‌های دیواری: این دسته از دودکش‌های گالوانیزه تولید شده توسط صدرا نیز با قطر ۱۵ سانتی‌متر برای آب‌گرمکن‌های دیواری استفاده می‌شوند.
  • لوله‌های گالوانیزه مناسب برای پکیج‌های دیواری نیز یکی دیگر از محصولات تولیدی توسط مجموعه صدرا است. این لوله‌ها در قطر ۱۵ سانتی‌متری و مناسب برای پکیج های دیواری ساخته شده‌است.
فواید و مزایای لوله‌های دودکش صدرا

فواید و مزایای لوله‌های دودکش صدرا

درواقع دودکش‌های ساخته‌شده از ورق‌های گالوانیزه بدلیل ساختار منحصربه‌فرد این ورق‌ها سبب گردیده تا از مزایای بسیاری برخوردار باشند. ناگفته نماند تولید باکیفیت توسط مجموعه صدرا نیز یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در این کیفیت بی‌نظیر است. از جمله مهم‌ترین مزایای این دسته از دودکش‌ها عبارت‌اند از:

به لوله‌های گالوانیزه دارای مقاومت بسیار بالا در مقابل دماهای مختلف گرم و بالا دارد.

  • دارای مقاومت بسیار زیاد در مقابل حرارت‌های مستقیم
  • مقاومت بالا در مقابل خوردگی در شرایط و مکان‌های گوناگون
  • دارای مقاومت بالا در مقابل زنگ زدگی که در ساختار دودکش‌های دیگر، این خاصیت وجود ندارد.
  • دارای ضخامت‌های مختلف و عالی و درنتیجه دارای مقاومت بسیار بالا
  • برای کاربردهای مختلف و تنوع سایزبندی و استفاده‌های گوناگون.
  • لوله‌های گالوانیزه تولید شده توسط صدرا دارای سایزهای مختلف ۲۵ الی 100 سانتی‌متری

ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم شما نیز جهت خریدن دودکش برای تمامی مصارف خود چه برای خانه و چه برای مکان‌ها و سالن‌های صنعتی خرید لوله‌ها و دودکش‌های گالوانیزه را در اولویت خود قرار دهید. مجموعه صدرا نیز با محاسبات و همچنین بهره‌مندی از تجهیزات به‌روز در کنار نیروهای زبده و باتجربه توانسته انواع مختلفی از دودکش‌های گالوانیزه با کیفیت را تولید و روانه بازار نماید.

نکات مهم جهت استفاده از دودکش

نکات مهم جهت استفاده از دودکش

همان‌طور که می‌دانید دودکش‌ها به ‌طور مستقیم جهت انتقال دود و گازهای مضر تولید شده از منبع احتراق به بیرون از مکان مورد نظر استفاده می‌شوند. به ‌همین دلیل وجود نشتی عدم آشنایی با نکات ایمنی و یا عدم استفاده صحیح از آن‌ها می‌تواند به ‌طور مستقیم با سلامتی شما در ارتباط باشد. ازاین‌رو غفلت و یا عدم آگاهی می‌تواند سلامتی و جان شما را به خطر بیندازد. به همین دلیل می‌خواهیم در این بخش نکات مهم و اصولی نحوه استفاده از انواع دودکش را به شما معرفی نماییم.

  • جهت نصب استاندارد و اصولی دودکش‌ها باید انتهای دودکش‌های توکار حداقل ۱ متر از سطح پشت‌بام بلندتر باشد. تا به ‌راحتی گاز و دود از آن خارج شود و دچار برگشت نباشد.
  • حتی‌الامکان از نصب زانوهای اضافی در مسیر دودکش‌ها خودداری کنید. نصب زانوهای اضافی کارآیی دودکش را کاهش و در انتقال دود نیز اختلال ایجاد خواهد کرد.
  • در سیستم نصب دودکش وسایل گازسوز و هواکش از کانال مشترک برای چند تجهیزات مختلف استفاده ننمایید.
  • در دودکش‌هایی که در مقابل حرارت‌های بالا و مستقیم قرار خواهند گرفت از لوله‌های پلاستیکی و غیر مقاوم استفاده ننمایید.
  • ازدودکش‌هایی که از ورق‌های ضخیم و ضد زنگ مانند گالوانیزه ساخته شده‌اند، استفاده نمایید.
  • از نصب بخاری و آب‌گرمکن‌ها در محیط‌های بسته جداً خودداری نمایید. جهت استفاده از این تجهیزات باید حتماً از دودکش‌های مناسب استفاده کنید.
  • همچنین فراموش نکنید که قبل‌از روشن کردن سیستم‌های گرمایشی هرسال باید مسیر دودکش را به‌خوبی بررسی کنید. در صورت وجود انسداد در مسیر آن قبل‌از روشن نمودن وسایل گرمایشی آن‌ها را برطرف نمایید.
قیمت انواع دودکش

قیمت انواع دودکش

واقع این روزها با توجه به نوسانات مختلف آلیاژهای فلزی و همچنین قیمت نوسانی مواد اولیه برای ساخت انواع دودکش‌ها نمی‌توان قیمت ثابت و مشخصی را تعیین کرد. از طرفی دودکش‌ها دارای انواع مختلفی هستند. هر کدام از آن‌ها از متریال و مواد مختلفی ساخته‌شده است. به ‌همین دلیل هر کدام از آن‌ها نیز از قیمت‌های متفاوتی برخوردارند.

از آنجا که نمی‌توان برای دودکش‌ها قیمت دقیقی را بیان کرد؛ می‌توانید جهت اطلاع از قیمت روز انواع کانال‌های دودکش با کیفیت‌های بالا به مجموعه صدرا مراجعه نمایید. درحال‌حاضر قیمت هر کدام از این لوله‌ها در مجموعه صدرا مشخص و به ازای متراژ هر ۱ متر یا ۱۰۰ سانتی‌متر تعیین خواهد شد. شما می‌توانید متناسب با محل و نیاز خود و همچنین مشورت با کارشناسان میزان لوله مورد نظر را انتخاب و خریداری نمایید.

انواع دودکش

درنهایت

همان‌طور که متوجه شدید لوله‌های دودکش دارای انواع مختلفی است. در میان این‌همه تفاوت لوله‌های دودکش گالوانیزه از محبوب‎ترین و پرمصرف‌ترین لوله‌ها محسوب می‌شوند. شما نیز می‌توانید با انتخاب و آشنایی کامل با این دسته از دودکش‌ها آن‌ها را متناسب با محل خود خریداری و نصب نمایید. دودکش‌های گالوانیزه را می‌توانید در محل‌های کوچک و حتی در فضاهای بزرگ و صنعتی استفاده نمایید.

در این مطلب نیز تلاش نمودیم تا شما را با انواع دودکش‌ها، سایزبندی و تفاوت آن‌ها و همچنین یکی از بزرگ‌ترین و با کیفیت‌ترین مجموعه‌های تولیدی در این زمینه آشنا نماییم. ازاین‌رو امیدواریم که شما نیز برای خرید و آشنایی با انواع دودکش با تیم پشتیبانی صدرا تماس حاصل فرمایید و از قیمت روز انواع لوله‌های دودکش مطلع شوید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *