مزایای-فلاشینگ-نما

مزایای فلاشینگ نما

انواع فلاشینگ نما در قسمت‌های مختلف ساختمان اعم از قسمت‌های بیرونی و داخلی نما، درب‌وپنجره‌ها، دیوار، پشت‌بام و… از ورود هرگونه آب و رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری می‌کنند.

بطور طبیعی ساختار بیرونی یک ساختمان مداوم در ارتباط مستقیم با آب برف‌وباران است. وجود درزهای بسیار کوچک سبب ورود و نفوذ آب برف‌وباران به داخل ساختمان خواهد شد. این آب و رطوبت علاوه بر صدمه‌زدن به قسمت داخلی ساختمان، بانفوذ به قسمت‌های داخلی دیوار و نما به‌مرورزمان سبب تخریب آنها نیز خواهد شد.

ازاین‌رو با پیشرفت صنعت ساختمان‌سازی انواع مختلفی از مصالح و متریال‌های گوناگون برای جلوگیری از چنین مواردی طراحی و ساخته شده است. این اجزای ساده و جزئی شاید در ساخت یک ساختمان بسیار به چشم نیاید. در نهایت این اجزای ساده می‌توانند سبب افزایش خاصیت عایقی ساختمان و کاهش مصرف انرژی‌ شوند.

انواع فلاشینگ نما اجزای مهمی در سیستم‌های مقاومتی برای ساختمان در برابر نفوذ آب و رطوبت محسوب می‌شوند. این فلاشینگ‌ها معمولاً از ورق‌های فلزی ساخته می‌شوند تا از طول عمر بالایی برخوردار باشند.

فلاشینگ نما از لحاظ طراحی، ساختار، جنس و محل نصب دارای انواع مختلفی است. به همین دلیل نحوه نصب انواع فلاشینگ می‌تواند در کیفیت و کارایی قسمت‌های مختلف ساختمان تأثیر داشته باشد. ازاین‌رو در این مطلب می‌خواهیم با مزایای فلاشینگ نما در قسمت‌های مختلف ساختمان آشنا شویم. در ادامه با ما همراه باشید

فلاشینگ نما چیست؟

فلاشینگ نما به‌طورکلی شامل صفحات است که در حالت‌های مختلف خم‌کاری شده و در قسمت‌های متفاوت نما استفاده می‌شود. فلاشینگ‌های نما به طور معمول از صفحات فلزی آلومینیومی، گالوانیزه یا فولادی ساخته می‌شوند.

هدف کلی از نصب انواع فلاشینگ نما جلوگیری از ورود آب برف‌وباران، باد، گردوغبار و رطوبت است. فلاشینگ‌های نما با استفاده از عناصر مختلف در ضخامت و اشکال گوناگونی طراحی و ساخته می‌شوند. این ساختارهای فلزی علاوه بر کارایی فیزیکی در جلوگیری از نفوذ آب، طراحی زیبا و ظاهر جذابی را به نمای ساختمان خواهند بخشید.

رایج‌ترین اشکال ظاهری فلاشینگ‌های نما عبارت‌اند از:

  • فلاشینگ‌های یو شکل دارای زاویه ۹۰ درجه

  • فلاشینگ مدل نبشی دارای زاویه ۹۰ درجه خم‌کاری و ساختار نبشی مانند

  • فلاشینگ مدل تاج

  • فلاشینگ مدل سه پله که به شکل پلکان طراحی می‌شود

 شایان‌ذکر است که اشکال ظاهری فلاشینگ‌ها در این چند نوع محدود نخواهد شد. فلاشینگ‌ها بر اساس محل نصب و باسلیقه مشتری به طور سفارشی نیز ساخته می‌شوند.

فلاشینگ نما خود دارای انواع فلاشینگ خارجی و داخلی است.

فلاشینگ خارجی همان‌طور که از نام آن پیداست در موقعیت‌ها و مکان‌های خارجی نما نصب می‌شود. فلاشینگ خارجی علاوه بر عایق‌بندی ساختمان باید از مقاومت مناسبی در برابر تابش نور خورشید برخوردار باشد. فلاشینگ‌های خارجی به طور مداوم در مقابل نور خورشید قرار می‌گیرند.

فلاشینگ داخلی نیز به فلاشینگ‌هایی گفته می‌شود که در قسمت‌های داخلی یا مکان‌هایی نصب می‌شوند که صرفاً جهت آب‌بندی و جلوگیری از نفوذ آب هستند.

فلاشینگ-نما-چیست؟

مزایای فلاشینگ نما

همان‌طور که مطالعه نمودید فلاشینگ نما دارای انواع فلاشینگ‌های داخلی و خارجی است. بنابر محل نصب این فلاشینگ‌ها، هر کدام از وظایف و مزایای خاصی برخوردار هستند. به‌طورکلی از مهم‌ترین مزایای نصب فلاشینگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • عایق‌بندی کامل ساختمان در برابر رطوبت

  • عایق‌بندی صوتی در مقابل جلوگیری از صدای باد به داخل ساختمان

  • فیکس کردن ساندویچ پنل‌ها و در نهایت جلوگیری از ارتعاش و ایجاد سروصدای زیاد در صورت باد و لغزش آنها

  • جلوگیری از ورود هرگونه ذرات گردوغبار و آلودگی به داخل ساختمان

  • جلوگیری از ورود آب و رطوبت ناشی از برف‌وباران در فصول مختلف سال به داخل ساختمان

  • زیباتر کردن ساختار ظاهری ساختمان در قسمت داخلی و خارجی

  • جلوگیری از خروج هوای داخلی ساختمان و ثابت ماندن دما و صرفه‌جویی در مصرف انرژی

فلاشینگ درب و پنجره

فلاشینگ درب ‌و پنجره نیز همانند فلاشینگ‌های نما با خم‌کاری ورق‌های فلزی در اشکال مختلف ساخته شده‌اند. با نصب درب و پنجره‌ها در ساختمان قسمت مشخصی از دیوار ساختمان به طور کامل حذف می‌شود. به همین دلیل با قرارگرفتن درب و پنجره درون دیوار ممکن است لابه‌لای چهارچوب آنها درزهای ریزی جای بماند.

یا اینکه ساختار درب و پنجره به‌گونه‌ای باشد که با بارش برف‌وباران، آب به داخل ساختمان نفوذ کند. ازاین‌رو انواع مختلف فلاشینگ درب و پنجره نیز برای این شرایط ساخته شده است. پوشش‌های خم‌کاری شده برای پوشاندن نقاط مختلف در اطراف چارچوب درب و پنجره‌ها سبب جلوگیری از ورود رطوبت می‌شوند.

صفحات فلزی به‌عنوان فلاشینگ در انواع و اقسام مختلفی ساخته و طراحی می‌شوند.آنها به طور معمول علاوه بر ساختار و مزایای کاربردی سبب افزایش زیبایی بصری درب و پنجره‌ها نیز می‌گردند. این فلاینگ‌ها در قسمت لبه‌ها و اطراف چهارچوب درب و پنجره نصب می‌شوند.

رایج‌ترین انواع فلاشینگ درب و پنجره عبارت‌اند از:

  • فلاشینگ گاتر چهارچوب قاشقی

  • گاتر چهارچوب سایه‌دار

  • گاتر دوبل

  • گاتر فرانسوی پله‌دار

فلاشینگ-درب-و-پنجره

مزایای فلاشینگ درب و پنجره

مهم‌ترین مزایای نصب انوع فلاشینگ برای درب و پنجره ساختمانی عبارت‌اند از:

  • در مرحله اول با نصب این ورق‌های فلزی در اطراف چهارچوب درب و پنجره‌ها از نفوذ هرگونه آب برف‌وباران و رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری می‌شود.

  • سپس از نفوذ هرگونه هوای سرد در زمستان و هوای گرم در تابستان و بالعکس نیز جلوگیری می‌شود. این امر سبب کاهش مصرف انرژی و متعادل شدن دمای داخلی ساختمان می‌گردد.

  • از طرفی فلاشینگ درب و پنجره با جلوگیری از نفوذ رطوبت به ساختار درب و پنجره، سبب محافظت از خود آنها نیز می‌گردد. به عبارتی دیگر با جلوگیری از نفوذ آب به‌مرورزمان از زنگ‌زدگی و پوسیدگی درب و پنجره‌ها جلوگیری می‌کند. این امر در افزایش طول عمر درب و پنجره بسیار مؤثر است.

  • همان‌طور که اشاره شد انواع مختلف فلاشینگ از لحاظ طراحی و ساختاری موجود است. برای مثال فلاشینگ‌های لبه‌دار در قسمت لبه درب و پنجره‌ها از ورود نور خورشید به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند. این فلاشینگ‌ها علاوه بر عایق حرارتی و رطوبتی به عنوان یک سایبان نیز عمل می‌کنند.

فلاشینگ دیوار

یکی دیگر از قسمت‌های نفوذپذیر در ساختار بیرونی ساختمان درزهای مابین دیوار روی دیوارها یا نقاط تقاطع و اتصال دیوارهای مختلف ساختمان به همدیگر است. زمانی که از فلاشینگ دیوار یاد می‌شود منظور از صفحات فلزی است که درزها و قسمت‌های ذکر شده را می‌پوشاند.

دیوارهای مختلف ساختمان به وسیله مصالح گوناگون به همدیگر وصل می‌شوند. حال ممکن است با تخریب و یا تماس مداوم عوامل محیطی نقطه اتصال آنها در قسمت‌هایی از بین برود. ازاین‌رو فلاشینگ‌های دیوار می‌توانند در اطراف ساختمان قسمت‌های موردنظر را بپوشانند و درزهای موجود را به طور کامل مسدود کنند.

ناگفته نماند انواع فلاشینگ دیوار به‌عنوان فلاشینگ‌های نمای ساختمان و عناصر ظاهری و زیبایی نیز استفاده می‌شوند.

مزایای فلاشینگ دیوار

همان‌طور که اشاره شد فلاشینگ دیوار از جمله صفحات فلزی هستند که در قسمت تقاطع دیوارهای مختلف نصب می‌شوند. مهم‌ترین وظیفه و از جمله مزایای فلاشینگ‌های دیوار جلوگیری از رطوبت به داخل ساختمان است.

با نصب فلاشینگ دیوار در قسمت‌های مختلف و درزهای موجود شما از تخریب بیشتر و پیشروی این امر در ساختار دیوارهای ساختمان جلوگیری خواهید کرد. از مزایای دیگر نصب فلاشینگ‌های دیوار، افزایش طول عمر ساختمان و دیوارهای ساختمان است.

فلاشینگ دیوار را می‌توان روی دیوارهای احاطه شده ساختمان، دیوارهای انبار، کارخانه‌های صنعتی، سالن‌های ورزشی نصب نمود. همچنین می‌توانید انواع مختلف فلاشینگ دیوار را با ساختار نمای ساختمان هماهنگ و اجرا نمایید.

مزایای-فلاشینگ-دیوار

فلاشینگ پشت‌بام

قسمت پشت‌بام ساختمان نیز به دلیل تماس مستقیم با آب برف‌وباران و قرارگرفتن در معرض مداوم نور آفتاب از جمله قسمت‌های آسیب‌پذیر ساختمان است. این قسمت از ساختمان در اثر بارندگی‌ها به‌مرور دچار خوردگی، شکستگی و آسیب‌های متعددی خواهند شد.

بار دیگر استفاده از عناصر مقاومتی و محافظتی همچون فلاشینگ‌های نما می‌تواند از این عوامل جلوگیری کند. فلاشینگ پشت‌بام یا فلاشینگ سقف را می‌توان در قسمت لبه دیوارهایا پوشش کامل برای سقف ساختمان اجرا نمود.

مزایای فلاشینگ پشت‌بام

نصب فلاشینگ‌های فلزی روی قسمت پشت بام یا سقف ساختمان به طبع مزایای بسیاری را به همراه خواهد داشت. از جمله مزایای فلاشینگ سقف می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در مرحله اول نصب فلاشینگ پشت‌بام روی اتصالات و لبه‌های سقف از ورود آب به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند.

  • همچنین از خرابی و آسیب به سقف و دیوارهای داخلی نیز جلوگیری خواهد کرد.

  • با حفظ خشکی و عدم نفوذ آب و رطوبت به ساختمان موجب افزایش طول عمر مصالح و مواد ساختمانی می‌شود.

  • فلاشینگ‌های پشت‌بام از سیستم‌های مختلف داخلی مانند سیستم‌های عایقی، گرمایشی و سرمایشی و سیم‌کشی ساختمان از آسیب‌های ناشی از نفوذ آب محافظت می‌کنند.

  • با جلوگیری از ورود آب به داخل ساختمان هزینه‌های تعمیراتی آسیب‌های ناشی از رطوبت و آب نفوذی کاهش می‌یابد.

مزایای فلاشینگ سقف شیروانی

یکی دیگر از کاربردهای انواع فلاشینگ‌های نما، فلاشینگ‌های قابل‌اجرا برای سقف‌های شیروانی است.

فلاشینگ‌های قابل‌اجرا برای سقف‌های شیروانی بر اساس ظاهر و کاربرد آنها دارای انواع مختلفی هستند که عبارت‌اند از

  • فلاشینگ هلالی که دارای ساختار هلالی است و علاوه بر ساختار مقاومتی و عایقی ظاهر زیبایی به نمای ساختمان می‌بخشد.

  • فلاشینگ پله‌ای که در قسمت بیرونی و نمای شیروانی استفاده خواهند شد.

  • فلاشینگ آینه‌ای نیز یکی دیگر از انواع فلاشینگ‌های سقف شیروانی است که صرفاً جهت افزایش زیبایی بصری و تزیین نمای ساختمان استفاده می‌شوند.

سقف‌های شیروانی به دلیل ساختار آنها نیازمند سیستم عایق‌بندی کامل و مناسبی هستند. استفاده از انواع فلاشینگ نما برای این سقف‌ها به‌عنوان قسمت مهمی از سیستم عایقی ساختمان عمل خواهند کرد.

از جمله مهم‌ترین مزایای این نوع فلاشینگ عبارت‌اند از:

  • در مرحله اول اجرای فلاشینگ‌های نما از نفوذ هرگونه آب ناشی از برف‌وباران و حتی شستشوی سقف به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند.

  • یکی دیگر از مهم‌ترین مزایا و دلایل نصب فلاشینگ‌های سقف شیروانی جلوگیری از پیچیدن باد در داخل ساختمان است. در این شرایط فلاشینگ به‌عنوان یک قایق بیار صوتی بسیار مناسب در ساختمان عمل خواهند کرد. همچنین از پیچیدن صدای باد در ساختمان جلوگیری می‌کند.

  • علاوه بر تمامی این موارد از اجزای زیبایی و تزیینی ساختمان و سقف محسوب می‌شوند.

  • یکی دیگر از مهم‌ترین مزایا و وظایف فلاشینگ سقف شیروانی حفاظت از سیستم‌های داخلی از جمله سیم‌کشی، سیستم‌های تهویه داخلی ساختمان در برابر رطوبت، گردوغبار و نفوذ آب است.

مزایای-فلاشینگ-سقف-شیروانی

نصب انواع فلاشینگ نما

تا این قسمت از مطلب با انواع فلاشینگ‌های نما و مزایای فلاشینگ آشنا شدید. بااین‌حال بهتر است بدانید که نحوه نصب، اجرای اصولی و دقیق این عناصر در کیفیت اجرا و در نهایت رسیدن به این مزایا بسیار تأثیرگذار است. به‌کارگیری افراد باتجربه و حرفه‌ای در اجرای فلاشینگ نما از اهمیت بسیاری برخوردار است. تهویه صدرا مجموعه تولیدکننده متریال اولیه، طراحی و اجرای صفر تا صد انواع فلاشینگ نما را به عهده خواهد گرفت. تخصص و تجربه مجموعه تهویه صدرا این امکان را به شما می‌دهد تا از تکنیک‌های به‌روز و بهینه در آب‌بندی فلاشینگ نما بهره‌مند شوید.

صدرا با شناخت عمیق‌تر از مواد، ابزار و روش‌های بهتری برای نصب اجرای فلاشینگ نما استفاده می‌کند. این افراد می‌توانند مشکلات احتمالی را پیش‌بینی و از آنها جلوگیری کنند. شما می‌توانید با استفاده از مجموعه خدمات صفر تا صد فلاشینگ نمای تهویه صدرا از مزایای فلاشینگ‌ها نیز برخوردار شوید.

اجرا و عملکرد بهتر این مجموعه سبب افزایش طول عمر و عملکرد بهتر ساختمان شما خواهد شد. جهت دریافت مشاوره و اجرای انواع فلاشینگ به درگاه اینترنتی تهویه صدرا مراجعه نمایید. با مراجعه به درگاه اینترنتی تهویه صدرا می‌توانید از سایر خدمات این مجموعه نیز مطلع شوید.

نصب-انواع-فلاشینگ-نما

در نهایت

فلاشینگ نما از اجزای حیاتی در ساخت‌وساز ساختمان‌ها محسوب می‌شوند که اهمیت بسیاری در حفظ آب‌بندی صحیح ساختمان‌ها دارد. مزایای فلاشینگ نما سبب گردیده تا ساختمان شما در برابر انواع عوامل مخرب از جمله رطوبت، نفوذ آب و گردوغبار در امان باشد. همچنین سبب افزایش طول عمر ساختمان، کاهش خطرات ناشی از نفوذ آب مانند خوردگی، پوسیدگی و هزینه‌های تعمیرات خواهد شد.

همان‌طور که مطالعه نمودید شما می‌توانید انواع فلاشینگ نما را در قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید. استفاده از فلاشینگ نما تأثیرات مثبتی در کیفیت عملکرد و دوام مقاومتی ساختمان دارد. نقش نصب این صفحات خم‌کاری شده در حفظ آب‌بندی ساختمان‌ها بسیار مؤثر است. البته ناگفته نماند که نحوه اجرای آنها نیز در کیفیت و دستیابی به این مزایا بسیار مؤثر خواهد بود.

در این مطلب تلاش نمودیم شما را با انواع مزایای فلاشینگ نما و اهمیت اجرای آنها آشنا کنیم. امیدواریم با مطالعه آن به پاسخ سؤال‌هایتان در این زمینه دست یافته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *