چه زمانی نیاز به تعمیر و سرویس فن‌کویل خواهیم داشت؟ این سؤالی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. درواقع فن‌کویل‌ها امروزه به ‌عنوان یکی از کاربردی‌ترین سیستم‌های تهویه هوا استفاده می‌شوند. فن‌کویل‌ها در مجتمع‌های مسکونی، اداری و … از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. در کنار این اهمیت تعمیر و سرویس مرتب و به‌ موقع این سیستم سبب می‌گردد تا کارایی آن افزایش گردد.

متأسفانه بسیاری از دارندگان و مصرف‌کنندگان فن‌کویل‌ها از تعمیر و سرویس به موقع آن آگاهی چندانی ندارند. به‌ همین دلیل پس‌از مدتی استفاده از این سیستم با کاهش کارایی و بازدهی دستگاه مواجه خواهند شد. از طرفی عدم سرویس و نگه‌داری به ‌موقع فن‌کویل‌ها می‌تواند خسارت‌های سنگینی را برای دستگاه به بار آورد.

شما نیز می‌توانید با تعمیر و سرویس فن‌کویل‌ها در زمان مناسب از بروز مشکلات جدی و پرداخت هزینه‌های بیشتر جلوگیری کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا با اهمیت نگه‌داری و تعمیر به‌ موقع فن‌کویل‌ها آشنا شوید.

آشنایی با فن کویل‌ها

آشنایی با فن کویل‌ها

همان‌طور ‌که می‌دانید سیستم تهویه در یک ساختمان به‌ خصوص در ساختمان‌های تجاری، اداری و پرتردد بسیار حائز اهمیت است. فن‌کویل نیز یک سیستم تهویه کامل محسوب می‌شود. شما نیز می‌توانید در خان یا ساختمان خود سیستم فن‌کویل را راه اندازی کنید. با نصب فن‌کویل می‌توانید به‌ صورت هم‌زمان در فصول گرما و یا سرد سال از آن استفاده نمایید.

فن‌کویل‌ها می‌توانند بنابر نیاز شما در فصول مختلف هوای گرم و یا سرد مطبوع را تولید و توزیع نمایند. این سیستم تولید و تهویه هوا همانند هر وسیله دیگری در خانه و یا ساختمان شما به تعمیر و سرویس در زمان مناسب نیازمند است. امروزه در تمامی ادارات، ساختمان‌های عمومی، مجتمع‌ها و ساختمان‌های مسکونی و تجاری فن کویل‌ها با وجود دارند.

به ‌همین دلیل شما باید با زمان مناسب تعمیر و سرویس فن‌کویل و انواع خرابی‌ها و علل آن آشنا شوید. عدم آشنایی با چنین مواردی می‌تواند به یکی از دغدغه‌های دارندگان فن‌کویل تبدیل شود. ازاین‌رو در این قسمت ابتدا با انواع فن کویل، سپس مشکلات رایج و راه‌حل‌های موجود برای رفع آن آشنا خواهیدشد.

انواع فن کویل

انواع فن کویل

فن کویل‌ها بسته به شرایط و محل نصب دارای انواع مختلفی هستند. از جمله فن کویل‌ها در انواع سقفی، دیواری، زمینی، به ‌صورت توکار و روکار و … تولید، قابل نصب و اجرا هستند.

  • در فن کویل‌های سقفی ۲ مدل فن کویل‌های سقفی توکار و روکار وجود دارند.
  • در ساختمان‌ها اغلب از سقفی توکار استفاده می‌شود. این فن‌کویل‌ها همان‌طوری‌که از نام آن پیداست به‌ صورت توکار نصب خواهند شد. همچنین فضای بسیاری را نیز اشغال نخواهند کرد. ازاین‌رو از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.
  • در مقابل فن‌کویل‌های سقفی توکار، سقفی روکار وجود دارند. این فن‌کویل‌ها نیز همانند اسمشان روی سقف قرار خواهند گرفت. این نوع نیازمند فضای خاصی برای نصب و راه‌اندازی است. در این مدل فن‌کویل‌ها علاوه‌بر اشغال فضای زیاد، دسترسی به آن‌ها نیز مقداری دشوار خواهد بود.
  • فن کویل‌های دیواری نیز یکی دیگر از انواع فن‌کویل‌ها هستند. این نوع روی دیوار همانند کولرهای اسپلیت نصب خواهند شد. ناگفته نماند کارایی آن‌ها با کولرهای عادی متفاوت است.
  • فن‌کویل‌های زمینی نیز روی زمین نصب و اجرا خواهند شد. همچنین همانند فن کویل‌های سقفی روکار نیازمند فضای بسیاری برای راه‌اندازی هستند.
  • فن‌کویل‌های کاستی نیز مانند سقفی توکار نصب می‌شوند و بسیار محبوب هستند. چراکه به فضای بسیاری نیاز نخواهند داشت.
آشنایی با اجزای اصلی فن‌کویل‌ها

آشنایی با اجزای اصلی فن‌کویل‌ها

قبل‌از آشنایی با عیوب و همچنین مشکلات رایج در فن کویل‌ها؛ لازم است جهت تعمیر و سرویس فن‌کویل به ‌صورت صحیح با اجزای اصلی آن آشنا شوید. آشنایی شما با اجزای اصلی این سیستم سبب می‌گردد تا به ‌راحتی مشکل ایجاد شده را پیدا کنید. در نهایت سبب رفع آن شوید. فن‌کویل‌ها از ۷ اجزای اصلی تشکیل شده‌اند که عبارت‌اند از:

کویل

کویل یکی از اجزای اصلی فن کویل است که از مس ساخته‌شده است. آب سرد یا گرم تولید شده توسط دستگاه وارد لوله‌های مسی کویل خواهد شد. با تبادل هوا در این قسمت هوای گرم و سرد تولید خواهد شد.

بلوور

بلوور همان سیستم فن دستگاه است. بلوور در به جریان درآوردن هوا و انتقال آن به درون سیستم کانال کشی نقش دارد.

فیلتر هوا

فیلتر هوا نیز همان‌طور که از نام آن پیداست؛ جهت فیلتر و تصفیه کردن هوا از اجرام خارجی استفاده می‌شود.

الکتروموتور

الکتروموتور نیز سبب به راه انداختن بلوور و یا همان فن دستگاه می‌گردد. الکتروموتورها دارای انواع مختلفی هستند. در کل ۳ نوع الکتروموتور در سیستم فن‌کویل وجود دارد.

شیر هوا گیری

جهت هواگیری دستگاه

ترموستات

ترموستات نیز قطعه‌ای است که جهت تنظیم درجه حرارت درون فن‌کویل تعبیه شده است. ترموستات به‌ صورت اتوماتیک اندازه‌گیری درجه حرارت و همچنین تنظیم دمای محیط را بر عهده دارد.

کلید سلکتور

سرعت موتور فن‌کویل قابل‌تغییر است. شما می‌توانید با استفاده از این کلید تعبیه شده در ۳ دور تند, کند و متوسط سرعت هوا را کنترل کنید.

مشکلات رایج در فن‌کویل

مشکلات رایج در فن‌کویل

همان‌طور که می‌دانید فن‌کویل‌ها دستگاه‌های تهویه و هواساز بسیار پرطرف‌دار و محبوبی هستند. به همین دلیل رسیدگی به آن‌ها دارای اهمیت بسیاری است. تعمیر و سرویس فن‌کویل در زمان مناسب سبب می‌گردد کارایی و بازدهی این دستگاه همچنان حفظ گردد. ازجمله رایج ترین مشکلاتی که ممکن است برای فن کویل شما نیز رخ دهد در ادامه بررسی خواهیم کرد.

ایجاد سروصدای بالا

ایجاد سروصدا و نویز بالا درواقع نشان‌دهنده بروز یک مشکل جدی درون سیستم فن کویل است. به‌ طور معمول فن‌کویل‌ها دارای عملکردی بدون سروصدا هستند. به ‌همین دلیل در صورت ایجاد نویز و سروصدا در فن‌کویل باید به فکر تعمیر و سرویس آن باشید. ازاین‌رو زمان شنیدن و مواجه شدن با چنین مشکلی در فن کویل خود باید سریع اقدام به تعمیر و سرویس فن‌کویل نمایید. یادآور می‌شویم که جهت تعمیر و سرویس فن‌کویل از افراد متخصص و یک تعمیرکار با تجربه کمک بگیرید.

مشکلات سردسازی

در سیستم فن‌کویل جهت ایجاد هوای خنک آب با دمای مشخص و خنکی توسط چیلرها ایجاد می‌شود. پس از آن به درون سیستم فن‌کویل منتقل می‌شود. زمانی‌که شما دمای آب را کم‌تر و یا بیشتر از حد معمول حس کنید. یا این‌که حجم آب مناسب دستگاه نباشد. درنتیجه بازدهی فن‌کویل کاهش خواهد یافت.

درنهایت انتقال سرما با مشکل روبرو خواهد شد. در چنین حالتی نیز بهتر است شما با یک متخصص تماس بگیرید تا علت مشکل ایجاد شده را پیدا و سبب حل آن گردد.

کم و یا زیاد بودن جریان هوا

کم و یا زیاد بودن جریان هوا

تنظیم سرعت جریان هوا توسط فن‌های درون طرح فن کویل تنظیم و کنترل خواهد شد. ناگفته نماند که هر کدام از این فن‌ها دارای ظرفیت مقاومتی مشخصی در مقابل جریان و سرعت هوا هستند. به‌ همین دلیل در صورت بیشتر بودن هوای ورودی از حد معمول عملکرد فن دچار اختلال خواهد شد.

درنتیجه به‌مرور باعث بروز مشکلاتی جدی‌تری نیز خواهد شد. به‌ همین دلیل شما با روشن کردن فن‌کویل؛ دستگاه دیگر نمی‌تواند فضای شما را سرد و یا گرم کند. در چنین حالتی نیز شما باید سریعاً با یک متخصص یا تعمیرکار باتجربه تماس گرفته تا مشکل ایجادشده را برطرف نماید.

روشن نشدن فن کویل

گاهی اوقات شما با مشکل روشن نشدن فن‌کویل خود مواجه خواهید شد. در چنین حالتی شما باید تمامی قسمت‌های مربوط را به ترتیب زیر بررسی نمایید.

  • در مرحله اول شما باید ترموستات دستگاه را بررسی کنید. ترموستات باید در وضعیت خنک قرارگرفته باشد. در غیر این صورت آن را تغییر و در حالت خنک تنظیم نمایید.
  • در مرحله بعدی توجه به انرژی باتری دستگاه است. با بررسی میزان انرژی باتری دستگاه در صورت روشن بودن هشدار باتری, باید باتری مورد نظر را تعویض کنید.
  • پس‌از آن باید وضعیت آب فن‌کویل را مورد بررسی قرار دهید. در این حالت ممکن است که سیستم فن‌کویل یخ‌زده باشد. در چنین وضعیتی باید ترموستات را برای چند ساعت به‌ طور کامل خاموش کنید.
  • سپس سیستم برق فن‌کویل را بررسی کنید. در چنین حالتی لازم است که مدار را به‌ طور کامل خاموش و روشن کنید.
  • اگر با این کار فن‌کویل بازهم روشن نشد. شما ترموستات را به حالت اولیه بازگردانید. به زبانی ساده‌تر ترموستات را ریست کنید.
  • یکی دیگر از عللی که می‌تواند سبب روشن نشدن فن‌کویل شود، کثیف بودن فیلتر هوای فن‌کویل است. دراین‌صورت نیز شما باید فیلتر را خارج نموده و آن را بشویید. پس‌از خشک کردن دوباره درون دستگاه قرار دهید.
  • درنهایت با بررسی تمامی این موارد به خطوط مسی یا همان سیستم کویل توجه کنید. اگر دمای این خطوط بالا باشد به احتمال زیاد کندانسور دستگاه خراب شده‌است. در این حالت باید نسبت‌به تعویض آن اقدام نمایید.

تمامی این موارد ذکرشده می‌توانند سبب روشن نشدن فن‌کویل شما شوند. با بررسی مرحله به مرحله می‌توانید علت روشن نشدن دستگاه خود را بیابید. از طرفی در صورت نداشتن تجربه و تخصص کافی در این زمینه از متخصصین مجرب کمک بگیرید.

خراب شدن ترموستات فن کویل

خراب شدن ترموستات فن کویل

یکی دیگر از مواردی که نیاز به تعمیر و سرویس فن‌کویل دارد، ترموستات سیستم تهویه شماست. درصورتی‌که ترموستات به‌درستی کار نکند درنتیجه دما به‌درستی تنظیم نخواهد شد. درنهایت عملکرد فن کویل به‌ صورت کامل مختل می‌شود. شما باید در ابتدای فصول گرم و یا سرد سال عملکرد ترموستات را بسنجید.

در صورت داشتن ترموستات‌های دیجیتالی باید وضعیت آن را بررسی کنید که در حالت خاموش قرار نگرفته باشد. در برخی موارد نیز ممکن است ترموستات دستگاه بطور کامل قفل شده باشد. در این حالت باید سیستم ترموستات بطور کامل باز و تعمیر شود. این مورد یک تعمیر تخصصی و نیازمند به نیروهای باتجربه است.

مزایای تعمیر و سرویس فن‌کویل به‌موقع

مزایای تعمیر و سرویس فن‌کویل به‌موقع

همان‌طور‌که اشاره شد فن‌کویل‌ها نیز همانند تمامی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در خانه شما نیازمند تعمیر و سرویس دوره‌ای هستند. شما باید فن‌کویل خود را در دوره‌های مشخصی مورد بررسی قرار دهید. در صورت بررسی دوره‌ای و منظم شما به‌موقع از عیوب ایجاد شده درون دستگاه آگاه خواهید شد. درنتیجه از بروز مواردی که در بالا ذکر شد جلوگیری خواهید کرد.

به‌خاطر داشته باشید که فن‌کویل‌ها دارای قطعات ریز و درشت بسیاری هستند. در صورت اختلال و بروز در هرکدام از قسمت‌های آن در صورت عدم تعمیر و سرویس  به‌موقع می‌تواند قسمت‌های دیگر را نیز درگیر کند. یااینکه آسیب‌های جدی‌تری را به سیستم تهویه شما وارد نماید. دراین‌صورت در این حالت شما باید هزینه‌های بسیاری را جهت تعمیر و سرویس فن کویل خود بپردازید.

در صورت تعمیر و سرویس فن کویل به‌موقع دستگاه شما دارای بازده بیشتری خواهد شد. از جمله مزایای این تعمیر و سرویس به‌موقع عبارت‌اند از:

  • افزایش طول عمر دستگاه فن‌کویل شما
  • تنظیم دقیق خروجی فن‌کویل
  • پاک شدن فیلترهای دستگاه از هر گونه گرد و غبار. درنتیجه تولید هوایی سالم در محیط موردنظر
  • با تعمیر و سرویس سبب کاهش مصرف انرژی دستگاه می‌شوید. درنتیجه سبب پایین آمدن هزینه‌های مصرفی مانند مصرفی برق خواهید شد.
  • جلوگیری از پرداخت هزینه‌های سنگین تعمیرات جدی با سرویس به‌موقع
قیمت تعمیر و سرویس فن کویل

قیمت تعمیر و سرویس فن کویل

همان‌طور‌که متوجه شدید فن کویل‌ها دارای انواع مختلفی هستند. در مقابل ممکن است عیوب ایجاد شده در هر دستکاهی متفاوت باشد. ازاین‌رو قیمت تعمیر و سرویس فن‌کویل‌ها بستگی به اختلال و خرابی ایجاد شده در آن است. به این معنا که نمی‌توان قیمت مشخصی را برای تعمیر و سرویس فن کویل در نظر گرفت.

یکی از اولین فاکتورها در هزینه تعمیر و سرویس فن کویل‌ها نوع خرابی و خلل ایجاد شده است. از طرفی نحوه سرویس، تعویض و تعمیر فن‌کویل‌های زمینی با سقفی بسیار متفاوت است. هر کدام از آن‌ها دارای دستمزدهای متفاوتی هستند. شما باید برای تعمیر و سرویس فن کویل خود افرادی باتجربه و زبده را در این زمینه استخدام نمایید. استخدام افراد باتجربه سبب کاهش هزینه‌های تعمیر نیز خواهد شد.

ازجمله مهم‌ترین عوامل و خدمات تأثیرگذار در قیمت سرویس و تعمیر فن‌کویل عبارت‌اند از:

  • نوع و مدل فن‌کویل شما. برای مثال فن‌کویل‌های سقفی به دلیل قرار گرفتن درون سقف دسترسی به آن‌ها بسیار دشوارتر است. درنتیجه هزینه‌ی بیشتری خواهد داشت.
  • شستشوی فن‌کویل
  • اسید شویی
  • هواگیری
  • تعویض اتصالات
  • تعویض شیلنگ‌های فرسوده
  • شستشوی بادبزن‌ها
  • شستشوی درون مدار کویل
  • جداسازی کویل از بدنه
  • سرویس‌های دوره‌ای برای چک کردن قسمت‌های مختلف فن‌کویل
  • سرویس الکتروموتور
  • روغن‌کاری الکتروموتور یا بلبرینگ
  • اجرت تعمیرکار و سرویس‌کار فن‌کویل
  • تعداد قطعات مورد نیاز برای تعمیر و یا تعویض
  • رفع اشکال در لوله‌کشی آن
سایت تهویه صدرا

درنهایت

به‌طور قطع خرابی و خلل در عملکرد فن کویل چه در فصول سرما و چه گرما می‌تواند بسیار عذاب‌آور باشد. شاید تا به امروز یکی از دغدغه‌های تعمیر فن‌کویل عدم آشنایی با نوع خرابی‌های آن بوده است. اما با مطالعه این مطلب متوجه شدید که دیگر با تعمیر و سرویس فن‌کویل در دوره‌های مشخص نگرانی بابت آن نخواهید داشت.

اگر سرویس فن کویل خود را به‌موقع انجام دهید دیگر چنین پیش‌آمدهایی رخ نخواهد داد. همچنین شما مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف نخواهید بود. فن‌کویل‌ها امروزه یکی از سیستم‌های برتر و تهویه مطبوع هستند. آن‌ها همچنین از طرف‌داران بسیاری برخوردار هستند.

به ‌همین دلیل شما می‌توانید با تعمیر و سرویس فن‌کویل به‌موقع و سپردن آن به افراد زبده همواره از هوایی تازه و دمایی مناسب بهره ببرید. در این مطلب نیز تلاش نمودیم تا شما را با اهمیت تعمیر و سرویس فن کویل‌ به‌ موقع آشنا کنیم. همچنین شما را با اختلالات رایج و علل خرابی فن‌کویل‌ها آشنا نمودیم. امیدواریم که این مطلب سایت تهویه صدرا برای شما مفید بوده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *