امروزه با وجود انواع مختلفی از مخازن و تانکر آب دیگر قطعی آب در 24 ساعت روزانه معنایی نخواهد داشت. شاید برای همه شما پیش آمده باشد با حس ناخوشایند قطعی آب روبرو شده باشید. با قطع شدن آب به معنای واقعی تمامی فعالیت‌های روزانه نیز متوقف خواهد شد.  مگر اینکه ذخیره‌ای از آب مرود نیاز برای خود داشته باشید.

شاید شما نیز با شنیدن کلمه مخزن آب و یا تانکر آب به یاد تانکرهای فلزی قدیمی بیفتید. تانکر آب و یا مخزن آب می‌تواند ذخیره‌ای همیشه در دسترس در محل زندگی شما برای شرایط به‌خصوص باشد. امروزه تانکر آب با نام‌های مختلفی همچون مخزن آب و یا منبع آب نیز شناخته‌شده است.

این منابع ذخیره‎ای دارای تنوع بسیار بالایی در بازرا هستند. چنین تنوعی می‌تواند به تمامی نیازهای عمومی و تخصصی شما در ذخیره و مصرف آب پاسخ‌گو باشد. اما سؤال اینجاست که هرکدام از این تانکرها و مخازن آب برای چه کاربردهایی تولید شده‌اند؟ همچنین هرکدام از آن‌ها دارای چه ویژگی‌ها و مزایایی هستند؟ به ‌همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم شما را با انواع تانکر آب و کاربردهای آن آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

تعریفی ساده از تانکر آب

تعریفی ساده از تانکر آب

همان‌طور که اشاره شد تانکر و مخازن آب فقط خلاصه به تانکرهای فلزی قدیمی نخواهد بود. در گذشته‌ای نه چندان دور از این تانکرهای فلزی برای انتقال آب به نقاط مختلف استفاده می‌کردند. درواقع امروزه تانکرهای آب دارای جنس، اندازه و مدل‌های بسیار متفاوتی هستند.

در تعریفی ساده؛ تانکر آب و یا مخزن آب به وسیله‌ای گفته می‌شود که با استفاده از آن می‌توان مقادیر مشخصی آب را برای مدتی مشخص نگه‌داری و ذخیره نمود. همچنین استفاده از این تانکرها محدود به مکان یا صنعت خاصی نخواهد بود. بلکه تنوع بالا در جنس و نوع آن سبب گردیده شما در هر مکان و شرایطی از آت‌ها استفاده نمایید.

انواع تانکر آب

انواع تانکر آب

همان‌طور که در بالاتر خواندید تانکرهای آب دارای کاربردهای متعددی هستند. گسترده بودن دامنه کاربردی تانکرها و مخازن آب به دلیل متنوع بودن ساختاری آن‌هاست. به زبانی ساده‌تر تانکرهای آب را می‌توان از لحاظ جنس، شکل، ابعاد و رنگ دسته‌بندی‌ نمود. این میزان تنوع سبب گردیده تا بتوانند پاسخ‌گوی تمامی نیازهای شما در هر مکانی باشند.

به‌ همین دلیل می‌خواهیم در این قسمت شما را با دسته‌بندی مخازن آب از لحاظ جنس بدنه، طراحی و شکل بدنه و تعداد لایه‌های آن آشنا نماییم.

انواع تانکر آب از لحاظ جنس بدنه

تانکرهای آب از مصالح و متریال‌های گوناگونی ساخته‌شده‌اند. از قدیم‌ایام اغلب از تانکرهای سنگی یا چوبی استفاده می‌کردند. پس از آن با استفاده از ورق‌های فلزی انواع مختلفی از تانکرهای آب گالوانیزه ساخته شد. با پیشرفت علم در این صنعت تا به امروز، انواع مختلفی از تانکرهای استیل و پلی اتیلن نیز ساخته ‌شد.

تانکرهای آب سنگی و چوبی

تانکرهای سنگی و چوبی درواقع اولین نسل از تانکرهای ابتدایی بودند که به دست بشر ساخته شد. در آن زمان با استفاده از ا چوب و سنگ تانکرهای مختلفی را می‌ساختند و جهت ذخیره آب از آن استفاده می‌نمودند.

تانکر آب گالوانیزه

تانکر آب گالوانیزه

تانکرهای فلزی گالوانیزه نیز تا چند دهه قبل یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین تانکرهای آب محسوب می‌شدند. از این تانکرها برای برای ذخیره و انتقال آب استفاده می‌کردند. به دلیل استفاده از ورق‌های گالوانیزه در ساخت این نوع تانکر، از وزن بالایی برخودار هستند. به همین دلیل حمل و نقل و انتقال آن بسیار دشوار است. ازاین‌رو وزن بالای آن‌ها سبب گردید تا جایگزین‌های بهتری برای تانکر آب انتخاب شود.

علاوه‌بر وزن بالای این دسته از تانکرهای فلزی گرم شدن بیش‌ازحد آن در فصول گرم و همچنین زنگ زدن آن سبب گردید تا از آن برای نگه‌داری و انتقال مواد نفتی استفاده شود.

تانکر آب استیل

پس‌از تانکرهای گالوانیزه تانکرهای استیل یا همان استنلس استیل جایگزین ورق‌های گالوانیزه شدند. درواقع این تانکرهای استیل نسخه‌ای بروزتر از تانکرهای گالوانیزه با رفع مشکل‌های قبلی هستند. یکی از تنها ایراداتی که می‌توان برای تانکرهای استیل بیان نمود قیمت بسیار بالای آن‌ها برای مصارف عادی و خانگی است. به همین دلیل می‌تواند مقداری هزینه‌بردار و غیرمنطقی به‌نظر برسد.

معرفی بهترین تانکر برای ذخیره آب

پس‌از تانکرهای استیل تانکرهای پلی اتیلن به بازار آمدند. تانکرهای پلی اتیلن یکی از تانکرهای مقرون‌به‌صرفه و فاقد تمامی معایب تانکرهای گذشته هستند. از این دسته مخازن آب می‌توان برای ذخیره، استفاده و انتقال آب استفاده نمود. درواقع تانکرهای پلی اتیلنی امروزه یکی از محبوب‌ترین مخازن آب محسوب می‌شود. چراکه این تانکرها دارای استانداردها و گواهی‌نامه‌های بهداشتی هستند. همچنین می‌توان از آن‌ها با خیالی راحت جهت ذخیره و مصرف آب استفاده نمود.

مزایای تانکرهای آب پلی اتیلن

مزایای تانکرهای آب پلی اتیلن

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد این تانکرها به دلیل مزایای بسیار، امروزه یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین مخازن آب محسوب می‌شوند. از جمله مهم‌ترین مزایای بهره‌مندی از این نوع تانکرها عبارت‌اند از:

وزن سبک

وزن کم تانکرهای پلی اتیلنی به نسبت تمامی انواع تانکرهای قدیمی یکی از مهم‌ترین مزایای آن‌ها محسوب می‌شود. نسبت وزن به حجم آن‌ها به نسبت تانکرهای دیگر، بسیار کمتر و سبک است. در مقابل وزن کم از مقاومت بالایی نیز برخوردار هستند. به‌ همین دلیل مورد توجه بسیاری از خریداران قرار گرفته است. همچنین وزن سبک تانکر آب پلی‌اتیلنی سبب گردیده تا حمل‌ونقل و انتقال آن‌ها بسیار آسان شود.

نصبی سریع و آسان

نصبی سریع و آسان

نصب سریع تانکرهای پلی اتیلنی یکی دیگر از مزایای آن‌ها محسوب می‌شود. این دسته از تانکرها معمولاً در کارخانه‌ها به‌ صورت خام روانه بازار می‌شوند. در اغلب فروشگاه‌ها نیز فروشنده‌ها اتصالات آن‌ها را نصب خواهند کرد. درنهایت تنها وصل کردن لوله‌های خروجی و ورودی تانکر برای خریداران خواهد ماند.

طول عمر بالا

ماندگاری و طول عمر بالای این تانکرها نیز یکی دیگر از مزایای تانکرهای پلی اتیلنی محسوب می‌شود. استفاده از پلی اتیلن در ترکیب ساختاری آن سبب گردیده تا این تانکرها دچار زنگ خوردگی و فرسودگی نشوند. ازاین‌رو تا سالیان سال می‌توان جهت ذخیره آب از آن‌ها استفاده نمایید.

مقرون به‌صرفه

مخزن‌های فلزی به نسبت چنین تانکرهایی بسیار گران قیمت هستند. همچنین در تانکرهای فلزی، وجود موادی مانند سرب و قلع با وارد شدن به درون آب می‌توانند سلامت شما را به خطر بیندازند. در مقابل مخزن‌های بتنی نیز بدلیل ورود آسان حشرات به درون آن‌ها از سلامت کاملی برخوردار نخواهند بود. اما در مقابل کیفیت تانکرهای پلی اتیلنی ازنظر سلامت و بهداشت دارای بالاترین میزان استاندارد هستند.

انواع تانکرهای پلی اتیلین از نظر شکل ظاهری

انواع تانکرهای پلی اتیلین از نظر شکل ظاهری

همان‌طور که اشاره شد تانکرها علاوه‌بر جنس بدنه گوناگون، دارای اشکال مختلفی هستند. تنوع در اشکال و ظاهر این تانکرها سبب گردید تا از آن‌ها در هر مکانی و هر شرایطی به‌راحتی استفاده شود. در ادامه با رایج‌ترین اشکال‌ تانکرهای آب اتیلنی آشنا خواهید شد.

مخزن آب افقی و خوابیده

مخزن‌های افقی یا خوابیده همان‌طور‌که از نام آن‌ها پیداست مخزن‌هایی هستند که به‌ صورت استوانه‌ای به شکلی خوابیده طراحی و ساخته شده‌اند. این نوع مخزن‌ها دارای پایه‌هایی از جنس خود مخزن هستند. همچنین به‌ راحتی در مکان‌هایی که دارای ارتفاع‌های بسیار کمی هستند می‌توان از آن‌ها استفاده نمود. این تانکرها به دلیل ارتفاع کمی که دارند در بسیاری از فضاها به‌ویژه انبارها، پشت‌بام‌، زیر راه‌پله‌ها و مکان‌های کم‌ارتفاع نیز قابل‌استفاده هستند. مخزن آب پلی اتیلنی خوابیده دارای حجم‌های ۷۰ الی ده‌هزار لیتری هستند که به‌ صورت تک لایه و ۳ لایه نیز ساخته شده‌اند.

مخزن آب عمودی

مخزن آب عمودی

مخزن آب عمودی یا ایستاده به ‌صورت استوانه‌ای طراحی‌شده‌اند که به‌ صورت ایستاده قابل نصب هستند. این مخازن برخلاف مخازن افقی فاقد پایه‌های پلی اتیلنی هستند.

مخازن آب استوانه‌ای در مکان‌هایی که دارای محدودیت ارتفاعی نیستن می‌توانند یکی از به صرفه‌ترین و آسان‌ترین تانکرهای آب محسوب شوند. از جمله مزایای بهره‌مندی و استفاده از مخازن آب عمودی یا ایستاده عبارت‌اند از:

  • برخورداری از نشان استاندارد ملی
  • تولید شده به ‌صورت یکپارچه
  • دارای قابلیت حمل‌ونقل آسان
  • نصب سریع و آسان
  • دارای مخازن ۳ لایه و ۱ لایه
  • دارای خاصیت ضد جلبکی
  • مقاوم درمقابل اسیدها.
مخازن آب مکعبی افقی

مخازن آب مکعبی افقی

یکی دیگر از انواع مخزن آب پلی اتیلنی مخزن هایی هستند که به شکل مکعبی افقی به ‌صورت خوابیده طراحی و ساخته شده‌اند.

این نوع تانکرهای آب نیز همانند تانکرهای افق استوانه‌ای خوابیده هستند. اما با این تفاوت که شکل ظاهری آن‌ها به ‌صورت مکعب است. از این دسته تانکرها نیز برای مکان‌هایی که دارای سقف‌هایی کوتاه مانند انبارها، پارکینگ‌ها، زیر راه پله‌ها و حتی مکان‌هایی که دارای درب‌های باریک هستند بسیار مناسب و کاربردی هستند. این تانکرهای مکعبی در حجم‌های ۲۰۰ الی دوهزار لیتری طراحی و تولید شده‌اند.

مخزن آب ایستاده یا مخزن‌های کتابی

این دسته از مخزن‌های ایستاده نیز به شکل مکعبی به شکل کتابی و ایستاده طراحی شده‌اند. همچنین فاقد پایه‌های پلی اتیلنی هستند. مخازن کتابی به‌ راحتی از عرض درب‎های باریک و راهروها نیز قابل عبور هستند. این دسته از مخازن آب به دلیل استفاده از مواد خاصی در متریال اولیه آن‌ها دارای قیمت نهایی بیشتری به نسبت سایر مخزن‌های پلی اتیلنی هستند.

مخزن آب زیر پله‌ای

مخزن آب زیر پله‌ای

مخزن آب زیرپله‌ای نی همان‌طور که از نام آن پیداست به شکل و اندازه فضاهای خالی زیر راه پله‌ها طراحی و ساخته شده‌اند. ازاین‌رو می‌توانید از آن‌ها به نسبت سایز و حجم متفاوت در زیر راه‌پله‌ها به‌ راحتی استفاده نمایید. ازآن‌جاکه زیر راه‌پله‌ها می‌توانند فضایی غیرمفید باشند با قرارگیری مخازن آب زیرپله‌ای می‌توانند به فضایی مفید تبدیل شوند.

مخازن زیرپله ای نیز در حجم‌های مختلف ۵۰۰ الی ۱۵۰۰ لیتری طراحی و تولید می‌شوند. این مخازن و تانکر آب به دلیل ساختار و شکل خاصی که دارند باید قبل‌از خرید حتماً به اندازه و حجم آن متناسب با حجم زیر راه‌پله خود توجه نمایید. همچنین جهت نصب و خرید این دسته از تانکر آب باید مسیر انتقال مخزن به محل نصب، همچنین عرض راهروها، ارتفاع زیر راه پله و همچنین صاف بودن زیر مخزن در زیر راه‌پله توجه نمایید.

وان ذخیره آب

وان ذخیره آب

یکی دیگر از انواع مخزن آب وان‌های ذخیره آب هستند. این دسته از مخازن آب به شکل وان هایی جهت قرار گرفتن در فضاهای باز و ذخیره‌سازی موقتی استفاده می‌شوند. این دسته از وان‌های پلاستیکی به‌ عنوان مخزن آب، به شکل مکعبی افقی اما با این تفاوت که دارای فاقد درپوش هستند طراحی و ساخته شده‌اند. وان‌های مکعبی نیز دارای ظرفیت‌های متفاوتی هستند. همچنین از هزینه کمتری به نسبت تانکرهای آب و یا مخازن مختلف آب برخورداراند.

مخزن آب قیفی

یکی دیگر از انواع اشکال مختلف تانکرهای آب تانکرهایی قیفی شکل هستند. جهت قرارگیری و نصب این دسته از تانکرهای آب به دلیل عدم برخورداری از پایه و کفی‌های صاف باید برای آن‌ها از پایه‌های پلاستیکی و آهنی استفاده نمایید. همچنین یکی از مهم‌ترین مزایای بهره‌مندی از این مخازن قیفی تخلیه صددرصدی مواد ذخیره و آب ذخیره درون آن است. از جمله موارد استفاده و کاربردهای مخزن آب قیفی شکل عبارتند از:

  • استفاده در صنایع غذایی و دارو
  • استفاده در مراکز پرورش ماهی
  • ذخیره آب
انواع تانکر آب پلی‌اتیلنی از لحاظ تعداد لایه‌ها

انواع تانکر آب پلی‌اتیلنی از لحاظ تعداد لایه‌ها

تانکرهای پلی اتیلنی علاوه‌بر تنوع در جنس و طرح ظاهری دارای تعداد لایه‌های مختلفی هستند. علاوه‌بر آن تعداد لایه‌ها می‌تواند به ‌طور مستقیم در میزان مقاومت و سن مفید تانکر مورد نظر نیز تأثیرگذار باشد. تانکرهای پلی اتیلنی به‌ صورت تانکرهای تک لایه، دولایه، سه‌لایه و ۴ لایه و ۵ لایه ساخته می‌شوند.

مخزن آب تک لایه

ساختار آن‌ها به‌گونه‌ای است که مانع از نفوذ نور خورشید و یا لامپ چراغ به درون آب خواهد شد. به ‌همین دلیل امکان رشد جلبک‌ها و باکتری‌ها درون این دسته از مخزن‌های تک لایه وجود نخواهد شد. ازاین‌رو به‌ راحتی می‌توان از این دست منابع تک لایه برای ذخیره آب و مصارف خانگی استفاده نمود. اما استفاده از آن‌ها برای مشتقات نفتی و یا شیمیایی مناسب نخواهد بود.

مخزن آب دولایه

این مخازن اغلب به‌ صورت دولایه فوم دار نیز ساخته می‌شوند. مخصوص آب‌هایی با دمای بالاتر هستند. به ‌همین خاطر از این‌دست تانکرهای آب در شوفاژخانه ها برای نگه‌داری آب گرم استفاده می‌شوند.

مخزن آب سه‌لایه

مخزن آب سه‌لایه

یکی دیگر از منابع آب پلی اتیلنی تانکرهای سه‌لایه هستند که یکی از مناسب‌ترین انواع تانکرهای پلی اتیلین محسوب می‌شوند. از این دست تانکرها می‌توان برای مصارف عمومی، آب آشامیدنی در آپارتمان‌های مسکونی و حتی برای مصارف کشاورزی و باغبانی نیز استفاده نمود.

در این دسته از تانکرهای پلی اتیلنی به دلیل عدم امکان رشد باکتری‌ها و جلبک‌ها و حتی عدم ورود اشعه‌های مختلف نور خورشید می‌توان از آن‌ها برای مصارف بهداشتی نیز اشاره استفاده نمود. تانکرهای ۳ لایه یکی از بهداشتی‌ترین تانکرهای پلی‌اتیلنی محسوب می‌شوند.

این نوع مخازن آب دارای لایه بیرونی آنتی یو وی، لایه میانی آن‌ها از ۱ لایه مشکی رنگ جهت جلوگیری از ورود نور به داخل تشکیل شده‌است. لایه سوم یا همان لایه داخلی نیز دارای  استاندارد و سیب سلامت است که جهت تماس مستقیم با مواد خوراکی و بهداشتی ساخته‌شده است.

تانکر آب ۴ لایه و ۵ لایه

تانکرهای 4 و 5 لایه مقداری پیچیده‌تر از تانکرهای قبلی هستند و از آن‌ها برای شرایط سخت آب‌وهوایی و مواد حساس استفاده می‌کنند.

قیمت تانکر آب پلی اتیلن

قیمت تانکر آب پلی اتیلن

متأسفانه بسیاری از افراد به دلیل ساختار پلاستیکی بودن این دسته از تانکرها آن‌ها را سیار کم‌ارزش تلقی خواهند کرد. اما درواقع مقرون‌به‌صرفه و ارزان بودن این دسته از تانکرها به نسبت تانکرهای فلزی گالوانیزه و یا استیل از ارزش آن‌ها کم نخواهد کرد. چراکه این دسته از تانکرها به دلیل وجود مواد اولیه پلی اتیلنی با ساختار شیمیایی بسیار متفاوت دارای استحکام، استاندارد و مزایای بسیاری هستند.

ازاین‌رو شما می‌توانید به‌ آسانی از انواع تانکر آب و مخزن آب پلی اتیلن برای مصارف آبیاری، کشاورزی، باغداری، کارخانه‌ها، ذخیره آب برای ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و همچنین برای نگه‌داری مواد شیمیایی، غذایی و دارویی استفاده نمایید.

تانکر آب

درنهایت

با وجود شرایط فعلی و همچنین کمبود آب در برخی از نقاط از کشور و با استفاده از انواع تانکر آب می‌توان با ذخیره آب برای مدت‌های مختلف به‌ راحتی ۲۴ ساعت از ذخایر آب سالم استفاده نمایید.

همان‌طوری که در بالاتر خواندید تانکر آب دارای انواع مختلفی است که تانکرهای پلی اتیلنی ازجمله یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین تانکرهای آب محسوب می‌شوند. به ‌همین خاطر شما نیز می‌توانید بسته به نیاز و مکان خود انواع مختلفی از میان انواع مختلف تانکرهای آب پلی‌اتیلنی را انتخاب نمایید.

در این مطلب نیز تلاش نمودیم شما را با انواع تانکر آب پلی‌اتیلنی، مزایای آن‌ها و دسته‌بندی‌های مختلف آن آشنا نماییم. امیدواریم که از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *