کانال داکت اسپلیت

همان‌طوری‌که می‌دانید سیستم تهویه ساختمان یکی از مهم‌ترین اجزای ساختمان‌های امروزی محسوب می‌شوند. داکت اسپلیت‌ها نیز یکی از سیستم‌های تهویه مطبوع عالی برای هر ساختمانی محسوب می‌شوند که امروزه در ساختمان‌های مختلف مسکونی، تجاری و عمومی بسیار قابل‌توجه هستند. از طرفی کانال داکت اسپلیت یکی از مهم‌ترین اجزای این سیستم تهویه برای نصب و اجرای آن است.

پس‌از انتخاب نوع و برند سیستم تهویه، کانال‌ کشی داکت اسپلیت یکی از موضوعات مهم در خصوص نصب و راه‌اندازی سیستم تهویه ساختمان شما خواهد بود. چراکه نوع کانال و نحوه کانال کشی داکت اسپلیت شما می‌تواند در راندمان این سیستم تهویه و همچنین توزیع هوای تهویه شده به نقاط مختلف ساختمان بسیار تأثیرگذار باشد.

امروزه نیز با توجه به کاربرد فراوان و همچنین محبوبیت بالای اسپلیت‌ها، کانال کشی اسپلیت و همچنین نوع کانال اسپلیت بسیار حائز اهمیت است. این‌که شما از چه نوع کانال‌کشی برای داکت اسپلیت در ساختمان خود اسفاده می‌کنید؟ و یا اینکه چه اصول خاصی را باید برای نصب این سیستم کانال کشی رعایت نمود؟ سؤالاتی است که در ادامه می‌خواهیم به آنها بپردازیم. به‌همین دلیل در ادامه با ما باشید با انتخاب نوع کانال مناسب برای کانال کشی داکت اسپلیت و همچنین شیوه نصب و راه‌اندازی آن در مکان‌ها و ساختمان‌های مختلف آشنا شوید.

کانال کشی داکت اسپلیت

قبل‌از آشنایی با انواع کانال داکت اسپلیت و همچنین اهمیت این موضوع باید با ماهیت آن آشنا شوید. داکت اسپلیت‌ها همانند سیستم‌های ایجادکننده‌ی هوای مطبوع مانند کولرهای آبی هوای مطبوع و تازه را تولید و با استفاده از کانال کشی‌های مختلف به نقاط مختلف ساختمان توزیع و منتقل می‌کنند. ازاین‌رو انتخاب نوع و نحوه اجرای کانال داکت اسپلیت پس‌از انتخاب سیستم اصلی تولیدکننده هوای مطبوع در ساختمان شما بسیار حائز اهمیت است. چراکه کانال کشی صحیح می‌تواند در کیفیت، نحوه و میزان توزیع هوای مطبوع در نقاط مختلف خانه یا ساختمان شما بسیار تأثیرگذار باشد.

سیستم کانال کشی اسپلیت‌ها یکی از مهم‌ترین اجزای این منبع تهویه محسوب می‌شوند. با استفاده از کانال داکت اسپلیت شما می‌توانید هوای سرد و یا گرم تولید شده توسط دستگاه مرکزی را به محیط‌های مورد نظر در خانه خود منتقل کنید. همچنین شما می‌توانید جهت برگشت هوای مصرفی از محیط‌های مختلف ساختمان جهت تصفیه هوا و ایجاد هوایی تازه و مطبوع از کانال داکت اسپلیت دوباره بهره‌مند شوید.

از سیستم‌های اجرایی تأسیساتی در ساختمان‌سازی مدرن

کانال کشی داکت اسپلیت یکی از سیستم‌های اجرایی تأسیساتی در ساختمان‌سازی مدرن محسوب می‌شوند که زمان اجرا و تأیید سیستم تأسیساتی ساختمان به نحوه و کیفیت اجرای آن بسیار توجه خواهد شد.

کانال کشی اسپلیت باید به ‌گونه‌ای طراحی و اجرا شود تا از هدر رفتن کمترین میزان انرژی و هوای مطبوع ایجاد شده جلوگیری کند. همچنین کانال کشی داکت اسپلیت باید با بالاترین بازدهی دما در محیط موردنظر جهت دمایی مطلوب و یکسان طراحی و اجرا شود. ناگفته نماند زمانی چنین هدفی میسر خواهد شد که کانال کشی داکت اسپلیت خود را به مجموعه و یا تکنیسین‌های حرفه‌ای و باتجربه در این زمینه بسپارید.

به ‌خاطر داشته باشید که کانال‌های اسپلیت دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آن‌ها دارای روش‌های اجرایی و نصب متفاوتی هستند. ازاین‌رو انتخاب تکنیسین‌های باتجربه جهت طراحی اجرا و نصب کانال‌های اسپلیت یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها در این زمینه هستند. در ادامه با انواع کانال داکت اسپلیت نیز آشنا خواهید شد.

معرفی انواع کانال داکت اسپلیت

همان‌طور که اشاره شد کانال‌های داکت اسپلیت دارای انواع مختلفی هستند که به ‌طور معمول این کانال‌ها به ‌صورت گالوانیزه، اسپینال، فلکسیبل و پلی‌اورتان موجود و قابل‌اجرا هستند. هر کدام از این کانال‌ها دارای ساختار وماهیت گوناگونی هستند که سبب گردیده از مزایا و معایب خاصی برخوردار باشند. ازاین‌رو شما باید متناسب با شرایط موجود در ساختمان خود، از میان این ۴ نوع کانال رایج برای کانال کشی داکت اسپلیت ساختمان خود انتخاب نمایید. در ادامه به شرح هر کدام از این کانال‌ها خواهیم پرداخت.

کانال داکت اسپلیت گالوانیزه

کانال‌های گالوانیزه یکی از قدیمی‌ترین و درعین‌حال رایج‌ترین کانال‌های تهویه هوا در ساختمان‌های مختلف هستند. این کانال با وجود این‌که یکی از قدیمی‌ترین کانال‌ها از نظر جنس محسوب می‌شوند همچنان در ساختمان سازی مدرن نیز بسیار مورد توجه قرار خواهند گرفت. کانال‌های گالوانیزه در ۲ طرح چهارگوش و دوار طراحی و تولید می‌شوند.

کانال گالوانیزه دارای سهولت در اجرا و همچنین از هزینه پایین اجرا و نصب برخوردار هستند. به ‌همین دلیل توانسته‌اند به‌شدت مورد استقبال صاحبان خانه‌ها و همچنین تکنیسین‌های اجرایی قرار بگیرند. همان‌طور که می‌دانید کانال‌های گالوانیزه از ورق‌های گالوانیزه و فلزی ساخته می‌شوند که عایق‌ مناسبی برای شرایط مختلف نخواهند بود.

ازاین‌رو باید شما پس‌از طراحی و اجرای این کانال‌ها و یا قبل‌از نصب آن از یک عایق مناسب به دور کانال استفاده نمایید. امروزه استفاده از عایق الاستومری به طور معمول یکی از گزینه‌های به صرفه و کاربردی برای این نوع کانال‌کشی اسپلیت محسوب می‌شود. همچنین شما می‌توانید با عایق کردن کانال‌های گالوانیزه از اتلاف انرژی جلوگیری کنید. ازطرفی در کاهش فرسودگی و افزایش بازدهی سیستم تهویه هوای خود بسیار تأثیر گذار باشید.

کانال داکت اسپلیت اسپینال

کانال‌های اسپینال نیز یکی دیگر از انواع کانال‌های داکت اسپلیت محسوب می‌شوند. این نوع کانال‌ها درواقع ورق‌های گالوانیزه‌ای‌ هستند که به شکل مارپیچی درهم‌تنیده و به‌ صورت دوار ساخته‌شده اند. کانال‌های اسپینال با برخورداری از شکل، طراحی زیبا و مدرن، امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. شما می‌توانید از این نوع کانال‌های اسپلیت جهت کانال کشی داکت اسپلیت برای محیط‌های عمومی همچون کافی‌شاپ‌ها، پاساژها، فود کورت، مراکز خرید و حتی منازل مسکونی خود به ‌راحتی استفاده نمایید.

چراکه کانال‌های اسپینال دارای ظاهری بسیار مرتب، شکیل و امروزی هستند. شکل کانال‌های اسپینال به ‌صورت دوار و گردی طراحی‌شده است و ازآن‌جاکه ورودی سیستم‌های هواساز چهارگوش است؛ باید جهت انتقال هوا به محیط‌های مختلف با استفاده از این نوع کانال کشی توسط یک مقطع تبدیل چهارگوش به یک گردی جهت اتصال هوا به کانال استفاده شود.

کانال داکت اسپلیت فلکسیبل

یکی از جذاب‌ترین و متنوع‌ترین کانال‌های داکت اسپلیت، کانال‌های فلکسیبل هستند. این کانال‌ها از وزن بسیار کمی برخوردار هستند که توانسته حمل آن را آسان نماید. همچنین سبک بودن آنها روند نصب و اجرای این سیستم کانال‌کشی را بسیار افزایش خواهد داد. ازاین‌رو بسیاری از کارفرمایان و تکنیسین‌های کانال‌کشی تهویه مطبوع این نوع کانال را برای کانال‌کشی اسپلیت ساختمان انتخاب خواهند کرد.

در واقع کانال‌های فلکسیبل از یک روکش آلومینیومی در قسمت خارجی، یک قسمت آلومینیومی در قسمت داخلی و یک فنر مارپیچی در مابین این ۲ لایه آلومینیومی تشکیل شده‌است. این کانال از انعطاف‌پذیری بسیار بالایی برخوردار است که سرعت اجرای کار را به‌ صورت چشمگیری افزایش خواهد داد.

همچنین شما در محیط‌هایی که قادر به نصب کانال‌های اسپینال و یا گالوانیزه نخواهید بود و یا محیط‌هایی که دارای پیچ‌وخم‌های بسیاری است می‌توانید به ‌راحتی کانال‌های فلکسیبل را جایگزین و نصب نمایید. درصورتی‌که از عایق‌هایی همچون عایق الاستومری برای عایق کردن کانال‌های فلکسیبل استفاده شود طول عمر آن‌ها نیز بسیار افزایش خواهد یافت. از جمله دیگر مزایای این نوع کانال‌ها کمترین انتقال صدا یا افت فشار در محیط‌های مختلف است.

کانال داکت اسپلیت پلی‌اورتان

کانال‌های پلی‌اورتان یکی دیگر از کانال‌های مناسب برای کانال‌کشی اسپلیت در ساختمان‌های مختلف است. این کانال‌ها به کانال‌های از پیش عایق نیز معروف هستند. کانال‌های پیش عایق و یا پلی‌اورتان کانال‌هایی هستند که به ‌صورت ورقه‌ای ساخته می‌شوند. این کانال‌ها از وزن بسیار کمی برخوردار هستند که سبب گردیده سرعت نصب بیشتری به نسبت کانال‌هایی همچون کانال‌های گالوانیزه داشته باشند. همچنین هزینه پایین این نوع کانال به نسبت کانال‌های گالوانیزه یکی دیگر از مزایای آنها محسوب می‌شود.

لایه داخلی کانال‌های پلی‌اورتان توسط یک نوع فوم سرد تزریقی و همچنین یک لایه آلومینیومی به‌ عنوان روکش در لایه خارجی آن پوشانده شده‌است. این لایه‌های عایقی در داخل و خارج ا این صفحات فلزی سبب گردیده تا هدر رفت انرژی و هوای سرمایی و گرمایی ساختمان شما به کمترین میزان خود برسد. یکی از تنها معایب این نوع کانال‌ها پوسته پوسته شدن عایق‌های داخلی و کنده شدن آن به‌مرور زمان استب که می‌تواند بنا بر نوع مواد انتخابی جهت عایق آن نیز این مشکل را برطرف نمود و طول عمر آن را افزایش داد.

نکات قابل‌توجه حین انتخاب و خرید کانال کشی داکت اسپلیت

تا این قسمت از مطلب با انواع کانال داکت اسپلیت به‌ خوبی آشنا شدید. حال باید بدانید که در هنگام نصب و خرید کانال‌های مختلف برای کانال کشی داکت اسپلیت می‌بایست نکات مهمی را رعایت کنید؛ تا بازدهی هوای تهویه شما افزایش و از پرداخت هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید.

از جمله نکاتی که باید در کانال کشی داکت اسپلیت ساختمان خود به آن توجه نمایید عبارت‌اند از:

  • انتخاب و خرید کانال مناسب ازنظر ضخامت، جنس، نوع برند و اندازه برای کانال کشی داکت اسپلیت
  • محاسبه ابعاد کانال داکت اسپلیت نیز یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب کانال کانال‌کشی اسپلیت است. چراکه محاسبه اندازه و ابعاد این کانال‌ها با توجه به محیط موردنظر شما، ابعاد و قطر کانال، میزان پیچیدگی و طول مسیر، بزرگی و کوچکی محیط موردنظر و شرایط جوی می‌تواند بسیار متفاوت باشد.
  • قبل‌از هرچیز شما باید متناسب با ابعاد و نوع اسپلیت خود کانال مناسب و مرتبط را انتخاب و خریداری نمایید. از جمله اولین چیزی که باید به ‌هنگام خرید نوع کانال به آن توجه کنید ظرفیت و حجم سیر کول کردن هوا توسط اسپلیت شما است. از طرفی شما باید میزان اتلاف و هدر رفت انرژی گرمایی و یا سرمایی را به ‌صورت جداگانه در محیط موردنظر متناسب با هر نوع کانالی به دست آورید.

نکات تکمیلی

  • هنگام انتخاب نوع داکت مناسب برای ساختمان خود بسیار توجه کنید چراکه شما باید نیازهای منزل و یا ساختمان خود را به‌ طور کامل بسنجید. به ‌طور معمول در ساختمان‌های مسکونی از داکت‌های فلکسیبل و ورقه‌ای بیشتر استفاده می‌شود. درنهایت ابعاد و اندازه این کانال‌ها نیز متناسب با محیط موردنظر شما طراحی و تعیین خواهد شد.
  • دقت داشته باشید که هنگام نصب کانال‌های اسپلیت نباید مسافت‌های طولانی از کانال‌های صاف و یا کانال‌های خمیده استفاده کنید. چراکه این نوع طراحی می‌تواند در هدر رفتن جریان هوای شما بسیار تأثیرگذار باشد. از طرفی این نوع طراحی می‌تواند فشار بیش‌از حدی را به داکت اسپلیت شما وارد کند.
  • جهت تعویض کانال کشی داکت اسپلیت خود همان کانال کشی که از قبل طراحی و اجرا شده‌است را دوباره انتخاب نمایید. در صورت تعویض آن باید از عایق‌های مناسب و متناسب با محیط موردنظر استفاده کنید.
  • هنگام نصب و اجرای کانال‌های داکت اسپلیت از محکم بودن بست‌ها و اتصالات آن اطمینان حاصل کنید. چراکه درغیر این ‌صورت می‌تواند تا ۲۰ درصد سبب اتلاف جریان هوای شما در محیط موردنظر شود؛ که درنهایت هزینه‌های مصرفی شما را به‌ صورت چشمگیری افزایش خواهد داد.
  • به‌ طور معمول و در دوره‌های مشخصی کانال‌های خود را از نظر عدم نشتی و کنترل فشار هوا بررسی کنید. چراکه با کنترل دائمی کانال‌ها و جریان هوای عبوری شما می‌توانید در موقع مناسب عیوب ایجاد شده در کانال‌ها را شناسایی و برطرف نمایید و از صرف هزینه‌های بسیار جلوگیری کنید.

قیمت کانال داکت اسپلیت

همان‌طور که متوجه شدید کانال‌های اسپلیت دارای انواع مختلفی از نظر ابعاد، نوع، جنس، ضخامت و … هستند. با توجه به نحوه کانال کشی و متریال بکار برده در نوع کانال اجرایی برای ساختمان شما قیمت‌ها کاملاً متغیر خواهد بود. امروز نیز با توجه به نوسانات موجود در بازار شما باید از قیمت‌های روزانه انواع کانال‌های داکت اسپلیت باخبر باشید. از طرفی برای براورد حدودی هزینه کانال کشی داکت اسپلیت شما باید میزان متراژ مورد نیاز کانال برای ساختمان و یا خانه مورد نظر، نوع و جنس کانال مورد انتخابی، نوع عایق، دستمزد تیم اجرایی و … را محاسبه نمایید تا به قیمتی واحد برسید.

تیم تخصصی صدرا با اجرای ۰ تا ۱۰۰ صدها پروژه مختلف کانال کشی داکت اسپلیت با استفاده از انواع کانال‌های مختلف می‌توانند انتخابی بسیار مناسب و مطمئن برای کانال‌کشی تهویه ساختمان شما باشند. همچنین شما می‌توانید با دریافت مشاوره رایگان با این تیم مجرب و زبده از قیمت روزانه و متعارف انواع کانال داکت اسپلیت باخبر شوید.

درنهایت

کانال کشی داکت اسپلیت یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های زیرسازی در اجرای سیستم تهویه اسپلیت شما است. شما با انتخاب کانال موردنظر از میان انواع کانال‌های گالوانیزه، پلی‌اورتان و … می‌توانید مناسب‌ترین کانال را متناسب با محیط موردنظر خود انتخاب و از اتلاف انرژی نیز جلوگیری کنید.

با اجرای اصولی و صحیح کانال‌های تهویه شما می‌توانید دمایی متعادل در تمامی نقاط مختلف ساختمان و یا خانه داشته باشید. ازاین‌رو انتخاب و سپردن اجرای کانال کشی داکت اسپلیت به مجموعه و یا تیمی حرفه‌ای و متخصص مانند صدرا می‌تواند در میزان کیفیت نهایی کار بسیار تأثیرگذار باشد. در این مطلب نیز تلاش نمودیم تا شما را با انواع کانال‌های داکت اسپلیت و نحوه اجرای آن آشنا نماییم. امیدواریم که این مطلب برای شما سودمند بوده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *