دریچه سقفی گالوانیزه یکی از انواع دریچه‌های پرکاربرد سقفی است. امروزه از این دریچه‌ها جهت توزیع هوا در قسمت‌های مختلف یک ساختمان استفاده می‌شود، چراکه به یکی از قسمت‌های ایمنی نیز تبدیل شده ‌است. دریچه‌های سقفی علاوه‌بر کاربرد و مزایای بسیاری که به‌ همراه دارند از نظر ظاهری به ‌عنوان پوشش مناسب نیز استفاده می‌شوند.

دریچه سقفی گالوانیزه دارای اشکال و سایزهای مختلفی است که بنابر نوع آن دارای کاربردهای متفاوتی نیز هستند. در ادامه می‌خواهیم شما را با انواع دریچه سقفی گالوانیزه و کاربردهای آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

کاربرد دریچه سقفی

دریچه سقفی چیست؟

دریچه سقفی، همان‌طور که از نام این نوع دریچه پیداست؛ به دریچه‌هایی گفته می‌شوند که روی سقف قابل نصب هستند. از این دریچه‌ها به منظور انتقال هوا از یک محیط به محیط دیگر و یا هدایت جریان هوا استفاده می‌شوند. دریچه‌های سقفی دارای اشکال مختلفی همانند چهارگوش، تایلی، گرد و… هستند.

زمانی‌که سیستم کانال‌کشی ساختمان موردنظر به شکل افقی در سقف طراحی و اجرا شده باشد دهانه انشعابات کانال‌های نصب‌شده با استفاده از دریچه‌های سقفی پوشانده خواهد شد. حال متناسب با این انشعابات و محیط موردنظر می‌توان از انواع دریچه‌های سقفی چهارگوش، گرد، مشبک و … استفاده کرد. تمامی اشکال ذکرشده انواع مختلفی از دریچه‌های سقفی هستند.

در تقسیم بندی انواع دریچه سقفی علاوه‌بر اشکال مختلف می‌توان آنها را از نطر جنس و متریال به کار رفته در ساخت آن دسته‌بندی کرد. برای مثال دریچه‌های سقفی می‌توانند از جنس آلومینیوم، گالوانیزه، پلاستیکی و… باشند. در این مطلب نیز می‌خواهیم شما را بیشتر با دریچه سقفی گالوانیزه و ویژگی‌های خاص آن آشنا کنیم.

ویژگی و ساختار دریچه سقفی گالوانیزه

دریچه سقفی گالوانیزه یکی از انواع دریچه‌های پرکاربرد سقف است. این دریچه از ماده اولیه فلزی به نام ورق گالوانیزه ساخته‌شده است. این نوع دریچه هوا همانند انواع دریچه‌های هوا دارای ساختارهای متفاوت چهارگوش، گرد، لانه‌زنبوری، تایلی و… است. تنوع در طراحی این دریچه‌ها سبب گردیده تا شما در هر قسمتی به راحتی بتوانید از آنها استفاده نمایید.

همان‌طور که می‌دانید ورق گالوانیزه یکی از انواع ورق‌های فولادی است که دارای ساخت گالوانیزاسیون و مزایای بسیاری است. دریچه‌های سقفی گالوانیزه ساخته‌شده از این ورق فلزی در مقابل رطوبت و اکسیژن دارای مقاومت بسیار بالایی هستند. به‌همین دلیل این دریچه‌ها به دلیل تماس مداوم با بخار آب و رطوبت موجود در هوا دارای طول عمر بسیار زیادی هستند.

انواع-دریچه-گالوانیزه
انواع-دریچه-گالوانیزه

انواع دریچه سقفی گالوانیزه

همان‌طور که در بالا اشاره شد دریچه سقفی گالوانیزه دارای ساختارهای مختلفی است؛ برای مثال:

دریچه سقفی ۴ گوش یا ۴ طرفه یکی از رایج‌ترین انواع دریچه‌های سقفی است. این مدل دریچه به علت ساختار مربعی دارای نصبی آسان و سریع است که محبوبیت آن را دوچندان نموده است. از این نوع دریچه‌های گالوانیزه علاوه‌بر ایجاد تهویه مطبوع به‌منظور تعادل کردن سرمایش و گرمایش محیط استفاده می‌شود. این نوع دریچه‌های سقفی گالوانیزه به‌ راحتی به ‌صورت مستقیم روی سقف با استفاده از پیچ و مهره‌های تعبیه‌شده در اطراف آن نصب خواهند شد.

دریچه‌های سقفی گالوانیزه گرد شکل نیز همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست دارای ساختاری گرد در انواع تخت، برجسته، کروی‌شکل، لبه تخت بازشو و لانه‌زنبوری طراحی شده‌اند. این نوع از دریچه‌ها ظاهری مدرن‌تر و زیباتر به محیط خواهند بخشید.

انواع دریچه سقفی

مزایای استفاده از دریچه سقفی گالوانیزه

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این نوع دریچه‌ها ساخت آن‌ها از ورق‌های گالوانیزه است. چراکه مزایای بسیار این ورق‌ها سبب گردیده که این دریچه‌ها از ویژگی‌های بارزی برخوردار باشند.

استفاده از ورق گالوانیزه برای ساخت این نوع دریچه‌ها سبب می‌گردد که بسیار مقرون‌به‌صرفه باشند. به‌همین دلیل در مقایسه با بسیاری از اجناس بسیار به صرفه و از قیم مناسبی برخوردار هستند.

در ساخت این نوع دریچه‌های سقفی به دلیل استفاده از ورق فولادی گالوانیزه از طول عمر بسیار بالایی نیز برخوردارند. از طرفی ورق‌های گالوانیزه استفاده‌شده در ساخت دریچه‌های سقفی دارای ساختار متالوژی هستند. به این معنا که در مقابل آسیب‌های مکانیکی بسیار مقاوم و از سختی بالایی برخوردار هستند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از دریچه های گالوانیزه ظاهر زیبا و براق آنها است. ورق گالوانیزه دارای ساختاری براق و درخشان است که با گذشت زمان نیز دچار تغییر رنگ نخواهد شد. ازآنجاکه از این نوع دریچه‌ها در سقف و قسمت‌های قابل دید استفاده می‌شود می توانند گزینه‌ای بسیار مناسب محسوب شوند.

دریچه سقفی

کاربرد دریچه سقفی گالوانیزه

همانطور که در بالا نیز اشاره شد از دریچه‌های سقفی جهت تهویه و عبور هوا استفاده خواهد شد. از این نوع دریچه‌ها علاوه‌بر توزیع هوا و تهویه مطبوع در قسمت‌های مختلفی همچون خروجی داکت اسپلیت، فن‌کوئل، کولرهای آبی، هواساز و… استفاده می‌شود.

از دریچه‌های سقفی گالوانیزه می‌توان در زیر سقف در ارتفاع‌های بلند و سالن‌های بزرگ نیز استفاده نمود. از طرفی بنا بر ساختار پره‌های آن می‌تواند در کاربرد دریچه نیز تاثیرگذار باشد. برای مثال در دریچه‌های سقفی یک‌طرفه می‌توان جهت هدایت هوای ورودی از سقف در یک مسیر استفاده نمود.

از دریچه‌های سقفی دو طرفه می‌توان جهت هدایت هوا به جهت‌های خاص به طرف‌های مختلف و از دریچه‌های سقفی ۳ طرفه و ۴ طرفه نیز می‌توان جهت هدایت و تهویه مطبوع هوا به جهات مختلف در یک محیط بهره‌مند شد.

درنهایت

دریچه‌های تنظیم هوا همانند دریچه سقفی گالوانیزه جهت کنترل بهتر هوا و جلوگیری از آشفتگی هوا در ورودی کانال‌های مختلف استفاده می‌شوند. دریچه‌های تنظیم هوا دارای انواع مختلفی هستند که دریچه سقفی گالوانیزه یکی از انواع پرکاربرد این تجهیزات ساختمانی محسوب می‌شود.

دریچه سقفی گالوانیزه نیز برای تهویه هوای مطبوع و کنترل هوای مطبوع در مسیر خروجی و یا ورودی سیستم‌های هواساز، کولر آبی و… در سقف در قسمت‌های مختلف نصب می‌شوند. در این متن تلاش نمودیم تا شما را با دریچه سقفی گالوانیزه و ویژگی‌های بارز آن آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *