ساخت کانال کولر یک کار بسیار مهم است؛ زیرا اگر نصب به طور دقیق انجام شود، کولر شما خنک کنندگی بهینه‌تری را ارائه می‌دهد، اما اگر به درستی انجام نگیرد، اثر خنک کنندگی مطلوب را دریافت نمی کنید و همچنین نصب ضعیف نیز منجر به مشکلات نگهداری مکرر می‌شود. در ادامه درمورد ساخت کانال کولر و نکاتی که باید پیرامون آن بدانید را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

عوامل مهم در ساخت کانال کولر

در هنگام نصب کولر باید چندین فاکتور را در نظر گرفت که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم.

1. استحکام دیوار یا اتاقک برای نگه داشتن کولر

کولر باید روی دیواری نصب شود که به اندازه کافی محکم باشد تا وزن واحد را حفظ کند.

2. فاصله مناسب بین دیوار و کولر

کولر به حداقل 15 سانتی متر فضای باز اطراف بالا و طرفین برای جریان هوای مناسب نیاز دارد.

3. ارتفاع نصب مناسب از زمی

کولر را در ارتفاع مناسب یک فوتی از سطح زمین برای خنک کردن کافی داخل اتاق نصب کنید.

4. مکان صحیح واحد خارجی

برای خنک کردن مناسب، واحدهای داخلی و خارجی، کولر را در مکانی دور از نور مستقیم خورشید و آب نصب کنید.

5. قرارگیری مناسب یونیت خارجی

در ساخت کانال کولر به یاد داشته باشید که این دستگاه باید روی یک سطح صاف و سفت قرار گیرد. این واحد شامل اجزای کلیدی اسپلیت مانند کمپرسور، کندانسور، موتور فن و غیره خواهدبود. اگر دستگاه روی سطح صافی قرار نگیرد، بیش از حد به لرزش در می‌آید که می‌تواند منجر به شکستگی لوله‌ها، نشت مایع خنک‌کننده و آسیب کمپرسور/کندانسور شود. علاوه بر این، واحد ارتعاشی صدای زیادی ایجاد خواهدکرد که می‌تواند برای شما و همسایگانتان ایجاد مزاحم کند.

شما باید به طور منظم کولر خود را چک کنید و یاد بگیرید که چگونه تست‌های ساده کولر  را انجام دهید تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید.

نحوه بررسی و ساخت کانال کولر

برای تست سیستم تهویه مطبوع مرکزی خود، کولر را روشن کنید، یک دماسنج را به مدت پنج دقیقه روی منبع تغذیه قرار دهید، سپس دما را بررسی کنید و آن را با دمای دریچه برگشت مقایسه نمایید. در ادامه این مراحل را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

مرحله 1: کولر را روشن کنید

نحوه تست کارایی کولر: آن را در روزهای گرم امتحان کنید. اولین قدم در تست کولر این است که آن را روشن کرده و در یک روز 80 درجه (یا گرمتر) حداقل 15 دقیقه آن را روشن بگذارید. منطقی است که راندمان را قبل از آمدن گرمای شدید آزمایش نمایید، اما اگر آن را در محیط مناسب آزمایش نکنید، واقعاً بازده خود را نمی‌دانید.

مرحله 2: یک دماسنج را روی رجیستر منبع قرار دهید

به عنوان بخشی از آزمایش کارایی در ساخت کانال کولر، یک دماسنج را روی رجیستر تامین قرار دهید که نزدیک‌ترین نقطه به تجهیزات خنک‌کننده شما است.

مرحله 3: دماسنج را حداقل به مدت پنج دقیقه در جای خود نگه دارید

در ساخت کانال کولر به یاد داشته باشید که قبل از دستکاری دماسنج حداقل پنج دقیقه آن را در جای خود بگذارید.

چگونه بفهمم که ساخت کانال کولر به درستی انجام است؟

اگر دستگاه تهویه مطبوع شما به خوبی کار می‌کند، پس هوایی که خارج می‌شود باید حداقل 15 درجه خنک تر از هوای ورودی باشد. اگر متوجه شدید که دستگاه به اندازه کافی خانه شما را خنک نمی کند، احتمالاً نشتی دارید یا دستگاه می‌تواند از یک فیلتر HVAC تازه استفاده نماید. شما باید به داخل دستگاه نگاهی بیندازید تا متوجه شوید مشکل واقعاً چیست.

ساخت کانال کولر و نحوه بهبود بهره وری

اگر نتایج آزمایش کولر شما نشان می‌دهد که راندمان شما کمتر از حد مجاز است، زمان آن رسیده که سرما را افزایش دهید. در ادامه مراحلی را معرفی کرده ایم که  گام‌های ساده‌ای هستند که می‌توانید برای بهبود کارایی انجام دهید.

درها و پنجره‌ها را ببندید

سیستم تهویه مطبوع شما برای گرم کردن و خنک کردن داخل خانه شما ساخته شده است. وقتی درها و پنجره‌ها باز هستند، واحد تهویه مطبوع شما اضافه کار می‌کند. هوای تازه ای که فکر می‌کنید در حال دریافت آن هستید در واقع وجود ندارد؛ هوای خنک با سرعت زیادی از خانه شما خارج می‌شود و تهویه مطبوع شما نمی تواند با هوای گرم ورودی سازگاری کند.

دریچه‌ها را باز کنید

آن دریچه‌هایی را که وقتی فکر می‌کردید کارآیی شما مشکوک بود پیدا کردید را به خاطر دارید؟ آخرین باری که تمیز شدند کی بود؟ با پیروی از این دستورالعمل‌های ساده گام به گام در مورد نحوه تمیز کردن دریچه‌های هوا در خانه، جریان هوا و کیفیت هوا تا حد زیادی بهبود می‌یابد.

فیلتر هوای کولرگازی خود را عوض کنید

برای بسیاری از صاحبان خانه، این یک کار تکراری است که اغلب تا زمانی که مشکل قابل توجهی در کیفیت هوای خانه شما ایجاد شود، کنار می‌رود. اهمیت تعویض فیلتر هوای HVAC در مورد کیفیت هوا و کارایی کولر را نمی توان نادیده گرفت.

آیا کولر شما در گرمای لحظه کار می‌کند؟

کارایی کولر شما می‌تواند باعث ایجاد انواع نوسانات دمایی در خانه شما شود. نصب اسپلیت در صورت عدم توجه دقیق می‌تواند کار دشواری باشد. یک اسپلیت که ضعیف نصب شده باشد نه تنها راندمان پایینی دارد و انرژی بیشتری مصرف می‌کند، بلکه به چرخه‌های تعمیر و نگهداری مکرر نیز نیاز دارد. در ادامه چند گام مهم برای ساخت کانال کولر و نصب آن را عنوان کرده‌ایم.

1. انتخاب محل نصب مناسب

کولر باید روی دیوار محکمی نصب شود که بتواند به خوبی از پس خنک کردن هوا برآید. یک دیوار مستحکم تضمین می‌کند که هیچ لرزشی به دیوار دستگاه نخواهدشد.

2. انتخاب پوزیشن مناسب

در ساخت کانال کولر فراموش نکنید که برای اطمینان از عملکرد بهینه باید حداقل 30 تا 35 سانتی متر فاصله بین اطراف واحد بیرونی وجود داشته باشد. همچنین از نصب در مکانی با نور مستقیم خورشید یا گرد و غبار خودداری کنید.

3. ثابت کردن براکت‌ها

پس از انتخاب محل نصب مناسب، با ایجاد سوراخ برای براکت‌ها شروع کنید. مطمئن شوید که آنها به صورت افقی تراز هستند و براکت را با کمک بست‌های حمل شده ثابت کنید.

4. اتصال سیم‌ها

درپوش درگاه‌های برق را باز کنید. با توجه به نمودار اتصال واحد AC، کابل برق را به واحد خارجی وصل کرده و لازم است سیم‌ها را همانطور که سازنده پیشنهاد می‌کند وصل کنید تا آسیب نبیند.

چند دستورالعمل مهم برای ساخت کانال کولر

نصب یک کار حیاتی بوده و به همین دلیل است که بهترین کار توسط متخصصانی انجام می‌شود که برای انجام آن آموزش دیده اند. یک تهویه مطبوع که به درستی نصب شده باشد، مقدار مناسبی خنک کنندگی را فراهم می‌کند و دوام را نیز افزایش می‌دهد.

فضای باز برای یونیت بیرونی یک کولر ، تراس، در بالکن‌ها، پشت دیوار کناری و همچنین روی دال است به گونه ای که دسترسی به آن هم برای نصب و هم برای سرویس دهی ایمن و مطمئن باشد. فضای باز به این معنی است که چیزی برای جلوگیری از جریان یا هوا وجود ندارد. این امر آزادی زیادی را برای کمپرسور و کندانسور شما برای عملکرد خوب تضمین می‌کند. همچنین مطمئن شوید که کولر شما مستقیماً در مسیر جریان حرارت قرار نگیرد.

اگر سطح صاف نباشد، لرزش مداوم، به ویژه در ماه‌های تابستان که از کولر تقریباً بدون توقف استفاده می‌شود، می‌تواند منجر به آسیب کمپرسور و کندانسور گردد. کمپرسور و کندانسور آسیب دیده خوب نیست و این امر هزینه‌های سرویس شما را افزایش می‌دهد و در بدترین موارد ممکن است نیاز به تعویض خود واحد داشته باشد.

چرا نصب صحیح مهم است؟

  1. خنک کننده مناسب را تضمین می‌کند
  2. عملکرد کارآمد واحد را تضمین می‌کند
  3. اطمینان حاصل می‌کند که واحد انرژی کمتری مصرف کذده و در نتیجه صورتحساب ماهانه شما را کاهش می‌دهد
  4. هزینه‌های سرویس و نگهداری را کاهش می‌دهد
  5. طول عمر کولر شما را بهبود می‌بخشد

طبق گفته کارشناسان، یک سیستم موثر باید 20 تا 40 تغییر کامل هوا را طی هر ساعت در فضای شما انجام دهد. برای تحقق این امر، موتور کولر باید به اندازه خانه شما رتبه بندی شود، که بر میزان بزرگی واحد و البته پیچیدگی نصب تأثیر می گذارد.

کارآمدترین مکان برای نصب کولر آبی روی پشت بام است و این ارزان ترین گزینه نصب خواهد بود؛ زیرا اتصال آن به سیستم های کانال موجود آسان تر است. برخی از متخصصان نیز تمایل دارند از خنک‌کننده‌های آبی روی زمین استفاده کنند تا احتمال نشتی سقف را کاهش دهد و به صاحبان خانه دسترسی ایمن‌تر و آسان‌تر برای تعمیر و نگهداری بدهد، زیرا این سیستم‌ها به تعمیر و نگهداری منظم اما ساده نیاز دارند.

کولر آبی

کولر آبی هر کجا که باشد نیاز به منبع آب دارد که معمولاً از طریق لوله‌های PVC متصل به لوله‌کشی خانه شما تأمین می‌شود. کولر برای کارکرد خوب باید سطح پایینی داشته باشد، بنابراین توصیه می‌شود ارتفاع آن از سطح را زیاد نکنید.

موقعیت روی پشت بام به طور ایده آل نزدیک به یک راهرو مرکزی است که در آن یک پخش کننده چهار طرفه در گردش هوا بسیار کارآمد خواهدبود، به خصوص برای خانه های قدیمی بدون کانال کولر. اگر کسی به جای دیفیوزر چهار طرفه، چندین خروجی کانال را پیشنهاد می کند، مراقب باشید، زیرا این کار اغلب به طور چشمگیری کارایی این سیستم ها را کاهش می دهد.

کولر برای ورود به خانه از طریق سقف نیاز به کانال دارد که معمولاً شامل کانال کشی 18 در 18 یا 20 در 20 اینچ است. مجرا معمولاً از قسمت بدون مانع از سقف عبور می کند و در حالت ایده‌آل، کانال مستقیماً به خانه شما یا راهروی آن وارد می‌شود. فراتر از دسترسی کانال، کولر باید به منبع برق شما وصل و همچنین لوله کشی گردد. این بدان معنی است که یک جک سقفی، به علاوه یک اتصال لوله کشی به منبع آب سرد و یک خط الکتریکی که به سمت یک کلید می رود، مورد نیاز است.

در نهایت، فرآیندی که یک نصاب حرفه ای برای ساخت کانال کولر طی می کند به شرح زیر است:

  1. تصمیم گیری و آماده سازی محل نصب.
  2. نصب کانال واحد از طریق سقف و در صورت لزوم اتصال به سیستم کانال داخلی.
  3. مونتاژ کردن واحد، اطمینان از تراز بودن آن و نصب آن در محل.
  4. وصل کردن منبع آب و سیم کشی واحد به سیستم برق موجود.

و البته، یک نصاب حرفه‌ای باید سایت را مرتب کند و زمانی که کار به پایان برسد، اطراف کولر تمیز باشد. پس از آن، می توانید از سیستم انرژی خود لذت ببرید که حدود 75 درصد انرژی کمتری نسبت به تهویه مطبوع مصرف می کند.

کولرهای آبی در آب و هوای گرم و خشک برای خنک کردن خانه ها و مشاغل استفاده می شوند. این کولرها چه روی پشت بام و چه از طریق دیوار نصب گردند، برای انتقال هوای خنک از واحد به داخل خانه، به کانال کشی نیاز دارند.

ساده ترین راه ساخت کانال کولر

ساده ترین راه ساخت کانال کولر زمانی است که مجرای خنک کننده به داخل ساختمان متصل می شود. درهای منتهی به اتاق هایی که قرار است خنک شوند را باز کنید و در هر اتاق به مدت چند دقیقه پنجره ای باز نمایید تا هوای اتاق عوض شود. برای افزایش جذب هوای خنک‌تر به اتاق، یک پنکه پنجره‌ای اضافه کنید که به سمت بیرون می‌وزد.

اگر هوای خنک از طریق کانال کشی به اتاق های جداگانه هدایت می شود، از اتصالات “Y” به جای “T” در جایی که مجرای تقسیم می شود استفاده کنید تا جریان هوا توسط گوشه های تیز مانع نشود. از طرف دیگر، اگر فضا تنگ باشد، برخی از تاسیسات خنک‌کننده دارای یک جعبه یا پلنوم در داخل اتاق زیر شیروانی هستند که مجرای متصل به آن به دو یا چند خروجی منتهی می‌شود.

کلام آخر

ما توصیه می‌کنیم که برای ساخت کانال کولر نصب کولر خود از مهندسان حرفه ای استفاده کنید. این متخصصان نصب بدون دردسر را به مشتریان خود ارائه می‌دهد تا تهویه مطبوع شما عملکرد بی عیب و نقصی را برای مدت طولانی تری داشته باشد. در صورت نیاز به استفاده از کانال کولر، می‌توانید از خدمات وب سایت ما استفاده نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *