درواقع کانال کشی ساختمان اصلی‌ترین اجزای سیستم تهویه محسوب می‌شود. به عبارتی ساده‌تر، سیستم‌های تهویه مطبوع در ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی عملاً بدون کانال‌کشی قابل‌اجرا نخواهند بود. کانال‌کشی سبب انتقال، هدایت، کنترل دما و انتقال هوا به نقاط موردنظر خواهد شد. ازاین‌جهت رعایت اصول و استانداردهای لازم جهت اجرای کانال در تأییدیه ساختمان بسیار حائز اهمیت است.

ازاین‌رو امروز پیمانکاران و استادکاران جهت اجرای کانال کشی سیستم تهویه ساختمان به شکلی اصولی، باید از قبل نقشه استاندارد آن را تهیه نمایند. به همین دلیل امروزه در امور ساختمان‌سازی شما باید جهت هوادهی مناسب از کانال‌کشی استاندارد استفاده نمایید. همان‌طوری که می‌دانید کانال‌های موجود برای کانال‌کشی و سیستم تهویه هوا دارای انواع مختلفی است. همچنین هر کدام از این کانال‌ها دارای روش‌های نصب و اجرای متفاوتی هستند. درنتیجه باید توسط افراد حرفه‌ای در این زمینه اجرا شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با اصول و نکات مهم کانال‌کشی ساختمان بیشتر آشنا شوید.

کانال‌کشی ساختمان چیست؟

درواقع کانال‌کشی ساختمان امروزه به قسمت مهمی از معماری ساختمان و حتی معماری داخلی تبدیل شده‌است. کانال کشی ساختمان جهت انتقال و یا هدایت هوا به قسمت‌های خاص و تهویه مطبوع هوا در محیط‌های مختلف ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و … استفاده می‌شود. با استفاده از کانال‌کشی ساختمان شما می‌توانید هوای سرد و یا گرم را در فصول مختلف سال؛ تولیدشده توسط دستگاه هواساز مرکزی به نقاط مختلف و اتاق‌های متفاوت خانه خود هدایت کنید.

همان طور که اشاره شد کانال‌های هوا دارای انواع مختلفی است که برخی از آن‌ها از جنبه‌های تزیینی برخوردار هستند. شما نیز می‌توانی از آن‌ها در محیط‌های داخلی جهت زیبایی محیط استفاده نمایید.

دسته‌بندی کانال‌های تهویه هوا

در دسته‌بندی کانال‌های تهویه هوا در ساختمان‌های مختلف می‌توان با توجه به شکل و جنس کانال‌ها، آن‌ها را تقسیم‌بندی نمود. برای مثال کانال‌ها را می‌توان از نظر جنس به کانال‌های آلومینیومی، کانال‌های گالوانیزه و یا پارچه‌ای دسته بندی نمود.  در دسته دوم نیزکانال‌ها از نظر شکل ظاهری به کانال‌های گرد و یا چهار گوش (مستطیلی و مربعی) تقسیم بندی خواهند شد. تنوع در ظاهر و اشکال کانال‌های هوا سبب گردیده تا شما متناسب با محیط و فضای موردنیاز آنها را انتخاب و نصب نمایید.

علاوه‌بر نوع و ساختار کانال‌های هوا در ساختمان‌ها می‌توان به انواع کانال از نظر مکان نصب نیز اشاره نمود. از جمله انواع کانال‌کشی ازنظر این نوع دسته‌بندی عبارت‌اند از:

  • کانال کشی هوا ساز
  • کانال‌کشی پارکینگ
  • کانال کشی داکت اسپلیت
  • کانال‌کشی کولر آبی
  • کانال‌کشی کولرهای گازی

نکات مهم اجرای کانال کشی ساختمان

یکی از اصول و مواردی که می‌تواند کیفیت نهایی هر پروژه‌ای را تأمین کند، رعایت اصول و استانداردهای لازم در زمینه موردنظر است. کانال کشی ساختمان نیز ازآن‌جاکه به‌ صورت مستقیم با تمامی نقاط مختلف ساختمان در ارتباط است. از طرفی جهت تأمین هوای سرد و گرم محیط در فصول مختلف سال استفاده می‌شود. باید طبق استانداردها و اصول لازم طراحی و اجرا گردد.

در غیر این صورت و رعایت نشدن اصول کافی و موارد غیر استاندارد می‌تواند علاوه‌بر هدر دادن مقدار بسیار زیادی انرژی در به بار آوردن هزینه‌های مصرفی و زیان‌آور برای ساختمان موردنظر بسیار تأثیر گذار باشد.

به ‌همین منظور شما باید جهت اجرا و کانال‌کشی ساختمان مورد نظر خود از افراد باتجربه و حرفه‌ای در این زمینه استفاده نمایید. در صورت نصب اصولی و با رعایت استانداردهای لازم برای کانال کشی ساختمان شما می‌توانید آرامش بیشتری را برای اعضای خانواده و ساختمان موردنظر خود ایجاد نمایید.

ازجمله مهم‌ترین نکته‌ها و اصول در اجرای کانال کشی ساختمان عبارت‌اند از:

  • عایق‌کاری یکی از اصول اولیه کانال‌کشی ساختمان است. باید کانال‌های اجرا شده در هر نقطه از ساختمان توسط عایق مناسب عایق کاری شود.
  • معماری داخلی می‌تواند در نحوه اجرا و طراحی کانال کشی ساختمان تأثیرگذار باشد. ازاین‌رو باید قبل‌از طراحی با معماری و نقشه ساختمان خود آشنا شوید.
  • قبل‌از ساخت و اجرای کانال کشی ساختمان به اندازه‌ی ضخامت و نوع ورق‌ها متناسب با محیط موردنظر توجه کنید.
  • ورق‌های استفاده‌شده و انتخابی برای کانال‌کشی ساختمان موردنظر باید دارای استانداردهای لازم برای محیط شما با توجه به شرایط آب‌وهوایی باشد.
  • در صورت اجرا و استفاده از کانال‌های فرعی باید از تقسیم کننده‌ها و پره‌های راهنمای مناسب استفاده کنید.
  • در کانال کشی ساختمان باید دریچه بازدید نصب گردد.
  • لبه‌های کانال‌ها باید به ‌گونه‌ای طراحی و ساخته شوند که همسو با جریان باد باشند.
  • کانال‌های فرعی باید مجهز به دمپر هوا باشند.
  • در کانال کشی ساختمان دریچه‌های هوا باید در انتهای تمامی مسیرهای هوایی نصب گردند.
  • هنگام طراحی و اجرای کانال کشی ساختمان باید به ‌سرعت جریان باد و افت فشار بسیار توجه گردد.
  • کانال‌ها باید به ‌صورت مهار شده و کنترل شونده طراحی شوند.
نکات تکمیلی
  • کانال‌های دایره‌ای یا گرد شکل هوا را به ‌صورت یکنواخت‌تری در محیط موردنظر پخش خواهند کرد. اما در مقابل کانال‌های مربعی و چهارگوش از نظر معماری دارای اولویت و محبوبیت بیشتری هستند.
  • پس‌از نصب و اجرای هر مرحله از کانال‌های ساختمان، باید آن‌ها را از نظر نشتی هوا بررسی نمایید.
  • در کانال کشی ساختمان باید دمپرها و تقسیم کننده‌‍‌های کانال عاری از هرگونه لبه‌های اضافی باشند.
  • در سیستم کانال‌کشی باید دمپر دود جهت جلوگیری از ورود دود به سیستم تهویه ساختمان نصب گردد.
  • در دهانه‌ها بخصوص در دهانه مکش و رانش کانال‌ها از اتصال‌های برزنتی استفاده نمایید تا از هدر رفت انرژی جلوگیری کنید.
  • لبه‌ی درزهای طولی و عرضی کانال‌ها باید به ‌صورت کامل به‌هم متصل گردند.
  • سطح خارجی کانال‌ها نیز باید با استفاده از وسایل عایق مانند چسب و یا پشم شیشه جهت جلوگیری از هدر رفت انرژی پوشانده شود.

مراحل نصب کانال کشی ساختمان

به ‌طورکلی مراحل اصلی کانال کشی ساختمان عبارت‌اند از

  • توجه و بررسی طراحی ساختمان جهت طراحی اصولی و دقیق سیستم کانال کشی
  • بررسی سرعت جریان باد
  • تهیه متریال ورق
  • عایق کاری

تهیه متریال ورق

همان‌طور که می‌دانید کانال‌های مختلف از ورق‌های فلزی همچون آلومینیوم یا گالوانیزه ساخته می‌شوند. جنس این ورق‌ها می‌تواند در کیفیت هوای خروجی به نقاط مختلف ساختمان بسیار تأثیرگذار باشد. همچنین کیفیت ورق مورد نیاز می‌تواند در میزان طول عمر سیستم کانال کشی ساختمان شما نیز مؤثر باشد و شما را از پرداخت هزینه‌های سالیانه و نگه‌داری بسیار این درامان نگه‌دارد.

همچنین عدم استفاده از ورق با کیفیت می‌تواند سبب کاهش کیفیت هوای خروجی و درنتیجه خنک و یا گرم‌تر شدن محیط مورد نظر شود. ازاین‌رو جهت خرید ورق جهت ساخت کانال ساختمان باید به جنس و نوع آن توجه نمایید.

توجه به طراحی و نقشه ساختمان

توجه به طراحی و نقشه ساختمان می‌تواند شما را در طراحی دقیق مکان کانال کشی ساختمان بسیار کمک کند. کانال‌کشی ساختمان فضای خاصی نیازمند است. ازاین‌رو با توجه به نقشه ساختمان شما می‌توانید مناسب‌ترین راه‌ها را برای کانال‌کشی سیستم تهویه ساختمان انتخاب نمایید.

در مقابل زمانی‌که دریچه‌های هوا در مکان مناسبی نصب نگردند بازدهی کافی و مناسبی نخواهند داشت. به‌ همین دلیل قبل‌از طراحی و کشیدن نقشه کانال کشی ساختمان بایستی به نقشه‌ی ساختمان مراجعه نمایید. همچنین توجه به نقشه ساختمان می‌تواند در میزان فضای موجود برای کانال‌کشی و درنهایت انتخاب شکل و نوع کانال نیز تأثیرگذار باشد.

بررسی سرعت باد

کانال‌کشی مناسب و استاندارد باید علاوه‌بر مصرف کمترین میزان انرژی، بالاترین بازدهی را برای شما داشته باشد. ازاین‌جهت شما باید جهت نصب کانال‌های هوا با بررسی سرعت دقیق جریان باد به عواملی همچون حرارت محیط، عدم نشتی، مسیر کانال کشی، اندازه کانال هوا، میزان افت فشار، اصطکاک، انتقال باد، متراژ فضای مورد نظر و صدای ایجاد شده در کانال توجه کنید.

با توجه و بررسی این عوامل قبل‌از اجرا و نصب کانال‌ها شما می‌توانید کیفیت و بازدهی نهایی کانال‌ها را افزایش دهید. همچنین از ایجاد سروصدا و لرزش نیز جلوگیری خواهید کرد. برای مثال کانال‌های دایره‌ای‌شکل یکی از کانال‌های با کیفیت و با بازدهی بالاتری هستند. اما در مقابل کانال‌های چهارگوش از نظر طراحی دارای محبوبیت بیشتری میان پیمانکاران است.

عایق کاری کانال

عایق کاری یکی از اصول استاندارد و اولیه کانال‌کشی ساختمان محسوب می‌شود. همان‌طور که می‌دانید عایق‌کاری به اقداماتی گفته می‌شود که با پوشانده شدن کانال‌ها توسط مواد عایق انجام می‌گیرد. شما با عایق‌کاری عملکرد دستگاه هواساز را افزایش خواهید داد.

تهویه هوا سریع‌تر و بهتر خواهد شد. کیفیت هوای منتقل شده افزایش خواهد یافت و مهم‌تر از همه و در کاهش انرژی‌های مصرفی بسیار صرفه‌جویی خواهد شد. عایق کاری کانال سبب افزایش طول عمر کانال‌های ساختمان نیز خواهد شد.

کانال کشی حرفه‌ای ساختمان

لازم به ذکر است که بدانید طراحی و نحوه اجرای صحیح کانال‌کشی ساختمان بسیار مهم‌تر از خرید نوع و متریال ورق مورد نیاز کانال اجرایی است. چراکه نحوه اجرا می‌تواند در کیفیت و هزینه‌های شما بسیار تأثیرگذار باشد. هر گونه اشتباهی در اجرا و طراحی کانال می‌تواند پروژه اجرایی شما را دچار مشکل بزرگی کند و هزینه‌های گزافی را به بار آورد.

از جمله مجموعه فنی صدرا با بیش‌از چند سال تجربه و سابقه در زمینه ساخت، طراحی، اجرا و نصب انواع کانال کشی ساختمان توانسته‌اند تا به امروز رضایت صددرصدی مشتریان خود را به دست آورند. این مجموعه با برخورداری از کارشناسان و افراد باتجربه و زبده و همچنین صبور خدمات ارزنده‌ای را به شما مشتریان عزیز ارائه خواهند داد.

شما نیز می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان، مشاهده نمونه پروژه‌های اجرایی مجموعه صدرا و مهم‌تر از همه قیمت به‌روز اجرای انواع کانال کشی ساختمان با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

در نهایت

کانال‌های انتقال هوا و سیستم کانال کشی ساختمان درواقع به مجراهایی گفته می‌شود که جهت انتقال سرمایش و گرمایش و یا هوای برگشتی درون ساختمان اجرا می‌شوند. امروزه کانال کشی دارای اصول و استانداردهای خاصی است که رعایت کردن آن‌ها بسیار حائز اهمیت است.

از همین جهت کارفرمای پروژه می‌تواند در کیفیت نهایی پروژه شما بسیار تأثیرگذار باشد. مجموعه صدرا یکی از مجموعه‌های با کیفیت و همچنین با تجربه در زمینه ساخت، طراحی و اجرای انواع کانال‌کشی ساختمان، می‌توانند شما را در رسیدن به آرامش و آسایشی بیشتر و بهتر کمک نمایند. درنهایت جهت اجرای اصولی و مهندسی انواع کانال‌کشی می‌توانید پروژه خود را با خیالی آسوده به مهندسین و کارشناسان باتجربه صدرا بسپارید.

در این مطلب نیز تلاش نمودیم تا شما را با نکات مهم و استانداردهای لازم جهت طراحی و اجرای کانال کشی ساختمان و همچنین مراحل مختلف کانال‌کشی ساختمان آشنا نماییم. امیدواریم که با مطالعه این مطلب اطلاعات کافی دراین‌باره بدست آورده باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *