فلاشینگ چیست؟ نصب فلاشینگ در چه قسمت‌هایی از ساختمان کاربرد دارد؟ استفاده از ورق‌های فلاشینگ چه مزایایی برای ساختمان و سازه‌های مختلف به‌همراه دارد؟ درواقع می‌توان گفت که ظاهر و نمای هر ساختمانی در مرحله اول می‌تواند بیشترین تاثیر را در بیننده و حتی خریدار بگذارد.

به ‌همین دلیل طراحی و نمای یک ساختمان در ساخت‌وساز یکی از اصول مهمی است که می‌تواند در نهایت در قیمت آن نیز بسیار تأثیرگذار باشد. امروز در امر ساختمان‌سازی علاوه‌بر توجه به استحکام‌سازی و استفاده از موارد ایمنی به زیبایی و نمای ظاهری سازه موردنظر نیز بسیار توجه می‌شود. ازاین‌رو فلاشینگ به‌ عنوان یکی از گزینه‌های مهم در نمای سازه‌های ساختمانی علاوه‌بر استحکام‌سازی جهت زیبایی سازه و نمای موردنظر نیز استفاده می‌شود. در این قسمت می‌خواهیم شما را با بررسی فلاشینگ، انواع آن، نصب و اجرای فلاشینگ تهران آشنا کنیم. به ‌همین دلیل در ادامه با ما همراه باشید.

ماهیت فلاشینگ

ماهیت فلاشینگ

فلاشینگ امروزه یکی از گزینه‌های کاربردی و قابل‌استفاده در نماهای خارجی ساخت‌وسازهای مختلف به‌ویژه ساختمان‌سازی است، که با استفاده از آن‌ها می‌توان ظاهر منحصربه‌فردی در کنار مزایا و کاربردهای مختلف به ساختمان موردنظر بخشید. همان‌طور که می‌دانید امروزه استفاده از قطعات فلزی و سبک همانند ساندویچ پانل‌های سقفی، پنل های دیواری و مصالح فلزی مختلفی که با استفاده از قطعات مختلف به یکدیگر متصل می‌شوند بسیار رایج شده است. در چنین قسمت‌هایی فلاشینگ‌ها بسیارحائز اهمیت هستند. چراکه می‌توان به وسیله آن درزهای مانده میان اتصالات این قطعات را پوشاند.

درواقع به زبانی ساده‌تر می‌توان از ورق‌های فلاشینگ جهت پوشش این درز‌ها و یا در محل اتصال چنین قطعاتی همانند ساندویچ پانل‌ها در ساختمان‌سازی و سازه‌های فلزی مختلف استفاده نمود. فلاشینگ‌ها نوعی پوشش فلزی است که دارای اشکال و انواع مختلفی است. با قرار گرفتن در قسمت‌های مختلف دیوارهای خارجی ساختمان مانند حیاط، پشت‌بام، پنجره‌ها و… می‌توانند علاوه‌بر ظاهر مناسب از ورود برف و باران و آب نیز به محیط داخلی ساختمان جلوگیری کنند.

انواع فلاشینگ در تهران

انواع فلاشینگ در تهران

فلاشینگ‌ها به دلیل کاربردهای متنوع دارای ظاهر و اشکال متفاوتی هستند. علاوه بر ظاهری متفاوت این ورق‌های فلزی دارای ساختار و جنس متفاوتی نیز هستند. برای مثال می‌توان آنها را در انواع فلاشینگ‌های آهنی، آلومینیومی، فولاد، گالوانیزه، استیل و گالوانیزه رنگی مشاهده نمود. تنوع فلاشینگ بسیار بالاست و در رنگ، طرح، ضخامت و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند. از جمله کاربردی‌ترین فلاشینگ مورداستفاده در ساختمان‌سازی عبارت‌اند از:

  • فلاشینگ مدل یو U
  • فلاشینگ مدل نبشی
  • فلاشینگ مدل ۳ پله
  • فلاشینگ مدل تاج
فلاشینگ مدل یو U

فلاشینگ مدل یو U

فلاشینگ مدل یو همان‌طور که از نام آن پیداست دارای شکلی خمیده به شکل U و زاویه ۹۰ درجه است. این نوع فلاشینگ دارای لبه‌هایی خمیده به سمت داخل است که سبب می‌گردند نمای اجرا شده در طول کار دچار موج و ظاهری نامرتب نگردد.

از طرفی این لبه‌های خمیده به داخل، علاوه‌بر زیبایی در محیط موردنظر در استقامت و استوار ماندن قطعات نیز بسیار تاثیرگذار هستند. فلاشینگ یو شکل از جمله کاربردی‌ترین و پرمصرف‌ترین انواع فلاشینگ‌ها محسوب می‌شوند. از آنها می‌توان در پوشش دادن سقف‌ها برای کاور کردن درزها و عوض کردن قطعاتی مانند ساندویچ پانل استفاده نمود. این نوع فلاشینگ در ابعاد و رنگ‌های مختلفی نیز تولید می‌شوند.

فلاشینگ مدل نبشی

فلاشینگ مدل نبشی

فلاشینگ نبشی شکل نیز همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست همانند نبشی به شکل ال L انگلیسی هستند. این فلاشینگ در تقاطع سقف و دیوار در محل اتصال ۲ لبه دیوارها و قطعات فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لبه‌های این نوع فلاشینگ از دو طرف به سمت داخل و خارج حدوداً به‌اندازه ۱ سانتی‌متر خم شده‌است تا حین اتصال دارای استحکام بیشتری باشند.  فلاشینگ نبشی دارای تنوع در سایز، اندازه، رنگ و ضخامت‌های مختلفی هستند.

فلاشینگ مدل نبشی

فلاشینگ 3 پله‌ای

در این نوع فلاشینگ نیز همانند اسم خود دارای ۳ شکستگی مختلف و ۲ زاویه ۹۰ درجه است که عمدتاً به شکل Z انگلیسی ساخته می‌شود. از این نوع  اغلب جهت جلوگیری از خرابی و پوسیدگی ورق‌های دیگر استفاده می‌شود. فلاشینگ‌های ۳ پله‌ای معمولاً در کنار آبریزها و به ‌عنوان یک عایق برای ساختمان‌ استفاده می‌شود.

فلاشینگ مدل تاج

فلاشینگ مدل تاج

فلاشینگ تاج شکل یکی از متفاوت‌ترین انواع فلاشینگ‌های پرکاربرد هستند. این فلاشینگ‌ها با ضخامت‌های مختلف به ‌عنوان عایق، درزگیر و آب‌بندی سقف‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. فلاشینگ تاج شکل در قسمت‌هایی که ۲ لبه سقف و یا دیوارها به همدیگر می‌رسند قابل نصب و اجرا هستند. همچنین ‌جهت افزایش استحکام، آب‌بندی و درز بندی نیز استفاده می‌شوند.

نصب فلاشینگ تهران

نصب فلاشینگ تهران

قبل ‌از توضیح نحوه نصب و یا اجرای فلاشینگ تهران باید بدانید که فلاشینگ‌ها ازنظر مکان استفاده و نحوه اجرا دارای دسته‌بندی‌های مختلفی هستند. برای مثال فلاشینگ‌ها از نظر مکان مورد نیاز می‌توان به ۳ دسته فلاشینگ پنجره، پشت‌بام و دیوار تقسیم بندی نمود.

پس‌از انتخاب مکان موردنظر فلاشینگ‌های مختلف بنابر استفاده و کاربرد آن‌ها توسط نصاب حرفه‌ای انتخاب می‌شوند. انتخاب تیم حرفه‌ای در اجرا و نصب فلاشینگ تهران یکی از مهم‌ترین و اولین گزینه‌های حائز اهمیت در این زمینه است. این افراد با برخورداری از تجربه و اطلاعات کافی در این زمینه با بررسی جنس دیوار و ناحیه موردنظر برای اجرا و نصب فلاشینگ عایق و فلاشینگ موردنظر را برای ساختمان شما انتخاب خواهند کرد.

از جمله یکی دیگر از مزایای تیم حرفه‌ای برای نصب فلاشینگ تهران این است که این افراد با داشتن تجربه کافی با رعایت کردن استانداردهای لازم خسارت‌های مالی و جانی نیز به بار نخواهد آورد، چرا که کار شما در زمان مناسب و با اصول کافی اجرا و به اتمام خواهد رسید.

ازجمله مهم‌ترین نکات نصب فلاشینگ تهران عبارت‌اند از:

قبل از نصب فلاشینگ باید محل موردنظر با استفاده از سنگ و یا مصالح بتنی همچون سیمان پوشانده شود تا سطحی محکم با زیرسازی صاف ایجاد شود.

زمان نصب فلاشینگ مورد نیاز باید فاصله بین فلاشینگ تا دیوار دارای میزان استاندارد ۳ الی ۵ سانتی‌متر باشد. این میزان فاصله از تماس مستقیم آب با نمای ساختمان و پوسیده شدن آن جلوگیری خواهد کرد.

محل اتصال بخش‌های مختلف نما را می‌توان با چسب آکواریوم یا جوشکاری آب‌بندی کنید تا عایق مناسبی باشد.

اجرای فلاشینگ تهران به صورت آماده یا نیمه‌آماده

اجرای فلاشینگ تهران به صورت آماده یا نیمه‌آماده

فلاشینگ ‌ها علاوه بر تنوع در نوع و جنس دارای اشکال مختلف و زیبایی هستند. این ورق‌های کاربردی را می‌توان به ‌صورت آماده و یا سفارشی خریداری نمود. فلاشینگ‌ها به ۲ دسته فلاشینگ‌های آماده قابل فروش هستند. این نوع فلاشینگ توسط جوش و یا پرچ در محل ثابت می‌شوند و محل اتصال آنها آماده و مشخص است.

اما فلاشینگ‌هایی نیز موجود هستند که نحوه اتصال آن‌ها اتصال در محل نصب است. به این عنوان در محل نصب ابتدا یک‌لایه ضد زنگ کامل خواهند شد و سپس با استفاده از جوش و یا پرچ‌های مناسب نصب می‌شوند. نصب فلاشینگ در تهران باید توسط افرادی متخصص و زبده در این زمینه اجرا شود چراکه به‌کارگیری افرادی غیرحرفه‌ای در مرحله نصب و اجرای انواع فلاشینگ می‌تواند ضررهای مالی و جانی بسیاری را برای ساختمان شما به بار آورد.

کاربرد و مزایای استفاده از فلاشینگ

کاربرد و مزایای استفاده از فلاشینگ

پیش‌تر نیز اشاره شد که فلاشینگ‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارد. ازجمله عمده‌ترین کاربرد و مزایای استفاده از فلاشینگ جهت درزگیری نقاط مختلف است. اما کاربرد و مزایای آنها به درزگیری نقاط مختلف روی دیوار منتهی نخواهد شد چراکه این قطعات فلزی دارای کاربردها و مزایای بیشتری هستند. از جمله مهم‌ترین کاربردها و مزایای استفاده از فلاشینگ عبارت‌اند از:

  • از فلاشینگ مدل نبشی در درزهای بین سقف و دیوار می‌توان استفاده نمود.
  • استفاده از فلاشینگ یو شکل در درزبندی کامل ساندویچ پانل‌های سقفی بسیار رایج است.
  • استفاده از فلاشینگ تاج شکل در بخش‌های بالایی و تاج سقف سوله‌ها و یا مکان‌هایی که دارای شیب هستند در محل اتصال ۲ شیب بسیار پرکاربرد است.
  • ورق فلاشینگ جهت آب‌بندی و درزگیری بسیار مناسب است. به این معنا بهذ‌عنوان یک ابزار عایق برای نفوذ آب در ساختمان کاربرد دارد.
  • فلاشینگ‌ها دارای خاصیت عایق صوتی و رطوبتی هستند.
  • با استفاده از فلاشینگ در محل درز قسمت‌های مختلف ساختمان می‌توان از ورود آلودگی‌ها و گرد و غبار، رطوبت و حتی حشرات موذی به داخل جلوگیری کرد.
  • استفاده از فلاشینگ در زیباسازی سازه و ساختمان موردنظر بسیار تاثیر گذار است.
  • با فلاشینگ می‌توان خرپا و بخش‌هایی از زیرسازی ساختمان که دارای نمای نامناسبی هستند را بپوشانید.
  • با نصب برخی از فلاشینگ می‌توان از پیچیدن باد و صداهای بلند درون ساختمان جلوگیری کرد.
  • استفاده از این فلاشینگ از خروج هوا و انرژی داخل ساختمان به بیرون نیز از لابه‌لای درزها جلوگیری خواهد کرد که نوعی دیگر عایق محسوب می‌شود.

در نهایت

اگر شما نیز در روزهای ساخت و ساز ساختمان جدید خود قرار دارید و یا اینکه ساختمان شما دارای نمایی قدیمی و آسیب دیده  است. اگر از نفوذ گرد و غبار و عوامل خارجی دیگر همچون آب و رطوبت به داخل ساختمان خود رنج می برید استفاده از فلاشینگ‌های متفاوت راهکاری مناسب و به صرفه برای شما هستند.

شما می توانید با استفاده و نصب انواعی مختلفی از فلاشینگ‌ها در قسمت‌های متفاوت ساختمان همچون سقف، دیوارها، پشت بام یا حیاط خانه و ساختمان خود را از ورود هر گونه عوامل خارجی عایق بندی کنید.

در این مطلب تلاش نمودیم تا شما را با نصب فلاشینگ در تهران و انواع مختلف آن آشنا کنیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *