باتوجه به آب‌وهوای گرم در فصل تابستان در کشورمان به طور قطع در هر خانه‌ای می توان یک کولر یافت. از طرفی داشتن سیستم‌های خنک کننده نیز عملاً بدون کانال کولر غیر ممکن خواهد بود.کولرهای خنک کننده یکی از وسایل ثابت در هر خانه‌ای هستند. شما نیز اگر می‌خواهید خانه و یا فضایی خنک در روزهای گرم تابستان داشته باشید باید از کانال کشی اصولی برای انتقال و هدایت هوای خنک استفاده نمایید.

به طور قطع با رسیدن فصل تابستان و آغاز گرما همه به فکر راه اندازی کولرهای خود هستید. درواقع راه اندازی و استفاده از کولر نیز بدون کانال کشی و کانال کولر عملی نخواهد شد. کانال کشی کولر دارای شرایط و مراحل خاصی است. این مراحل باید توسط افرادی با تجربه در این زمینه اجرا شود. به همین دلیل در ادامه می‌خواهیم شما را با انواع کانال کولر و نصب آن توسط مجموعه باتجربه صدرا آشنا نماییم.

کانال کولر چیست؟

کانال کولر چیست؟

امروزه سیستم تهویه و انتقال هوا به یکی از قسمت‌های مهم در معماری و ساخت و ساز در هر ساختمانی تبدیل شده است. کانال کشی کولر نیز به عنوان قسمتی مهم از سیستم تهویه مطبوع بسیار حائز اهمیت است. قبل از آشنایی با انواع کانال کولر یا مراحل نصب آن باید با ماهیت این سیستم آشنا شوید. در تعریفی ساده کانال کولر یا همان کانال هوا، مجموعه‌ای از کانال‌ها یا مجراهایی هستند که جهت انتقال و هدایت هوا از سیستم تولید کننده هوای مطبوع استفاده می شوند. با استفاده از کانال کشی کولر شما می‌توانید هوای خنک و مطبوع را به تمامی نقاط ساختمان منتقل نمایید.

درواقع نحوه کانال کشی و نوع آن از سیستم تولید کننده و نوع کولر خریداری شده نیز بسیار حائز اهمیت است. کانال‌ کولر اغلب از متریال و موادهای گوناگونی ساخته می‌شوند که سبب افزایش دامنه کاربردی آن‌ها گردیده است. در ادامه با انواع دسته بندی کانال کولر آشنا خواهید شد.

انواع کانال کولر

انواع کانال کولر

همانطور که اشاره شد کانال کشی کولر یکی از بخش‌های مهم در معماری ساختمان‌ها محسوب می‌شود. شما نیز اگر در شرف ورود به خانه جدید هستید. یا اینکه می‌خواهید خانه یا محل کار خود را از نو بسازید. به طور قطع باید به فکر کانال کشی کولر برای ساختمان خود باشید.

برای دست بندی کانال‌های کولر می‌توان آنها را از نظر جنس، نوع و اندازه دسته بندی نمود.

انواع کانال کولر از نظر شکل و ظاهر

به‌ طورکلی کانال‌های کولر به ۲ شکل عمده گرد و چهارگوش ساخته می‌شوند.

کانال‌های چهارگوش دارای نصب آسان و سریع‌تری هستند. این دسته از کانال‌ها از قیمت کمتری به نسبت کانال‌های گرد و دایره‌ای شکل برخورداراند. اما ازجمله معایب کانال‌های کولر چهارگوش می‌توان به وزن بالای آن‌ها، افت فشار و اشغال فضای زیاد اشاره نمود. برای نصب و اتصال قطعات کانال‌های چهارگوش باید چهارچوب یا پایه‌هایی برای آن ساخته شود. همچنین از دیگر معضلات و معایب کانال‌های چهارگوش می‌توان به آلودگی صوتی و انباشته شدن گرد و غبار از طریق درزهای اطراف آن اشاره نمود.

کانال‌های گرد دارای کارایی بیشتری به نسبت کانال‌های چهارگوش هستند. همچنین به‌ عنوان یکی از جایگزین‌های کانال‌های چهارگوش ساخته شده‌اند. این دسته از کانال‌ها دارای نصبی سریع و آسان هستند. از جمله مهم‌ترین مزایای آن‌ها نیز می‌توان به کاهش صدا، سرعت انتقال هوای بیشتر در حجم کم‌تر و سبک بودن آن اشاره نمود. اما در مقابل تعمیرات و هزینه نگه‌داری آن‌ها به نسبت کانال‌های چهارگوش بیشتر است.

انواع کانال کولر از نظر جنس

انواع کانال کولر از نظر جنس

امروزه اغلب از تجهیزات و ابزارهای سرمایشی همچون اسپلیت‌ها، چیلر، فن‌کویل و کولرهای آبی در منازل و ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. کولرهای آبی در واقع یکی از رایج‌ترین تجهیزات سرمایشی و خنک کننده در فصول تابستان در هر ساختمان و خانه‌ای محسوب می‌شود. از این دسته کولرها می‌توان در هر محیطی استفاده نمود.

سیستم کانال‌کشی کولرهای آبی به‌ عنوان یک واسطه و انتقال‌دهنده جهت انتقال هوای خنک تولید شده توسط کولر آبی به فضاهای موردنظر نصب خواهد شد. در انتهای این کانال‌ها نیز دریچه‌های مختلفی به شکل دریچه‌های پلاستیکی یا فلزی قرار گرفته‌اند. این دریچه‌ها درنهایت هوا را با کیفیت و جهت‌های بهتری به محیط موردنظر شما هدایت می‌کنند.

حال باید بدانید که این کانال کولر و سیستم کانال کشی دارای تفاوت‌هایی براساس جنس و ساختار فیزیکی  هستند. این تنوع و تفاوت در ساختار و نوع جنس این کانال‌ها سبب گردیده تا شما بتوانید در شرایط و موقعیت‌های مختلف از آن‌ها به‌راحتی استفاده نمایید. در ادامه رایج‌ترین کانال‌های کولر از نظر جنس ذکر شده‌اند.

کانال کولر گالوانیزه

کانال کولر گالوانیزه

یکی از انواع متریال بکار برده شده در ساخت کانال کولرها، ورق‌های فلزی گالوانیزه هستند. ورق‌های گالوانیزه در ساخت کانال‌های گالوانیزه یکی از قدیمی‌ترین متریال اولیه محسوب می‌شوند. به‌این‌ترتیب اولین نسل کانال‌های کولر را نیز می‌توان به نام کانال‌های گالوانیزه معرفی نمود. این دسته از کانال‌ها به ۴ شکل چهارگوش، گرد، عایق و اسپیرال ساخته می‌شوند.

ورق‌های فلزی گالوانیزه استفاده‌شده در ساخت این دسته از کانال‌ها دارای ضخامت‌های مختلفی هستند. بسته به شرایط و نوع کانال مورد نیاز می‌توان از ضخامت‌های گوناگون استفاده نمود. یکی از مهم‌ترین مشکلات و معضلات استفاده از این ورق‌های فلزی زنگ‎زدگی آنها است. ورق‌های فلزی با قرار گرفتن مداوم در مقابل آب و رطوبت دچار زنگ‌زدگی خواهند شد. به ‌همین دلیل از این دسته کانال‌ها در مناطق شرجی و بارانی کم‌تر استفاده خواهد شد.

همچنین این نوع کانال‌ها بدلیل برخورداری از ساختار یک لایه‌ای از عایق مناسبی برخوردار نیستند. به ‌همین دلیل در برخی مناطق می‌توان جهت عایق و جلوگیری از اتلاف انرژی و هوا از عایق‌های مناسب پشم شیشه و یا سنگ پشم اطراف کانال استفاده نمود. همچنین ناگفته نماند که کانال کولر گالوانیزه ازجمله کانال‌های بادوامی محسوب می‌شوند که از طول عمر بالایی برخوردارند.

کانال کولر پارچه‌ای

کانال کولر پارچه‌ای

یکی دیگر از انواع کانال‌های مورد استفاده برای کانال‌کشی و انتقال هوای کولر، کانال‌های پارچه‌ای هستند. این کانال‌ها جزو کانال‌های مدرن و بروزتری محسوب می‌شوند. کانال‌های پارچه‌ای اغلب در مکان‌هایی مانند سوله‌ها، استخرها، رستوران، فروشگاه، آزمایشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی استفاده می‌شوند.

کانال کولر آلومینیومی

کانال‌های کولر آلومینیومی یا فلکسیبل یکی دیگر از جدیدترین کانال‌های کولر محسوب می‌شوند. این کانال‌ها جهت جایگزینی کانال‌های گالوانیزه برای محیط‌هایی که دسترسی به آن‌ها بسیار دشوار است ساخت شدند. کانال‌های فلکسیبل ساخته‌شده از آلومینیوم و دارای روکش‌های خارجی pvc هستند.

این کانال‌ها همان‌طور‌که از نام آن‌ها پیداست از انعطاف بسیار بالایی برخوردار هستند و بسیار سبک‌اند. به‌ همین دلیل در مکان‌هایی که نمی‌توان از کانال‌های سنگین گالوانیزه استفاده نمود می‌توان کانال‌های فلکسیبل را به عنوان کانال کولر جایگزین کرد.

نکات مهم در سیستم کانال کشی کولر

نکات مهم در سیستم کانال کشی کولر

کانال کشی کولر در هر ساختمانی دارای نکات، استانداردها و قوانین خاصی است. به‌ همین دلیل در این قسمت می‌خواهیم شما را با استانداردها و نکات لازم جهت کانال کشی کولر آشنا کنیم.

استخدام افراد ماهر برای نصب کانال کولر

یکی از مهم‌ترین و اولین گزینه‌هایی که باید جهت نصب کانال کولر به آن توجه نمایید استفاده و استخدام افرادی با تجربه و همچنین متخصص در این زمینه است. بنابراین زمانی‌که نیاز به نصب و راه‎اندازی کولر و کانال کشی دارید، از افرادی باتجربه کمک بخواهید. چراکه کانال‌کشی صحیح طبق قواعد اصولی می‌تواند شما را در پرداخت هزینه‌های اضافی و همچنین صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز بسیار کمک کند.

توجه به معماری ساختمان

توجه به معماری ساختمان

توجه به معماری و طراحی ساختمان یکی دیگر از نکات بسیار مهم قبل‌از کانال‌کشی کولر است. چراکه افراد با تجربه در این زمینه قبل‌از تهیه نقشه سیستم کانال کشی کولر به معماری و نقشه اصلی ساختمان توجه خواهند کرد. توجه به طراحی ساختمان می‌تواند شما را با قسمت‌ها و فضاهای خالی و درنهایت انتخاب بهترین مسیر برای بالاترین بازدهی جهت کانال کشی کولر آشنا کند.

عایق‌کاری کانال کولر

یکی دیگر از مهم‌ترین و حتی تأثیرگذارترین عوامل در سیستم کانال کشی و کیفیت هوای انتقالی در کانال کولر توجه به عایق‌کاری آن است. عایق‌کاری مناسب در محل اتصالات، درزها و بین دریچه‌ها می‌تواند راندمان و بازدهی کولر و تهویه محیط شما را افزایش دهد. شما با عایق‌کاری مناسب از هدر رفتن هوای تولیدشده جلوگیری خواهید کرد. در نتیجه سبب صرفه‌جویی در مصرف سوخت مصرفی و هزینه‌های پرداختی خواهد شد.

توجه به جهت و سرعت جریان باد

توجه به جهت و سرعت جریان باد

کولرهای آبی هر کدام دارای سرعت، فشار و قدرت مختص به خود هستند. شما قبل‌از خریداری و انتخاب کولر آبی باید به متراژ محیط مورد نظر توجه نمایید. چراکه هرچقدر فضای شما بزرگ‌تر باشد باید کولرهای بزرگ‌تر و قوی‌تری خریداری نمایید.

پس‌از آن باید سرعت و جهت باد را نیز بررسی کنید. درصورتی‌که کانال کشی کولر براساس سرعت باد طراحی و اجرا گردد: هر چه باد با فشار بیشتری وارد کانال کولر گردد باید از عایق کاری بهتری استفاده نمایید.

هزینه‌ی کانال‌کشی کولر

هزینه‌ی کانال‌کشی کولر

همان‌طور‌که متوجه شدید کانال کولر دارای انواع مختلفی از نظر جنس و شکل ظاهری است. همین تنوع سبب گردیده که هر کدام از آن‌ها از قیمت‌های متفاوتی برخوردار باشند. بااین‌حال با وجود نوسانات موجود در بازار و قیمت متغیر روزانه متریال اولیه برای ساخت کانال کولر سبب گردیده تا از قیمت‌های یکسانی برخوردار نباشند. از طرفی به‌طور معمول هزینه کانال کولر براساس متراژ و نوع ورق و مواد به‌کاررفته در ساخت کانال بررسی خواهد شد. پس‌از آن دستمزد و هزینه نصاب توسط تیم انتخابی شما محاسبه و به سایر هزینه‌ها افزوده خواهد شد.

طراحی تا نصب کانال کولر با تیم صدرا

طراحی تا نصب کانال کولر با تیم صدرا

مجموعه فنی صدرا با بیش‌از چند سال تجربه در طراحی، ساخت و نصب انواع کانال کولر توانسته‌اند روزبه‌روز در میان مشتریان خود محبوب‌تر از قبل بدرخشند. شما نیز می‌توانید جهت مشاهده نمونه کارها و همچنین اطلاع از قیمت آن‌ها به سایت مجموعه صدرا مراجعه نمایید. تیم صدرا با برخورداری از افرادی باتجربه، زبده و صبور در این زمینه انواع کانال کولر را برای شما با بالاترین میزان کیفیت نصب خواهند کرد.

همچنین شما می‌توانید با دریافت مشاوره رایگان با مشاورین صدرا از قیمت روز کانال کشی انواع کانال کولر در متراژهای مختلف مطلع شوید. در واقع شما با انتخاب صدرا برای کانال کشی کولر ساختمان خود، این کار را یک‌بار برای همیشه انجام خواهید داد. چراکه این مجموعه با داشتن تخصص و تجربه کافی در زمینه انواع کانال کولر با استفاده از استانداردهای روز خدمات خود را ارائه خواهند داد.

درنهایت

امروز در ساختمان سازی مدرن نصب و طراحی کانال و دریچه‌های کولر از جمله موارد اصولی در تأسیسات محسوب می‌شود. نصب و ساخت کانال کولر دارای انواع و روش‌های مختلفی است. این روش و اصول باید توسط افراد حرفه‌ای در این زمینه اجرا ‌شود.

شما با نصب و طراحی اصولی کانال کولر می‌توانید به‌ راحتی دمای تمامی نقاط مختلف خانه یا ساختمان خود را کنترل کنید. همچنین کانال‌کشی اصولی و اساسی می‌تواند در کیفیت دما و انتقال هوای ایجاد شده به نقاط موردنظر بسیار تأثیرگذار باشد. مجموعه صدرا به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های خدمات فنی در کشور انواع کانال کولر را برای شما اجرا خواهند کرد.

جهت مشاهده نمونه کارها، اطلاع از قیمت روز انواع کانال کولر و همچنین طراحی و نصب انواع کانال کشی کولر با این مجموعه تماس حاصل فرمایید. در این مطلب تلاش نمودیم تا شما را با انواع کانال کولر و همچنین مجموعه صدرا جهت نصب کانال کولر آشنا نماییم. امیدواریم که از خواندن این مطلب اطلاعات کافی را به دست آورده باشید.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *